صادرات رایگان گاز ایران به ترکیه

© AP Photo / Sergei Chuzavkovصادرات رایگان گاز ایران به ترکیه
صادرات رایگان گاز ایران به ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر نفت ایران؛ هم‌اکنون به‌ازای صادرات گاز به ترکیه براساس آنچه داوری اعلام کرده، پولی دریافت نمی‌کنیم، این به‌معنای جریمه نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مشرق، «بیژن زنگنه» وزیر نفت ایران در جمع خبرنگاران درخصوص جریمه 1.9 میلیارد دلاری ایران در فروش گاز به ترکیه اظهار داشت: رأی دیوان بین المللی داوری در سال 1391، کاهش 12درصدی قیمت قرارداد گاز صادراتی ایران به ترکیه بود که آنکارا نسبت به آن اعتراض کرد؛ ترکیه پس از این رأی، بار دیگر شکایت کرد؛ بر اساس این شکایت، آنها خواستار کاهش 25درصدی برای کیفیت گاز صادراتی و 37.5 درصد برای قیمت گاز شدند.
وزیر نفت ایران با بیان اینکه "مجموع درخواست ترکیه برای کاهش قیمت و کیفیت گاز صادراتی 62.5 درصد بود"، گفت: این موضوع مربوط به سال 1391 است که در دیوان بین المللی داوری ثبت شده است.
وی افزود: پس از سال‌ها بحث و مذاکره، این میزان (62.5 درصد) به 13 درصد کاهش یافت و دلیل حکم دیوان بین المللی داوری برای کاهش 13درصدی قیمت گاز صادراتی ایران به ترکیه این بود که قیمت گاز ایران از گاز روسیه بالاتر بود.
این عضو کابینه دولت تصریح کرد: زمان اجرایی شدن این حکم (کاهش 13درصدی)، 9 ماه بعد از درخواست ترکیه تعیین شد و این موضوع سبب شد که ما مبالغی را که به‌ازای گاز از ترکیه دریافت کردیم به آنها بدهکار شویم.
وی ادامه داد: به‌دلایل گفته‌شده، هم‌اکنون به‌ازای صادرات گاز به ترکیه بر اساس آنچه داوری اعلام کرده، پولی دریافت نمی‌کنیم، این به‌معنای جریمه نیست.
زنگنه وزیر نفت ایران با بیان اینکه "این موضوع در واقع اصلاح قیمت است که در قراردادها طبیعی است"، گفت: با تلاش همکاران، میزان درخواست ترکیه از 62.5 درصد به 13 درصد یعنی به حداقل رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала