گزارش و تحلیل

بازار جهانی نفت از فروپاشی نجات یافته است

© AFP 2023 / Joe KlamarСаммит ОПЕК в Вене
Саммит ОПЕК в Вене - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اعضای اوپک در نشست خود در وین توافقنامه در باره کاهش استخراج نفت تا 31 مارس 2018 را تمدید کردند. «آنتون سیلوانوف» وزیر دارایی روسیه در جمعی روزنامه نگاران گفت که وزارت وی با وزارت انرژی روسیه هم عقیده بوده و از این توافقنامه حمایت می‌کند زیرا همه کشور های استخراج کننده نفت از جمله آن‌هایی که استخراج را کاهش دادند از آن بردند

سیلوانوف همچنین گفت: «وزارت دارایی روسیه در نظر دارد از وضع قیمتی مساعد برای پرکردن ذخایر پولی خود استفاده کند تا در صورت تغییرات نرخ نفت در آینده برای همه گونه سناریو های بعدی حاضر و آماده باشد».

«آنتون شابانوف» کارشناس مستقل امور اقتصاد در مصاحبه با اسپوتنیک ابراز عقیده کرد که تمدید توافقنامه در باره کاهش استخراج نفت برای بودجه فدرال روسیه با صرفه است. وی چنین گفت:

«این یک توافقنامه خوب برای روسیه است و امکان می‌دهد بودجه فدرال را تثبیت کنیم که با قیمت نفتی معادل بشکه ای 40 دلار تنظیم شده است. قیمت 55-60 دلار بد نیست. این توافقنامه امکان می‌دهد بودجه کشور ما برای یک سال دیگر برنامه‌ریزی شود. اگر این توافقنامه نبود هر کشور به دلخواه خود نفت تولید می‌کرد و در بازار هرج و مرج بوجود می آمد. البته روسیه هم وقتی نرخ نفت پایینتر از بشکه ای 40 دلار می‌آمد دچار دشواری می شد. این به مراتب بدتر از آنچه که بر اثر این توافقنامه حاصل شده است».

این کارشناس اضافه کرد، تمدید توافقنامه به مدت 9 ماه برای بازار جهانی نفت بهترین تصمیم است. او گفت:

«ابتدا قرار بود این سند به مدن 6 ماه تمدید شود از این رو مدت 9 ماه یک دستاورد است. شرکت کنندگان اساسی پی بردند که این تواقنامه ثمربخش و کارگر است و باید تلاش کرد تا به مدت طولانی‌تری تمدید شود. ولی باید فهمید که این بستن موافقتنامه ها اقدام خلاف بازار بوده و مدت اعبیتار آن‌ها نباید بیش از حد طولانی باشند. زیرا وضع اقتصادی و اوضاع در آمریکا و وضع نفت شیل می‌توانند تغییر کنند و یا چین می‌تواند با سرعت بیشتری رشد کند و در این صورت به استخراج باید افزایش داده شود و این در حالی است که محدودیت‌های ناشی از این توافق معتبر و قوه داشته باشند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала