گزارش و تحلیل

چاه دلاری برای آمریکا در عربستان سعودی

© AFP 2023 / Mandel NganПрезидент США Дональд Трамп на встрече с эмиром Кувейта Сабахом аль-Ахмедом аль-Джабером ас-Сабахом в Эр-Рияде
Президент США Дональд Трамп на встрече с эмиром Кувейта Сабахом аль-Ахмедом аль-Джабером ас-Сабахом в Эр-Рияде - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولین سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده به عربستان سعودی با موفقیت و به نفع آمریکا به پایان رسید. دونالد ترامپ نه تنها با ملک سلمان بن عبدالعزیز رقص سنتی عربستان به نام «عرضه» را اجرا کرده بلکه بزرگترین معامله تاریخ کشورش را رقم زد چرا که واشنگتن و ریاض یک توافق تسلیحاتی چند میلیارد دلاری را امضا کردند.

رئیس جمهور آمریکا در نشست با پادشاه عربستان سعودی به سخنرانی پرداخت و مثل همیشه جمهوری اسلامی ایران را به شدت مورد انتقاد قرار داد. رهبر آمریکا در این اظهارات ضد ایرانی خود مدعی شد که ایران مسئول بی‌ثباتی در لبنان، یمن، عراق و سوریه است و جمهوری اسلامی را به حمایت تسلیحاتی از تروریست‌ها متهم نمود.

رسانه های چینی از برنامه های روحانی می نویسند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سخنان روحانی رویای آشفته غرب را بر هم زد
دونالد ترامپ همچنین در سخنرانی خود با تاکید بر تفاوت بین مردم و حکومت ایران، از کشورهای اسلامی خواستار انزوای بین‌المللی تهران شد. وی گفت: «تا زمانی که ایران حاضر نیست در ایجاد صلح مشارکت کند، همه ملت‌ها باید برای منزوی کردن ایران باهم همکاری کنند»
اما تهران به این اتهام زنی های رهبر آمریکا با تمسخر پاسخ داد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ضمن تشریح معامله تاریخی آمریکا با عربستان سعودی در پیامی توئیتری و کنایه‌آمیز خود به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و تاکید نمود که آمریکا در صدد «دوشیدن» میلیاردها دلار از عربستان سعودی است. وی پیامی توئیتری به شرح زیر منتشر کرد:

ایران- که تازه یک انتخابات واقعی را پشت سرگذاشته است — توسط رییس جمهور آمریکا در آن «مهد دمکراسی و میانه روی» مورد حمله قرار می گیرد. جناب آقای ملک سلمان، از شما برای ایجاد این لحظه پرشکوه در تاریخ و برای سرمایه گذاری بزرگ حضرتعالی در اقتصاد آمریکا، برای ایجاد کار و مشاغل در این کشور تشکر می کنم. و برای سرمایه گذاری در آینده این بخش جهان نیز از شما سپاسگزارم.

تیتر این پیام توئیتری آقای محمد ظریف هم بسیار جالب و قابل تحسین بوده است. وی نوشت: «آیا این سیاست خارجی است یا صرفا دوشیدن 480 میلیارد دلار از عربستان سعودی؟»

صباح زنگنه، تحلیل گر سیاسی و مشاور سابق وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با «اسپوتنیک» در خصوص این معامله چند میلیارد دلاری بین واشنگتن و ریاض اظهار نظر نموده و گفت که این قراردادها برای آمریکا مثل «یک چاه دلاری» بوده اما برای سعودی ها این یک تلاش جدید برای نشان دادن جاه طلبی های نظامی خود با حمایت سیاسی «برادر بزرگ» علیه تهران است. دکتر صباح زنگنه در ادامه توضیح داد:

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала