گزارش و تحلیل

سفر شتابزده ترامپ به عربستان سعودی و رفع خطر «تروریسم ایران»

© AFP 2023 / Mandel NganПрезидент США Дональд Трамп и король Саудовской Аравии Салман бен Абдель Азиз Аль Сауд в Эр-Рияде
Президент США Дональд Трамп и король Саудовской Аравии Салман бен Абдель Азиз Аль Сауд в Эр-Рияде - اسپوتنیک ایران
اشتراک
درست در همان روزی که وزیر امورخارجه ایران، همسایگان عربی ایران را برای ورود به فصلی تازه از روابط خود با ایران نمود، همسایگان عربی در حال شرکت در نشستی همراه با دیگر کشورهای مسلمان بودند که در آن از ایران با عنوان بزرگترین پشتیبان تروریسم یاد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک- سران تمامی کشورهای مسلمان نشین خاورمیانه به غیر از ایران و سوریه، در نشست ضد ایرانی ریاض به میزبانی ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا جمع شدند تا بشوند که بیش از داعش، باید به فکر رفع خطر «تروریسم ایران» باشند.
مقامات سعودی و ایالات متحده سعی دارند با شکل دهی به یک اجماع، بر نقش منطقه‌ای ایران متمرکز و تهران را در سیبل اتهامات قرار دهند. به همین دلیل نیز شاهد رویکردی تفرقه‌انگیزانه از سوی ترامپ در ریاض بودیم و در نتیجه ائتلاف سعودی-آمریکایی که بیشتر انتظار می رفت ائتلافی ضد تروریسم باشد و بر مبارزه موثر با تروریسم متمرکز گردد بیشتر تبدیل به ائتلافی ضد ایرانی شد.
بر همین اساس، دکترحامد موسوی- استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و کارشناس ارشد مسائل آمریکا ارزیابی خود از نشست ریاض را اینگونه بیان داشت:

«به انزوا کشاندن ایران یک بخشی از ماجراست. ایالات متحده اکنون نمی تواند در خاورمیانه دخالت مستقیم نظامی داشته باشد و دلیل آن یکی وضعیت اقتصادی نابسامان و ضعیف آمریکاست و از سویی افکار عمومی در این کشور دیگر آماده یک حمله نظامی گسترده مانند عراق یا افغانستان نیست. همین دو امر مانع حضور گسترده نظامی ایالات متحده در خاورمیانه شده و در نتیجه چاره ای جز روی آوردن به متحدین محلی ندارد، این روش دراصطلاح «Offshore valiantly» نامیده می شود. ایالات متحده اکنون وارد چنین فازی شده و محدود به ریاست جمهوری ترامپ هم نیست و از همان دوران آقای اوباما با تقویت مالی و نظامی متحدین منطقه ای سعی در دور ماندن از دخالت مستقیم می نمود.
در این میان کنترل و ایزوله نمودن ایران نیز جزئی از اهداف است و در این زمینه اهداف ایالات متحده و عربستان هم راستا بوده و در اینجا تضعیف ایران هدف مشترک هر دو کشور می باشد. بعبارتی عربستان در عین اینکه به آمریکا کمک می نماید، همزمان اهداف و منافع خود را تامین می نماید.
Saudi Arabia's King Salman bin Abdulaziz Al Saud (R) presents U.S. President Donald Trump with the Collar of Abdulaziz Al Saud Medal at the Royal Court in Riyadh, Saudi Arabia May 20, 2017 - اسپوتنیک ایران
احضار روح با کمک ترامپ (عکس)
دکتر موسوی در ادامه افزود، بحث مبارزه با تروریسم و اسلام رادیکالی که از سوی ترامپ مطرح شده را به هیچ وجه نمی توان جدی تلقی نمود. چراکه به هیچ وجه نمی توان پذیرفت در تندروترین کشور وهابی به نام عربستان سخن از میانه روی مطرح گردد و در عین حال 150 میلیارد دلاربه همین کشور تندرو تسلیحات فروحته شود.
نقطه قابل تامل در آن است که ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی خود سخنان تندی برعلیه عربستان سعودی مطرح می کرد و بارها عربستان را در مباحث تروریسم و حقوق بشر محکوم نمود و عربستان سعودی را مسئول عملیات تروریستی 11 سپتامبر دانست.
کارشناس مسائل آمریکا در پایان گفت: به هر حال این چرخش چشمگیر درمواضع ایالات متحده تاجائیست که اولین سفر رسمی رئیس جمهور به عربستان سعودی است، در حالیکه عرف حاکم در آمریکا اغلب اینگونه است که اولین سفر رسمی روسای جمهور یا به کانادا و یا به مکزیک است. البته دلیل اصلی این چرخش را می توان در نفوذ عربستان در مجتمع صنایع نظامی ایالات متحده در نتیجه خریدهای نجومی این کشور جستجو نمود.»
در ادامه کامران کرمی پژوهشگر مسائل عربستان سعودی به تشریح مواضع عربستان سعودی پرداخت و به اسپوتنیک گفت:
« عربستان به دنبال یک ائتلاف عربی-اسلامی تحت عنوان ناتوی عربی می باشد و اینطور که به نظر می رسد مکمل گسترش ناتو به شرق به ویژه در حوزه خاورمیانه و خلیج فارس خواهد بود. در این ائتلاف سعودی ها سعی دارند نظر مساعد آمریکا را نسبت به رهبری عربستان در این ائتلاف تضمین کنند تا دو هدف سازماندهی اقدامات پراکنده برای مبارزه موثر و کنترل پدیده تروریسم و همچنین سدکشی برابر نفوذ ایران در منطقه بخصوص در سوریه و یمن حاصل گردد.
کرمی خاطرنشان نمود، در خصوص هدف دوم بسیار بعید است عربستان موفق به همراه نمودن 50 کشور را داشته باشد، چرا که بسیاری از این کشورها مثل ترکیه، پاکستان، مصر، کویت، عمان، قطر و…. خواهان روابط خوب با ایران می باشند.
برگزاری نشست ائتلاف عربی-اسلامی با حضور 40 کشور در ریاض فضای نشست ضدایرانی را بیش از پیش تقویت کرده بود. اما اظهارات ظریف به‌عنوان سکان دار دیپلماسی ایران که تجربه مذاکرات موفق هسته‌ای در سطح بین‌المللی را نیز در کارنامه خود دارد، می‌تواند در شکستن این جو بسیار موثر باشد. به‌خصوص که ایران همواره خود را در مقام گفت‌وگو با عربستان قرار داده و بارها از ریاض خواسته است که به میز گفت‌وگو برگردد.»

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала