اقتصاد روسیه احیا می شود

© Sputnik / Vladimir TrefilovДенежные купюры России и США
Денежные купюры России и США - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بانک امریکایی مریل لونچ خاطر نشان می کند که اقتصاد روسیه نتایج بهتر از آنچه که انتظار می رود را نشان داد و با عامل خارجی منفی به خوبی مبارزه کرده است.

ولادیمیر اوساکوفسکی کارشناس ارشد اقتصاد در امور روسیه و کشورهای آسیای مرکزی از بانک امریکایی مریل لونچ در مقاله ای تحلیلی راجع به روسیه اشاره می کند که گزارشات عملکرد اقتصادی روسیه بسیار بهتر از انتظار بود و تولید ناخالص داخلی روسیه در سال 2016 نشان می دهد که حساسیت اقتصاد روسیه به تغییر قیمت نفت بسیار پایین است.

این اقتصاد دان در عین حال به نقش تثبیت کننده نوسانات روبل اشاره کرد. وی معتقد است که بخش اعظم نوسانات قیمت نفت را با کمک تغییر قیمت صادرات و افزایش سود دهی شرکت ها جبران کردند. والری وایسبرگ مدیر دپارتمان تحلیلی شرکت سرمایه گذاری «رگیون» ضمن گفتگو با رادیو اسپوتنیک توضیح داد که چرا نوسانات روبل در این شرایط نقش مثبت ایفا کرده است. وی می گوید: «در عمل این کار به معنای آن است که حجم واردات با تکیه بر حجم صادرات و قیمت انرژی بسیار انعطاف پذیر است و طبعا جای دیگری بیشتری برای کالاهای روسی در بازار داخلی باز می شود. کالاهای روسی نیز به نوبه خود در بازارهای داخلی اولویت پیدا می کنند».

وی همچنین می گوید که اقتصاد روسیه در سال های اخیر ثبات خود را به همه نشان داده و تحلیلگران خارجی نمی توانند این مساله را نادیده بگیرند.

وایسبرگ در ادامه توضیح می دهد: «در سال های 2015 —2014 نگاه به روسیه کاملا منفی بود. بسیاری فریاد می زدند که روسیه چیزی ندارد و اقتصاد ما به خاطر کاهش قیمت نفت به شدت سقوط می کند. اما در واقعیت این اتفاق نیفتاد. حجم بازار داخلی، روبل شناور، نرم شدن سریع سیاست های پولی — اعتباری در کنار هم کار خود را کردند. امروز نگاه به روسیه کم کم تغییر می کند». به گفته وی، اقتصاد روسیه در مقابل افت و خیز شدید قیمت محصولات هیدروکربنی از خود ثبات نشان داد. وایسبرگ می گوید: «اگر قیمت نفت پایین برود و به 20 دلار برسد، آنوقت ما تفاوت را احساس می کنیم. ما دوباره شاهد پویایی منفی روبل و افزایش تورم خواهیم بود که تاثیرات منفی خود را بر رشد اقتصادی خواهد گذاشت. اما نوسان قیمت روی ده یا حتی 15 دلار برای ما مشکل بزرگی به وجود نمی آورد. موضوع دیگر این است که تا زمان که اصلاحات ساختاری انجام می گیرد، درآمد ما از صادرات نفت، گاز و فراورده های نفتی که قبلا 60% حجم کل صادرات را تشکیل می داد نقش عامل تثبیت کننده مهم را ایفا خواهد کرد و به کمک آن می توانیم اقتصاد را روی پایه های مشخصی بالاببریم و سریعتر رشد خواهد کرد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала