گزارش و تحلیل

حیات در سیاره زمین

© Photo / Dodd et al. / Nature 2017میکروب هایی که باستانی ترین اثرات حیات در زمین هستند
میکروب هایی که باستانی ترین اثرات حیات در زمین هستند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زندگی در سیاره زمین در خشکی و نه اقیانوس شکل گرفته است.

به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از مجله « Nature Communications» محققان یکی از  اثرات باستانی  حیات  را که  در محدوده  آبفشان های گرم  تقریبا  3 میلیارد و 500 میلیون سال قبل شکل گرفته بود را در استرالیا  کشف کردند.

تارا جوکیچ از دانشگاه  « ولس جنوبی  جدید » استرالیا  در این خصوص گفت: «  ساختار مشابه رسوبات « دِرِسِر»  و سنگ های آبفشان های  کنونی  گویای آن است  که  چشمه های  آب گرم باستانی  تفاوت چندانی با چشمه های  کنونی «وارثان» آنها ندارد.  اتفاق مشابهی نیز  ممکن است در سیاره مریخ  رخ داده باشد و ما باید  با  مطالعه  رسوبات  مشابه بدنبال « حیات» در سطح آن بگردیم».

اولین ارگانیزم های زنده  در ابردوران « آرکئن» (نخست زیستی)  در سیاره زمین ظاهر شدند ولی  هنوز نقطه نظر یکسانی در خصوص شکلگیری « حیات»  در سیاره زمین وجود ندارد. هم اکنون  این نقطه نظر وجود دارد که بر طبق ثبوت چندی ، « میکروب» ها  در اولین اقیانوس  های زمین  حدود 3 میلیارد و 400 هزار سال  پیش وجود داشته است، اما بسیاری از محققان  معتقدند که  « حیات» ممکن است  بمراتب زودتر از  این دوران در  سیاره  زمین  وجود داشته باشد.

در سال های اخیر،  متخصصان  زیست شناسی پیرو روند تکاملی  به این فکر می افتند که  « حیات» در سیاره زمین  در سطح زمین (و نه در اقیانوس ها) و محدوده آبفشان ها و چشمه ها  و آتشفشان ها شکل گرفته است.  وجود چند عنصر مفید و ضروری برای شکلگیری « حیات»  —  مولیبدن، بور و نیتروژن  حداقل در « سوپ» اولین اقیانوس ها وجود داشته است. متخصصان ژنتیک  که چندی پیش ژن « لوکی» ، جد میکروب ها- کل زندگی روی سیاره زمین را  کشف کردند، نظر مشابهی عنوان می کنند.

جوکیچ و همکاران وی با انجام حفاری  در  غرب استرالیا  که سنگ های  « دِرِسِر» (با قدمت حدودا 3 میلیارد  و 480 میلیون سال)  در آنجا شکل گرفتند،  اولین  ثبوت   این نظریه را  یافتند که مطابق با  زمان  شکلگیری « حیات» روی سیاره زمین است.

منطقه « پیلبارا»  که این رسوبات در آنجا کشف شدند  یکی از  نیرومندترین مراکز تجمع آتشفشان های   سیاره زمین  در آن دوران بود.  بخش اعظم آتشفشان های زمین  و چشمه های آب گرم  زیر آب قرار داشتند  اما بخشی از آن ها به عقیده  جوکیچ،  در سطح زمین قرار داشتند.  زمین شناسان تا کنون  اثرات میکروب ها  در  رسوبات « زیر آبی» « پلیبارا» را پیدا کرده اند.  اما آنها سعی نکردند این نوع رسوبات را در سطح زمین  پیدا کنند که به عقیده دانشمندان  می بایست  3 میلیارد سال بعد  ظاهر  شوند.

اما مشخص شد که آنها در این نظریه دچار اشتباه شده بودند- تیم جوکیچ  اثرات میکروب ها  در دو  دسته از رسوبات مختلف  باصطلاح « رسوبات  آبفشانی» را کشف کردند — سنگ هایی که در آب های آبفشان ها و چشمه های آب گرم شکل گرفتند. محققان در داخل آنها، اثرات میکروب، سنگ چخماق و مواد معدنی را یافتند که فقط  در داخل و یا  به دلیل وجود  ارگانیزم های زنده  شکل می گرفتند و اثرات  حباب های گازی  که برای  ظاهر شدن آن ها  پروتئین باکتریایی و دیگر مولکول های پلیمری باید وجود داشته باشند.

بطور کلی،  به گفته  زمین شناسان ، این نوع رسوبات فرقی با  رسوبات کنونی  در چشمه های  آب گرم  و آبفشان ها در پارک « یلوستون»  و دیگر آتشفشان ها ندارند.

 از اینرو می توان گفت که آبفشان های سطح زمین  و « نهرهای» آتشفشانی  می توانستند  یکی از اولین  «مهد» های زندگی در سیاره زمین باشند. این نظریه می تواند در مورد دیگر سیارات — «مریخ» — نیز صدق کند که شرایط مشابهی  در گذشته داشته است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала