گزارش و تحلیل

آمریکا از حمایت کردهای سوری خودداری نخواهد کرد

© AFP 2023 / Delil Souleiman Отряд из курдских и арабских военных перед наступлением на город Манбидж в Сирии
Отряд из курдских и арабских военных перед наступлением на город Манбидж в Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیروز دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در کاخ سفید برگزار شد. در دستور کار مذاکرات دو رهبر مسائلی مانند مسلح سازی یگان های دفاع از خلق کرد (YPG) در سوریه توسط ایالات متحده و استرداد واعظ فتح الله گولن به ترکیه بحث شده بود.

هیلال کویلو، ستون نویس سیاسی، در مصاحبه با اسپوتنیک نتایج مذاکرات را تفسیر نموده است. به گفته وی، آخرین جلسه یک بار دیگر نشان داد که "روابط ترکیه و آمریکا دارای ریشه های عمیق است، اما تناقضات اساسی و جدی که در آینده هم ادامه خواهد داد، وجود دارد. مواضع احزاب در تعدادی از مسائل تا حد زیادی متفاوت است. آمریکا از اهداف خود در منطقه و حمایت از کردهای سوری خود داری نخواهد نمود. در حال حاضر، آنکارا تأثیر قابل توجهی از طریق آمریکا، روسیه و اروپا احساس می نماید. شاید چنین تاثیر قوی بر ترکیه طی حتی 20 سال گذشته مشاهده نشده بود. تمام این عوامل به دوره بسیار پر تنش و مشکل برای دولت اردوغان در آینده نزدیک اشاره می نماید".
روزنامه نگار به اقدامات آماده سازی جدی در آستانه نشست اردوغان و ترامپ که توسط محافل دیپلماتیک آنکارا انجام شده بود، اشاره کرد و گفت:


"طرف ترکی سوالی مطرح نموده آیا موقعیت های ترامپ و اردوغان بر سر مسائل استرداد گولن و کردها نزدیک شود یا نه. دیپلمات های ترکیه، در آماده سازی برای این دیدار رهبران در واشنگتن، تلاش خود را بر چگونه آنها می توانند از طرف آمریکایی پاسخ های مورد پذیرش را به دو سوال خود به دست بیاورد، متمرکز نموده اند. اردوغان آشکارا اعلام نمود که گفت و گو با نیروهای دفاع از خلق کرد غیر قابل قبول می داند. این یک موضعگیری روشن آنکارا است که به سوال بعدی منجر می گردد: آیا ترامپ گفت و گو با کردهای سوریه ادامه خواهد داد؟ ما می توانیم جواب مثبت به این سوال بدهیم، چرا که مدیریت ترامپ به وضوح اولویت های خود در منطقه را ابراز نموده است. دیپلمات های ترکیه و ایالات متحده و منابع نظامی در این مورد خبردار هستند. آمریکا در مبارزه با داعش در منطقه، بهترین نتایج را از عملیات نیروهای دفاع از خلق کرد به دست می آورد. به این دلیل، ایالات متحده از پشتیبانی یگانهای مدافع خلق کرد خودداری نخواهد نمود.

«هر وقتی که صحن در مورد سوریه، عراق و امنیت مرزی به میان آورده است، ترکیه امکان همکاری با کردها به دلیل ترس از تهدید فروپاشی تکذیب می نماید. در همین حال، ایالات متحده و روسیه می گویند که نادیده گرفتن عامل کردی استراتژی اشتباهی به شمار می رود. به نظر من، آنکارا باید این ایده را مورد بررسی قرار دهد. لازم به یادآوری است که یک بار دولت حزب عدالت و توسعه توانست همکاری با کردها ایجاد کند. اما چندی پیش این گفت و گو متوقف، به جنگ و بحران تبدیل شده است، که امروز بر وضعیت منطقه ای منعکس می شود. دیپلمات های ترکیه غالبا در مورد نیاز بازرسی سیاست آنکارا در قبال مسئله کردها اظهار نظر می نمایند. احتمال می رود که مسئله چگونگی ترکیه می تواند از همکاری با کردها حمایت کند در آینده ای نزدیک در دولت اردوغان مطرح شود. کویلو در جمع بندی گفت که رهبری ترکیه از وضوح کامل و اجماع نظر در مورد این مسئله هنوز خیلی دور قرار دارد".

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала