گزارش و تحلیل

آیا روسیه اسرار خود را به آمریکایی ها فاش نماید؟

© AFP 2023 / Russian Foreign Ministry Глава МИД России Сергей Лавров, президент США Дональд Трамп и посол РФ в США Сергей Кисляк во время встречи в Вашингтоне
Глава МИД России Сергей Лавров, президент США Дональд Трамп и посол РФ в США Сергей Кисляк во время встречи в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام نمود که مسکو برای ارائه یادداشت مذاکرات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به مجلس سنا و کنگره ایالات متحده آماده می باشد اگر واشنگتن متمایل چنین اقدام است.

ولادیمیر پوتین، طی سخنرانی خود در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با پائولو جنتیلونی، نخست وزیر ایتالیا، گفت: "اگر مدیریت ایالات متحده آمریکا چنین اقدام را امکان پذیر می داند، ما برای ارائه متن مذاکرات لاوروف با ترامپ به مجلس سنا و کنگره آمریکا آماده می باشیم".

лавров_трамп - اسپوتنیک ایران
فاش کردن اطلاعات سری ترامپ برای لاوروف
پوتین نتایج جلسه لاوروف و ترامپ را قدردانی و همچنین سروصدا در اطراف این واقعیت است که گویا رئيس جمهور آمریکا داده های سری را به اطلاع وزیر امور خارجه روسیه رسانده بود، تفسیر نموده است. به گفته رئیس جمهور روسیه، در ایالات متحده "اسکیزوفرنی سیاسی" در حال پیشرفت است. وی گفت: من دلیل دیگری برای وارد آوردن اتهامات به رئیس جمهور وقت برای فاش نمودن اسرار به لاوروف نمی دانم".
به نظر گرگوری دبروملوف، مدیر موسسه مطالعات سیاسی کاربردی، همه جنجال های جدید داخلی در ایالات متحده به ناتوانی نظام آمریکا برای مقابله با تقسیمی که بعد از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور، به وجود آمد، اشاره می نماید. مفسر مزبور در این مورد می گوید: 


"بحران سیاست داخلی در ایالات متحده آمریکا دارد عمیق تر می شود در حالی که به نظر می رسد که از وضعیت کنونی نمی تواند بدتر شود. اما رویدادهای عجیب و غریب صورت می گیرد که ناتوانی نظام سیاسی آمریکا برای مقابله با تقسیمی که پس از روی کار آمدن ترامپ به وجود آمده است، اشکارا نشان می دهد. واقعیتی که رهبر کشور دیگر ناچار به اظهار نظر در مورد این رویدادها می شود، عمق تناقضاتی که امروز در گروه های مختلف از نخبگان سیاسی آمریکا وجود دارد، مشاهده می شود. در درجه اول، آن واقعیت البته، نشانگر سطح بالا بی اعتمادی به ترامپ و تیم وی می باشد".


به نظر کارشناس، روسیه به این تحولات کاملا غیر استاندارد واکنش غیر استانداردی هم نشان می دهد. مخاطب مزبور در ادامه می گوید: 


"کاملا روشن است که رسانه های ایالات متحده هیچ مشکلی با درخواست اطلاعات از دولت ترامپ در مورد گفتگو با لاوروف ندارد. اما با وجود اینکه هدف اصلی آنها در درجه اول بی اعتبار ساختن ترامپ و تلاش های وی برای ایجاد گفتگوی سازنده با روسیه می باشد، روسیه نیز به اقدامات بی سابقه ای برای ایجاد فضای شفافیت، حتی برای ارائه اطلاعاتی که در شرایط دیگر در دسترسی غیر عمومی قرار دارد و هرگز منتشر نمی شود، آماده است".


طبق منابع روزنامه "واشنگتن پست"، جنجال در اطراف مذاکرات ترامپ و لاوروف به دلیل آنکه گویا رئيس جمهور آمریکا داده های سری که می تواند "منبع مهم اطلاعاتی" بر گروهک داعش به خطر بیاندازد را به آگاهی وزیر امور خارجه روسیه رسانده بود، به وجود آمده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала