گلچین دیدارهای ولادیمیر پوتین با رؤسای جمهور آمریکا (عکس)

© AP Photo / Amanda VoisardIn this Monday, Sept. 28, 2015, photo, provided by the United Nations, US President Barack Obama, left, and Russia's President Vladimir Putin toast during a luncheon hosted during the 70th annual United Nations General Assembly at U.N. headquarters
In this Monday, Sept. 28, 2015, photo, provided by the United Nations, US President Barack Obama, left, and Russia's President Vladimir Putin toast during a luncheon hosted during the 70th annual United Nations General Assembly at U.N. headquarters - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روابط ولادیمیر پوتین با رئیس جمهور های آمریکا، به یک کلکسیون تمبر با عنوان "از عشق تا نفرت تنها یک قدم راه است" شباهت دارد.

 

  • پوتین و دوستی با "بیل کلینتون" 

 

همزمانی دوره ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین با دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا حتی کمتر از یک سال بود. به عقیده ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، در این مدت کلینتون اقدامات بسیاری را در جهت توسعه روابط روسیه و آمریکا انجام داد.
پوتین پس از سفر کلینتون به روسیه در تاریخ 5 ژوئن 2000 در اظهارات خود گفت: "من فکر می کنم که اگر همه بتوانند به همان روشی رفتار کنند که رئیس جمهور بیل کلینتون رفتار می کند، روابط ما با ایالات متحده بسیار موفقیت آمیز خواهد بود. مبنای رفتار کلینتون: به دنبال بن بست نبودن، بلکه بدنبال راه حلی در جهت حرکت رو به جلو، می باشد".
رئیس جمهور روسیه این سخنان را به هنگام بازدید همتای آمریکایی خود از سالن کاخ کرملین بیان نمود.

 

  • پوتین پس از حملات 11 سپتامبر، به عنوان نخستین رئیس جمهور با بوش تماس تلفنی برقرار نمود 

در سال 2001، عملیات ضد تروریستی در چچن و مناطق اطراف آن در حال انجام بود. در آن زمان، غرب به بهانه نقض حقوق بشر، روسیه را مورد انتقاد قرار می داد. اما پوتین همچنان مصمم بود: زیرا روسیه به هیچ کس اجازه جدایی طلبی در خاک کشورش را نمی دهد.
اما تراژدی 11 سپتامبر، زمانیکه هواپیماهای بمب گذارای شده به ساختمان مرکز تجارت جهانی و پنتاگون حمله نمودند، تمامی جهانیان را تحت تاثیر خود قرار داد، در این خصوص روسیه و ایالات متحده آمریکا به یکدیگر احساس نزدیک تری داشتند. پوتین اولین کسی بود که با بوش جهت ابراز تسلیت تماس گرفت و آمادگی خود را برای کمک در راه مبارزه بر علیه تروریست ها اعلام نمود. در زمان عملیات نظامی آمریکا در افغانستان، حجم انتقادها نسبت به مقامات روسی در خصوص عملیات ضدتروریستی در چچن نیز کاهش یافت.

 

  • پوتین در مزرعه ای در تگزاس

در نوامبر سال 2001، پوتین سفری به ایالات متحده آمریکا نمود. بخش اول این سفر، کاری و رسمی بود. مذاکرات روسیه و آمریکا در واشنگتن با یک بیانیه مشترک در مبارزه علیه تروریسم و با تکیه بر عادی سازی اوضاع در خاور میانه به پایان رسید. سپس پوتین و بوش به گزارش رئیس پنتاگون گوش فرا دادند، در واقع، می توان گفت هر رهبر کشوری امکان شنیدن اسرار آمریکا را ندارد. روز بعد، بخش غیر رسمی سفر رئیس جمهور روسیه آغاز می گردد، پوتین با پرواز به مزرعه تگزاس نزد بوش می رود. بخش تفریحی سفر پوتین شامل گردش در اقامتگاه رئیس جمهور آمریکا، ضیافت شام مفصل و بازدید از یک دبیرستان می باشد، دو رئیس جمهور در این دیدار به سوالات دانش آموزان پاسخ دادند. روز بعد، پوتین به نیویورک پرواز می کند تا یاد قربانیان حملات 11 سپتامبر را گرامی بدارد.

  • بوش مهمان پوتین

در بهار سال 2002، بوش و همسرش لورا به روسیه سفر نمودند. رئیس جمهور روسیه پیش از مذاکرات از ارتباطات دو جانبه دو کشور ابراز خرسندی نمود: "پیش از این، تمام دیدارها بر مبنای رفع تناقضات برگزار می گردید، اما در حال حاضر مناسبات دو کشور به سطح جدیدی رسیده است. دو کشور به همکاری در مسائل مربوط به امنیت، ایجاد محدودیت در توانایی های استراتژیک، مشارکت در ساخت و ساز یک جهان جدید می اندیشند".
در این دیدار اسناد بسیاری از جمله "بیانیه مشترک در روابط استراتژیک جدید بین دو کشور" به امضاء رسید. پوتین مهمانان خود را به موزه "ارمیتاژ"، بازدید از دانشگاه دولتی سن پترزبورگ (پوتین خود در این دانشگاه تحصیل نمود) و تئاتر مارینسکی برای تماشای باله "فندق شکن" از چایکوفسکی برد.


  • پوتین و بوش، سوار بر اتوموبیل قدیمی لوکس "ولگا"
بوش به مناسبت جشن 60 مین سالگرد پیروزی جنگ بزرگ میهنی به مسکو سفر می کند. این بار، دو رئیس جمهور بارها و بارها در انظار عمومی به انتقاد از یکدیگر پرداخته بودند، پوتین از اقدامات آمریکا در عراق، حوادث «انقلاب رنگی» در گرجستان و اوکراین ناراضی است. بوش و معاونان وی نیز — از نقض حقوق بشر، فشار بر رسانه های گروهی، لغو انتخابات فرمانداری در روسیه ناراضی می باشد. با این حال، تمامی این موارد مانعی در استقبال گرم بین دو رئیس جمهور ایجاد نمی کند — بوش و پوتین سوار بر ماشین قدیمی "ولگا" در اقامتگاه پوتین در نووو-آگارووا دیده شدند.


  • پوتین و بوش با اتوموبیل قدیمی لوکس "زاز" 
روسیه میزبان نشست اجلاس گروه هشت در سال 2006 بود. پوتین رهبران کشوررهای مهمان را به زادگاه خود در سن پترزبورگ در کاخ کنستانتین دعوت کرد. افزایش بی سابقه قیمت نفت در جهان (در نتیجه — افزایش قیمت گاز) باعث گردید دولت روسیه بیشتر بدهی های بین المللی خود را پرداخت نماید و فعالیت های رو به رشد اقتصادی خود را آغاز نماید. روسیه خود را در عرصه بین المللی، به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی منابع انرژی در رأس قرار داده بود، و موضوع امنیت انرژی تبدیل به موضوع اصلی این نشست تبدیل شده بود. بوش و همسرش در این دیدار از اتوموبیل قدیمی و آنتیک زاز دیدن می کنند.


استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپا
مقامات آمریکا خبر از استقرار عناصر دفاع موشکی در شرق اروپا با هدف محافظت در برابر ایران و کره شمالی می دهند. با این حال، مقامات روسی بر این باورند که علت واقعی این امر، کاهش پتانسیل نظامی روسیه است. پوتین نیز وعده استقرار سیستم های موشکی "اسکندر" در منطقه کالینینگراد را می دهد، این منطقه با اتحادیه اروپا هم مرز می باشد. پوتین و بوش علی الرغم وجود منافع مشترک در اقیانوس اطلس، در خصوص این موضوع با یکدیگر به توافق نرسیدند.


  • نصیحت های آخر برای مدودف و اوباما
در اوت 2008، بوش به سوچی سفر نمود. در این سفر پوتین از وی می خواهد تا جهت سرعت بخشیدن به فرآیند الحاق روسیه به سازمان تجارت جهانی کاری انجام دهد، بوش نیز موافقت می نماید، اما روسیه تنها پس از چهار سال می تواند به این سازمان بپیوندد. در آن زمان روسای جمهور روسیه و آمریکا، یک بیانیه مشترک استراتژیک با موضوع همکاری بین روسیه و ایالات متحده با عنوان نصیحت های آخر به دو رئیس جمهور آینده را تصویب می نمایند.


  • درگیری در اوستیای جنوبی
در ماه اوت 2008 دیگر جایی از لحن دوستانه مکالمه بین پوتین و بوش وجود باقی نمانده بود. هنگامی که پوتین در پکن در مراسم افتتاحیه المپیک حضور داشت ، نیروهای گرجستان از مرز با اوستیای جنوبی روسیه عبور کردند. نیروهای صلح بان روسیه نیز در شعله های این آتش گرفتار شدند. بوش، در پکن با پوتین ملاقات نمود. نتایج نشست اعلام نگردید، اما مشخصا" این گفتگوها لحن تندی داشته است.
بوش در مصاحبه با رسانه های ایالات متحده در این خصوص گفت: "خشونت قابل قبول نیست، من به ولادیمیر گفتم که این نیروها باید تا 6 اوت مواضع خود را روشن نمایند".
پوتین، اگر چه در آن زمان شش ماه از مقام رئیس جمهوری اش گذشته بود. اما با این حال وی به عنوان مسئول امور اقتصادی، همچنان به عنوان یک نظریه پرداز در مسائل سیاست خارجی، نظر شخصی خود را در این خصوص ابراز داشت. به عقیده پوتین، پشت مقامات گرجستانی نیروهای دولتی ایالات متحده آمریکا ایستاده اند و آمریکا به آموزش ارتش گرجستان کمک می کند.
پوتین بلافاصله از پکن به سوی اوستیای جنوبی پرواز می کند تا بتواند با سربازان مجروح و جمعیت ارتباط برقرار کند. 


  • از سرگیری مناسبات روسیه و آمریکا 
در ژانویه 2009، باراک اوباما به منصب ریاست جمهوری آمریکا انتخاب می گردد. اوباما به همراه رئیس جمهور جدید روسیه دیمیتری مدودوف، سرگیری مجدد مناسبات آمریکا و روسیه را اعلام می نمایند، از جمله این دو بر ابر کاهش سلاح های تهاجمی استراتژیک به تفاهم می رسند. در آن زمان طرح استقرار عناصر دفاع موشکی آمریکا به مرحله اجرا نمی رسد که این خود دلیلی بر یک موفقیت در نظر گرفته می شود.


  • اوباما مهمان پوتین 

در ژوئیه 2012، اوباما به دعوت رسمی مدودف اولین سفر خود به روسیه را انجام می دهد. اگر چه بر اساس اصول پروتوکل ریاست جمهوری، اوباما به عنوان رئیس جمهور برای مذاکره باید با نفر نخست یا رهبر کشور ملاقات نماید، اما اوباما برای صرف چای با نخست وزیر پوتین دیدار می کند. آنها هرگز در چنین محیط دلپذیری با یکدیگر صحبت نکرده بودند.


  • مشاجره بر سر قذافی 
با انتخاب ولادیمیر پوتین برای سومین بار به عنوان رئیس جمهور پوتین، بار دیگر مناسبات و روابط روسیه با ایالات متحده آمریکا دستخوش تغییر شد. رئیس جمهور روسیه بارها و در انظار عمومی، آمریکا را مقصر اصلی در مشکلات اقتصاد جهان و حمایت از شورشیان لیبی متهم نمود و از وی به شدت انتقاد کرد.


  • بحران سوریه
در نشست گروه هشت در ایرلند شمالی در تابستان ،2013 برای اولین بار مشکل بحران سوریه مطرح گردید. مقامات ایالات متحده خواستار استعفای بشار اسد رئیس جمهور سوریه بودند. زیرا به عقیده مقامات آمریکایی نیروهای اسد از سلاح های شیمیایی بر علیه شورشیان استفاده می نماید. اما کشور روسیه به حمایت و پشتیبانی از بشار اسد ایستاد.
مسئله سوریه یکی از مهم ترین موضوعات در اجلاس G20 در سنت پترزبورگ بود. اما پوتین و اوباما در این نشست دیداری نداشتند. تنها چند هفته قبل از برگزاری اجلاس، روسیه به ادوارد اسنودن پناهندگی سیاسی می دهد. وی به علت افشای اسرار دولتی ایالات در این کشور تحت فشار بود.


  • شبه جزیره کریمه و تحریم ها 
وقوع انقلاب در اوکراین، همچنین الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه به عنوان نقطه اوج تنش ها در روابط ایالات متحده و روسیه بود. به عقیده پوتین، با کمک ایالات متحده آمریکا رئیس جمهور مشروع اوکراین برکنار شد. از سوی دیگر به گفته اوباما، روسیه به طور غیر قانونی شبه جزیره کریمه را به سرزمین روسیه الحاق کرده است. در ادامه این تنش ها دولت آمریکا و مقامات اتحادیه اروپا با وضع تحریم های اقتصادی علیه روسیه که همراه با کاهش قیمت نفت جهانی بود، منجر به کاهش ارزش روبل و رکود اقتصادی در این کشور شدند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала