گزارش و تحلیل

پهپاد جدید چینی

© Photo / Fred Schaerliاکرانوپلان ساخت شوروی
اکرانوپلان ساخت شوروی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پهپاد از نوع اکرانوپلان در جزایر دریای جنوبی چین مستقر می شود.

 واسیلی کاشین  کارشناس نظامی روسیه در مصاحبه با « اسپوتنیک»  به  تفسیر این موضوع پرداخت: «در اینترنت چینی، عکس پهپاد جدید چینی از نوع « اکرانوپلان»  به اشتراک گذاشته شده است  که وزن پرواز آن تا 3000 کیلو  و بار مفید  تا 1000 کیلو و طول پرواز  تا یکساعت و نیم.  با ظاهر شدن اطلاعات در باره  اکرانوپلان های جنگی  و دریاپایه  چین می  توان حدس  زد  که چین در آستانه ساخت  انواع جدید و جالب تسلیحات در صحنه  عملیات جنگی A2/AD می باشد.

با توجه به علامت مشخصه آن که با  حروف « سی.اچ»  است و (ما آن را CH-X) می نامیم که شبیه  پهپادهای جنگی  نوع « Rainbow» است  می توان حدس زد که  یازدهمین آکادمی شرکت موشکی — فضایی CASC طراح آن است.  نام دیگر آن — آکادمی آئرودینامیک هوا فضا  چین — است.

در آخرین  مطالب منتشره، به سرعت اکرانوپلان جدید  اشاره نشده است.  معمولا سرعت این نوع هواپیماها  550-500  کیلومتر در ساعت است. بدین ترتیب، طول پرواز می تواند  600 کیلومتر  و ارتفاع پرواز  1 تا 6  متر باشد.

این هواپیما برای سه هدف  ساخته  شده است- وارد آوردن ضربه به  اهداف دریایی،  ضربات سریع با استفاده از اژدر  در فاصله دور و انزوای  مناطق دریایی. هواپیما به دلیل طول کم پرواز  به درد کارهای  شناسایی نمی خورد. این هواپیما می تواند تسلیحاتی به وزن تا 1 تن  را  حمل کند.  سرعت آن بمراتب کمتر از  موشک های ضد کشتی خواهد بود.  اما ارتفاع پرواز کم است  و می تواند در تماس با سطح آب پرواز کند.

هزینه آن می تواند — به حساب  استفاده از فناوری ساده تر- کمتر از  موشک های بالدار سنگین ضد کشتی به ویژه مافوق صوت باشد. پهپادهای چین در زمان شرکت در عملیات نظامی ، نقش ها را بین خود تقسیم می کنند — حمله به هدف و غیره.

از اینگونه فناوری در  موشک های  سنگین ضد کشتی روسیه  مانند « گرانیت» و « ولکان»  استفاده شده است.  با وجود سرعت کم « سی. اچ — ایسک» ،  گروهی از آن ها،  در حال پرواز با ارتفاع کم  و تقسیم اهداف بین خود  از شانس خوبی برای  دورماندن از ضربات سیستم پدافند هوایی  کشتی ها برخوردار می شوند.

حملات این نوع  دستگاه ها می تواند با گروه دیگر  وسایل دفاعی  مبارزه با  گروه های ضربتی هوایی ، مانند موشک های  بالدار ضد کشتی و بالستیکی  و نیروی هوایی همزمان باشد.  امکان استفاده از اژدر به معنای آن است که  از آن می توان به عنوان  نوعی موشک  ضد کشتی  چند بار مصرف استفاده کرد.  بدین ترتیب این هواپیما می تواند  اژدرها را به  محل استقرار زیردریایی دشمن  برساند و آن را پرتاب کند.  این دستگاه  اطلاعات در باره اهداف را از  سیستم نظارت دریافت خواهد کرد که توسط چینی ها  ساخته شده است و شبیه  سیستم آمریکایی SOSUS است.

از این دستگاه  با اژدر چینی  مشابه اژدر شوروی  سریع با موتور موشکی ВА-611   (شکوال) می توان برای  ضربه زدن به اهداف  دریایی استفاده کرد. چینی ها با موفقیت  اواسط دهه 2000 «شکوال» شوروی را کپی کردند  و بعد گزینه  تکامل یافته آن را ساختند.  در این نوع، اکرانوپلان می توانست  اژدر را در چند کیلومتری هدف پرتاب کند  و سپس اژدر  با  سرعت 200 گره دریایی بسوی هدف  حرکت می کرد.

اکرانوپلان می تواند از سطح آب پرواز کند  و برای  استقرار در  جزایر تحت کنترل چین  و انواع مختلف تأسیسات در دریای جنوبی چین مناسب است.  بر خلاف هواپیماهای معمولی، از اکرانوپلان می توان در شرایطی استفاده کرد که دشمن باند پرواز را ویران کرده باشد.

اما برخلاف موشک، استفاده از اکرانوپلان وابستگی شدید به وضعیت هوا دارد.  اکرانوپلان های شوروی بندرت در زمانی که  تلاطم دریا شدید بود پرواز می کردند زیرا  خدمه  با  مشکلات زیادی روبرو می شد.  برای پهپادها از نوع اکرانوپلان  این محدودیت (تلاطم 3-2 درجه)  ضعیف تر  است.  حداکثر  تلاطمی که هنگام آن  اکرانوپلان جنگی شوروی به نام « لونا»  پرواز کرد  حدود 5 درجه بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала