گزارش و تحلیل

راه طولانی بسوی نفت تهران

© REUTERS / Sergei Karpukhinگازپروم نفت
گازپروم نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حضور نفتگران روسیه در ایران ممکن است.

شرکت های نفت و گاز روسیه تا  اعلام شرایط نهایی  قراردادها از  تفسیر  این موضوع خودداری می ورزند.  وادیم  یاکوفلیف  معاون رئیس « گازپروم»  در  زمان برگزاری میزگرد های  CERAWeek در هیوستون  در مصاحبه با خبرنگار « اسپوتنیک» ابراز داشت که تا  قبل از  تابستان سال جاری به  تفسیر این موضوع نخواهد پرداخت. با وجود این، تمایل کار در دو معدن در ایران — « المنصوری» و « اب تیمور»  را مورد تأیید قرار  داد  و گفت: «  مذاکرات در رابطه با این دو معدن پیشرفت خوبی داشته است».  در عین حال، آلکپروف بارها  اعلام کرده بود که ایران باید شرایطی  جذاب تر از عراق، پیشنهاد کند.

ماکسیم ادلسون تحلیلگر « فیتچ» بنوبه خود  متذکر شد که  شرایط قرارداد جدید ایران  می تواند شبیه قراردادی باشد که  « لوک اویل»  بر طبق آن در  معدن « کورنای غربی —2» عراق کار می کند.

وی در این خصوص گفت: « قرارداد نفتی عراق « لوک اویل»  خیلی جالب است، ابتدا  آنها جبران تمام مخارج  را پیشنهاد کردند  و عراق در ازای  هر بشکه نفت استخراجی مبلغی به شرکت تولیدکننده پرداخت خواهد کرد.  بدین ترتیب، این قرارداد برای « لوک اویل»  سودآور بود و خیلی سریع  مخارج خود را  جبران کرد.

از سوی دیگر هم اکنون  « لوک اویل» در  معدن « کورنا» 1,15 دلار در ازای هر بشکه دریافت کرده و سعی می کند  این مبلغ بیشتر شود، زیرا  چندان سودآور نیست». قبلا آلکپروف  ابراز امیدواری کرده بود  که تغییر شرایط قرارداد در  عراق در  سال جاری ممکن شود.

به عقیده تحلیلگر « فیتچ»، ایران و عراق مجبور می شوند در مقابل سرمایه گذاران خارجی عقب نشینی کنند. «  اینک آن دوران به گذشته پیوسته است که شرکت های نفتی به شکار معادن می پرداختند. اینک با احتیاط بیشتری  دست به سرمایه گذاری می زنند تا سال های 2013  یا 2014 میلادی.  مناسبات تغییر کرده است- هم در بین شرکت های روسی و هم بازیگران بزرگ  غربی. برنامه های سرمایه گذاری کاهش می یابد و همه حساب پول خود را دارند».

 الکساندر نوواک  وزیر انرژی روسیه در صحبت با خبرنگاران گفت: «طی سال گذشته  شش شرکت نفت و گاز روسیه « گازپروم، روس نفت، لوک اویل، گازپروم نفت، تات نفت،زاروبژ نفت)  دوباره نسبت به ایران ابراز توجه کردند و قراردادهای جدیدی در خصوص مقاصد کاری در بازار ایران به امضا رساندند.  منظور 11 معدن مشخص در ایران است».

کارشناسان توجه  شرکت های روسیه به  نفت خاورمیانه را با «ارزان  ترین  روش استخراج منابع در جهان»  مرتبط دانستند. ولادیسلاو زاتِسپین  رئیس کرسی  طراحی روش های استخراج منابع  دانشگاه فدرال قازان  که در  بررسی اولیه  پروژه های ایران برای یکی از شرکت های روسیه شرکت داشت  در این خصوص گفت: «  اکثر معادن در این منطقه  آنقدر خوب هستند که نیازی به استفاده از  فناوری های  عجیب و غریب برای  استخراج نیست.  شرکت های نفت در روسیه در معادنی کار می کنند  که ضخامت سازندهای نفتی  از 10 متر شروع می شود و 40-30 متر  خیلی خوب بحساب می آیند.  ما در این اواخر در معادنی کار می کنیم که در زمان شوروی  معادن غیر قابل استخراج محسوب می شدند — با ضخامت سازند  کمتر از 4 متر. در حالی که در ایران، ضخامت متوسط سازند نفتی  100 متر است. بعلاوه هزینه تولید  نفت در ایران  کمتر از 5 دلار در ازای هر بشکه است. در دهه 1990  فقط برای شرکت «یوکوس»  این هزینه 2 دلار بود.  هم اکنون این شاخص  در روسیه بیش از 14  دلار در ازای هر بشکه است».

ادلسون در این خصوص گفت: « باقی کشورهای خلیج فارس در مقایسه با ایران، با مسائل کمتری از نظر سرمایه گذاری روبرو می شوند. پیداست شرکت های روسی به جایی می روند  که در آنجا  کمبود منابع فنی و مالی محسوس است.  به ویژه که تاکنون مناسبات ایران با  کشورهای عربی وخیم است.  عرب ها بدشواری می توانند در ایران سرمایه گذاری کنند، حداقل به دلایل ژئوپلیتیکی».

والری  نستروف  تحلیلگر Sberbank CIB در این خصوص گفت: « تمام معادن  جالب در داخل روسیه بین شرکت ها تقسیم شده است.  در روسیه صدور مجوز برای استخراج  در سال های اخیر  محدود است. از اینرو شرکت های نفت و گاز روسیه  در خارج از کشور سرمایه گذاری می کنند».

اوایل سال جاری،  ایران  برگزاری مناقصه  در خصوص 52 معدن  برای شرکت های بین المللی  را اعلام نمود که شرکت های « گازپروم» و « لوک اویل» نیز در آن فهرست  شامل شده بودند.  شرکت های نفت « تات نفت» و » زاروبژ نفت» نیز  تقاضای شرکت در مناقصه را برای شرکت ملی نفت ایران ارسال کردند.  اما  معاملاتی که قرار بود  ابتدا  اواسط ماه فوریه  و بعد اواخر ماه مارس  برگزار شوند، هنوز  برگزار نشده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала