گزارش و تحلیل

آنکارا ناتو را در معرض "شورش" قرار می دهد

© AP Photo / Emrah GurelСамолет ВВС США на авиабазе Инджирлик в Турции
Самолет ВВС США на авиабазе Инджирлик в Турции - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز دوشنبه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به خبرنگاران اعلام نمود که به جستجوی جایگزینی برای پایگاه "اینجرلیک" در ترکیه، در کشورهای همسایه مانند اردن، ادامه خواهد داد.

خانم مرکل گفت: "چنین وضعیت دشوار به نظر می رسد. ما مذاکرات را ادامه خواهیم داد ولی گزینه های دیگر را هم مدنظر داریم چون قبلا مشکلات با بازدید از پایگاه را داشته ایم. این بدان معناست که باید جایگزینی برای استقرار نیروهای آلمانی به جای پایگاه "اینجرلیک" پیدا نمود و احتمال دارد که اردن جایگزین "اینجرلیک" شود."
مارتین شافر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز دوشنبه هم اعلام نمود که ترکیه وزارت را روز قبل از سفر گروه نمایندگان پارلمان آلمان به پایگاه نظامی "اینجرلیک" در مورد عدم امکان سفر، مطلع ساخته بود.
شافر گفت: " نهایتا به اطلاع ما رسانده شده بود که سفر گروهی از نمایندگان کمیته دفاع مجلس آلمان که در 16 ماه مه باید شروع شود، هماهنگ نشده بود".
وی افزود که «برای دولت آلمان کاملا بدیهی است که سربازان ارتش آلمان، سربازان آلمانی در ماموریت های خارجی می توانند توسط نمایندگان مجلس فدرال آلمان بازدید شوند."
یوری پوچتا، دانشمند علوم سیاسی، استاد شعبه سیاست تطبیقی دانشگاه دوستی ملل روسیه معتقد است که آنکارا با اقدامات خود، در واقع، چالشی به برلین می کشد. وی در مصاحبه با رادیو "اسپوتنیک" گفت: 


"روابط بین ترکیه و آلمان در ماه های اخیر به دلیل اینکه ترکیه در ناتو، در رابطه با اتحادیه اروپا و در رابطه با ایالات متحده موقعیت مستقل گرفته است، به شدت وخیمتر شده است. روابط ترکیه با غرب الان چهره جدیدی را دارد. ترکیه با شانتاژ نمودن روزنامه نگاران ، نمایندگان مجلس و نظامیان آلمانی شروع به فشار دادن به آلمان کرد. چنین رفتار در رابطه با پایگاه "اینجرلیک" هم مشاهده می شود. در واقع، آنگلا مرکل توسط رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به چالش کشیده شده است."


به گفته وی، نقل مکان نیروهای آلمانی، مثالا، به اردن دارای یک معنی خاصی می باشد و ،با این حال، می تواند به اثرات منفی بر ناتو منجر شود. مفسر مزبور در این مورد می گوید: 


"فکر می کنم که خود جابجایی و قرار گرفتن هواپیماها در مناطق دیگر چیزی را تغییر نخواهد داد. اردن در این صورت متحد قابل اعتماد تر به نظر می رسد چون ترکیه غیر قابل پیش بینی می شود. بنابراین سخنانی در مورد نقل مکان استقر نیروهای مسلح کاملا مستدل به نظرم می رسد. ولی سوال این است که قیمت این انتقال چقدر باید یاشد و آیا هزینه ای برای انجام این اقدام وجود دارد یا نه. جابجایی پایگاه می تواند باعث رسوایی جدی در "خانواده ناتو" شود. در واقع، رفتار آنکارا ، در میان متحدان، در رابطه با پایگاه "اینجرلیک" غیر قابل قبول به شمار می رود. این رفتار می توان «شورش در کشتی" توسط ترکیه و بحران خاصی در ناتو ایجاد نماید".


روابط بین آلمان و ترکیه پس از تصویب قطعنامه محکومیت قتل عام ارامنه در امپراتوری عثمانی 100 سال پیش، توسط مجلس فدرال آلمان در ماه ژوئن سال 2016 ، پیچیده تر گردیده است. در پاسخ، آنکارا سفیر خود را از برلین فرا خواند و مخالف بازدید هئیت آلمانی از پایگاه "اینجرلیک" که در آن نیروهای مسلح آلمان مستقر می باشد، شد. فقط پس از اعلام صدراعظم آنگلا مرکل که قطعنامه مجلس فدرال از "نظر قانونی الزام آور" نمی باشد، بازدید در ماه اکتبر صورت گرفته بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала