گزارش و تحلیل

حمله سایبری به کامپیوترهای روسی آسیبی نزد

© Sputnik / Natalia Seliverstovaساخت سیستم عملیاتی برای کار با اسرار حکومتی در روسیه
ساخت سیستم عملیاتی برای کار با اسرار حکومتی در روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در پایان سفر خود به چین گفت که روسیه آسیب قابل توجهی در نتیجه حملات سایبری گسترده رخ داده در جهان، آسیب ندیده است.

پوتین در پاسخ به سوال در مورد عواقب ناشی از حمله سایبری به روسیه گفت: "ما هیچ آسیبی قابل توجهی نه به موسسات بانکی و نه به سیستم بهداشتی و نه به جاهای دیگر را ندیده ایم، اما کلا این پدیده نگران کننده به شمار می رود."
حمله در مقیاس بزرگ توسط ویروس WannaCry از 12 مه بیش از 200 میلیون کاربر در 150 کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
رئيس جمهور روسیه تاکید نمود: "مدیریت مایکروسافت آشکارا به منبع چنین تهدیدات اشاره نموده است. آنها اعلام نمودند که منبع اصلی این ویروس سازمان اطلاعاتی ایالات متحده امریکا می باشد، روسیه هیچ رابطه ای با این ویروس ندارد".
قبلا براد اسمیت، رئیس "مایکروسافت" منبع پیدایش ویروس با فعالیت سرویس های اطلاعاتی آمریکا گره خورده بود. اسمیت در برابر جمع آوری داده ها در مورد آسیب پذیری سیستم عامل توسط سازمان های اطلاعاتی، در وهله اول، توسط آژانس امنیت ملی ایالات متحده و مقامات کشورهای مختلف به موضع گیری سختگیرانه پایبند می باشد.
آناتولی لبدوف، معاون رئیس بخش امنیت اطلاعات دانشگاه ایالتی فناوری باومن به این حقیقت در مصاحبه با رادیو "اسپوتنیک" اشاره نموده، گفت: 


"در میان ویروس ها ویروس WannaCry به عنوان ویروس جهانی به شمار می رود، اما در واقع معلوم است که هنوز در حدود هزار کاربر رایانه در کشور آسیب دیده اند. این رقم بزرک نیست. مشکل در آن بود که نویسندگان ویروس از نقاط ضعف که سرویس اطلاعاتی آمریکا در مورد آن خبردار بوده ولی به "مایکروسافت" گزارش نداده بود، اسفاده نموده اند. این یک موضوع بسیار جالب به نظر می رسد. روسیه آسیب ندیده بود، و این تنها موجب خوشحالی است. خوب یادم هست زمانی که "مایکروسافت" کار در رژیم آنلاین و پیوستن به شبکه محلی اینترنت به طور همزمان ممنوع ساخته بود. حالا چنین ممنوعات از بین رفته است. البته، اگر شما تمام قواعد امنیت اینترنتی را با دقت مراعات کنید و از روز رسانی استفاده کنید، می توانید از ویروس ها نترسید. اما، از سوی دیگر، اگر سیستم های عامل پیچیده خواهد شد، "سوراخهای نو" نیز همیشه به وجود خواهد آمد. سرویس های اطلاعاتی درگیر جنگ سایبری به دنبال آن خواهند گردید و مبارزه تشدیدنر خواهد شد".


کارشناس مزبور قواعد ساده را به کاربران کامپیوتر یاد آورد شد: 


"سیستم های عامل دارای مجوز رسمی را بخرید و به طور منظم کامپیوتر های خود را روز رسانی نماید. با وجود سیاست و رقابت کنونی هکرها مخالفت خود را ادامه خواهند داد با دخالت به کامپیوتر های افراد ثالث. و اجازه ندادن برای پیوسنت همه کمپیوترهای کاری به اینترنت کار دشوار به شمار می رود".


همانگونه ای که قبلا اطلاع رسانی شده بود، هکرها از یک برنامه مخرب پیشرو آژانس امنیت ملی آمریکا استفاده کرده اند. نشریه "فایننشال تایمز" به نقل از تحلیلگران در زمینه امنیت سایبری گزارش داد که ابزار اطلاعاتی ایالات متحده موسوم به "Eternal Blue"، با برنامه باج افزاری Wanna Cry در هم آمیخته شده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала