گزارش و تحلیل

توپولوف-95 مبارز واقعی

© Sputnik / O. Grachyovهواپیمای « توپولوف – 95» ، بمب افکن استراتژیک
هواپیمای « توپولوف – 95» ، بمب افکن استراتژیک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
غرب درک می کند که کارایی جنگی «توپولوف-95» واقعی است.

به گزارش « اسپوتنیک» با استناد به گفته  سباستیان  روبلین، مفسر مجله « نشنل اینترست» ، خیلی ها معتقدند  که «خرس توپولوف —95» قدیمی شده است.  اما سورپریزهای « توپولوف» مشهور  می تواند  برای  دشمن  بالقوه زیاد باشد.

نویسنده مقاله معتقد است که  ظاهر « توپولوف — 95» ما را به یاد  دوران « قبل از تاریخ» می اندازد.  اما همانا ظاهر آن فریب دهنده است. هواپیمای « توپولوف — 95» به این دلیل  60 سال به  ارتش خدمت می کند  که یکی از آن هواپیماهای انگشت شماری  است که قادرند  پروازهای طولانی  با حمل بار زیاد را به انجام برسانند».

بعلاوه، این بمب افکن  یکی از سریع ترین هواپیماهای توربوپراپ در تاریخ هوانوردی است.  اما به دلیل خودویژگی  موتور « ان.کا-12»  که پره های آن  در  جهت عکس می چرخد ، « تو —95» را نمی توان  هواپیمای « ساکت» ی نامید.  نه فقط ملوانان، بلکه  خلبانان  جنگنده های جت  نیز به سر و صدای زیاد « تو — 95» توجه نشان داده اند».

روبلین در مقاله خود نوشته است: « « توپولوف —95» — « بی.52 » روسی است که  برای اهداف نظامی — دریایی می توان از آن استفاده کرد.  این هواپیما عادت دارد   سیستم های پدافند هوایی ساحلی  کشورهای  اروپا، آسیا و آمریکای شمالی را  به جنب و جوش وا دارد».  نویسنده مقاله  معتقد است  که با استفاده از سیستم  جدید تسلیحات ، هواپیمای « توپولوف — 95» می تواند « جان تازه » بگیرد. البته « مدود» (خرس)  — « استلس» نیست و بعید است بتواند  در درگیری با  سیستم های جدید پدافند هوایی  جان سالم بدر ببرد، اما  پرتاب موشک های  بالدار از « توپولوف —95»  دور از سیستم های پدافند هوایی  انجام خواهد شد».

هواپیمای « توپولوف —95» از سال 1956 میلادی  در نیروی هوایی روسیه در حال خدمت است.  از آغاز تولید سریال  این هواپیما ، بیش از 500  هواپیما در انواع مختلف ساخته شده اند.  بر طبق  نام گذاری  ناتو ، این هواپیما « Bear — خرس» نامیده می شود.

ایگور کاروتچِنکو  سردبیر مجله « دفاع ملی» و کارشناس نظامی  در مصاحبه با  رادیو « اسپوتنیک»  در خصوص ویژگی های  بمب افکن استراتژیک  « تو — 95 ام.اس» گفت: هم اکنون، بمب افکن « توپولوف — 95 ام. اس»  جزئی از  نیروهای  هسته ای استراتژیک روسیه و هواپیمای قابل اطمینانی است که مرحله مدرنیزه کردن آن جریان دارد- تجهیزات رادیوالکترونی  و مجموعه دستگاه های آن تعویض می شود. هر چند بمب افکن های استراتژیکی ما  در دهه 1950 طراحی شدند ، اما هواپیماهای قابل اطمینانی هستند.  مهمترین ویژگی « توپولوف — 95»  توانایی حمل  موشک های بالدار  هواپایه است».

روسیه با داشتن چنین هواپیماهایی برای هر نوع بحران و خطری آماده است. هواپیمای « توپولوف — 95» بخودی خود  نمایانگر  توانایی روسیه در استفاده از اشکال  مختلف واکنش نظامی  نسبت به بحران ها و خطراتی است که ممکن است بروز کند.  هواپیمای « توپولوف — 95»  و « تو —160» که  مدرنیزه می شود از نظر  خودویژگی  فنی، سهم  خود در  بازدارندگی هسته ای،  بمب افکن های کارای استراتژیک هستند.  بعلاوه، هم اکنون مدرنیزه کردن فرودگاه ها برای هواپیماهای استراتژیک جریان دارد  از جمله  قطبی.  با دور شدن از فرودگاه و پرواز به منطقه بدور از سیستم پدافند دشمن بالقوه،  ضربات  موشک های بالدار  را می توان  بطور ناگهانی  و کارا  و مخفیانه به انجام رساند.  غرب درک می کند  که « توپولوف — 95» — یک وسیله موثر و  واقعی جنگی  و بازدارندگی هسته ای است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала