وضعیت بهتر یهودیان در ایران نسبت اروپا

© Sputnik / Ruslan Krivobokوضعیت بهتر یهودیان در ایران نسبت اروپا
وضعیت بهتر یهودیان در ایران نسبت اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندۀ کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید شرایط زندگی برای یهودیان در جمهوری اسلامی ایران بهتر از اروپاست و آن‌ها می‌توانند آزادانه مناسک خود را به جای آورند.

به نقل از پرس نی وی، سیامک مره صدق در گفتگو با دویچه وله آلمان که متن آن روز دوشنبه منتشر شد، گفت: «در مجموع، شرایط یهودیان در ایران همیشه بهتر از اروپا بوده است. در تاریخ کشور ما، هرگز همۀ ایرانیان مذهب، نژاد یا زبان واحدی نداشتند، بنابراین درجۀ بالایی از تعامل (با مذاهب دیگر) در ایران وجود دارد.»

وی گفت: «یهودیان به عنوان یک اقلیت در اینجا به رسمیت شناخته شده‌اند، بنابراین می‌توانیم آزادانه امور مذهبی‌مان را انجام دهیم. ما بیش از 20 کنیسه فعال در تهران و دستکم 5 کشتارگاه حلال داریم.»

این نمایندۀ مجلس شورای اسلامی ایران گفت یهودیان و مسلمانان با وجود همۀ اختلافات مذهبی به همدیگر احترام می‌گذارند.

وی گفت جامعۀ یهودیان و دیگر گروه‌های مذهبی در ایران از یکدیگر جدا نیستند و یهودیان روابطی اقتصادی با مسلمانان دارند.
مره صدق که مدیریت کمیتۀ یهودیان تهران و بیمارستان دکتر سپیر در تهران را بر عهده دارد، گفت نزدیک‌ترین دوستانش مسلمان هستند.

وی افزود: «بیمارستانی که در آن کار می‌کنم، بیمارستان یهودیان است؛ برای مثال اما بیش از 95 درصد کارکنان و بیمارانش مسلمان هستند.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کودکان یهودی اشاره کرد و گفت آن‌ها به مدارس دولتی ایرانی می‌روند و اگر بخواهند مناسک مذهبی را به جای آورند، اجازه دارند روزهای شنبه تعطیل باشند.

مره صدق همچنین یهودیت و صهیونیسم را دو مقولۀ جدا از هم خواند و گفت شمار زیادی از یهودیان مخالف و منتقد رفتار رژیم و ارتش اسرائیل هستند.

وی گفت: «تجاوز به دیگر کشورها و کشتار مردم بی‌گناه ارتباطی با آموزه‌های موسی (ع) ندارد.»

گفتنی است هم اکنون حدود 9 هزار یهودی در ایران زندگی می‌کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала