گزارش و تحلیل

روند انتخابات پس از انصراف قالیباف

© AP Photo / Vahid SalemiМэр Тегерана Мохаммад-Багер Галибаф с удостоверением кандидата на выборах президента в 2017 году
Мэр Тегерана Мохаммад-Багер Галибаф с удостоверением кандидата на выборах президента в 2017 году - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بسیاری پیش بینی می کردند که آقای قالیباف در نهایت به نفع آقای رئیسی از مبارزات انتخاباتی انصراف دهد اما با توجه به آمار و ارقامی که طی هفته های اخیر منتشر شده بسیاری به شک افتاده بودند که آیا ممکن است قالیباف به تعهد قبلی خود در جمنا پایبند بماند یا نه؟

اگر این آمار و ارقام صحت داشته باشد آقای قالیباف در اوج از مبارزات انتخاباتی انصراف داده و گذشته از اینکه به وی علاقه داشته باشیم یا نه وی یک حرکت سیاسی زیبا را در فرهنگ سیاسی ایران رقم زده چرا که یکی از مشکلات اصلی سیاستمداران در ایران همیشه این بوده که به جای تلاش برای منافع گروهی به سمت منافع شخصی و فردی تمایل داشتند و همه ضربه هایی که متوجه جناح آنها می شده به همین دلیل بوده.
با توجه به سابقه اجرائی آقای قالیباف قطعا در صورتی که آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهوری ایران انتخاب شوند آقای قالیباف مناسب ترین گزینه برای معاون اولی وی خواهد بود وحتی ممکن است آقای رئیسی بزودی اعلام کند که در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهوری آقای قالیباف را معاون اول خود خواهد کرد، امری که منجر به وحدت بیشتر در صف "مخالفان" آقای روحانی خواهد شد.

کناره گیری قالیباف به نفع رئیسی - اسپوتنیک ایران
کناره گیری قالیباف به نفع رئیسی
دلیل اصلی اینکه بنده از کلمه "مخالفان" به جای "اصولگراها" استفاده کردم این است که سبد آرای اصولگراها همانند اصلاح طلب ها محدود می باشد و کاندیداها برای جذب رای خاکستری ها با هم مبارزه می کنند. این خاکستری ها پس از انصراف آقای قالیباف یا باید در صف موافقان آقای روحانی قرار بگیرند و به ادامه روند دولت فعلی رای دهند و یا اینکه در صف مخالفان ادامه روند فعلی دولت قرار بگیرند.
همه آمار و ارقام نشان می دهد که آقای روحانی تا همین امروز صبح نسبت به رقبای خود پیشتاز بود اما همین آمار و ارقام نشان می دهد که جمع مخالفین وی که میان آقای رئیسی و قالیباف تقسیم شده بودند بیش از آرایی است که وی فعلا در سبد دارد یعنی حدود سی و پنج درصد آرا به نفع آقای روحانی و حدود بیست و هشت درصد به نفع قالیباف و چیزی نزدیک به آن به نفع آقای رئیسی.
با توجه به این شرایط جمع آرای رئیسی و قالیباف به حدود پنجاه و هشت درصد می رسد.
اما این به این معنا نیست که با انصراف آقای قالیباف همه آرایی که در آمار به وی تعلق داشت را بتوان به نفع آقای رئیسی به حساب آورد، طبیعتا بخش بزرگی از این آرا سرگردان خواهد بود اما باید توجه داشت که بیشتر این آرا آرای مخالفین دولت آقای روحانی بوده و احتمال دارد بخش بزرگی از اینان به سمت شخصی که می خواهد روند دولت فعلی را تغییر دهد سوق پیدا کند، واین حرکت آقای قالیباف خود جان تازه ای به جبهه مخالفان آقای روحانی داد و این را می شد از واکنش طرفداران آقای رئیسی در شیراز و همچنین طرفداران خود آقای قالیباف در تهران مشاهده کرد.
از سوی دیگر آقای روحانی هم بی کار ننشسته وتلاش دارد با سخنرانی ها وحملات تند و آتشین خود که مورد علاقه بخشی از جامعه است که تصمیم نداشتند رای دهند آنها را به سمت صندوق های رای بیاورد و روی رای آنها حساب باز کرده.
البته باید توجه داشت که آقای روحانی با این سخنرانی ها و حملات تند خود ممکن است که خطراتی را هم متوجه خود کند چون بخش بزرگی از این آرائی که وی روی آنها حساب باز کرده ممکن است روز رای گیری پای صندوق های رای نیایند و اصلا رای ندهند، اتفاقی که در ایران مسبوق به سابقه است و کاندیداها را سردرگم می کند و از سوی دیگر مخالفین خود را نیز افزایش دهد.
طبق شرایط قبلی پیش بینی می شد که سه کاندیدای اصلی یعنی روحانی — رئیسی و قالیباف هیچ کدام نتوانند کار را در دور اول انتخابات به اتمام برسانند وبر همین اساس انتخابات به دور دوم کشیده شود و آقای روحانی پیش بینی می کرد که در دور دوم خواهد توانست با ادامه روند فعلی حملات خود هر کدام از دو رقیب دیگر را شکست دهد، در مقابل اصولگرایان تشخیص داده اند با توجه به شرایط کنونی ممکن است بتوانند کار را در دور اول یکسره کنند و تمام توان خود را باید در دور اول به کار بگیرند تا مخالفین آقای روحانی را پشت سر کاندیدای اصلی خود جمع کنند.
با توجه به اینکه آقای جهانگیری قرار است به نفع آقای روحانی انصراف دهد و آقای هاشمی طبا خود اعلام کرده که به آقای روحانی رای خواهد داد تکلیف اینطرف جبهه از همین الآن مشخص است و همه امکانات پشت سر آقای روحانی بسیج شده.
در جناح اصولگرا هنوز آقای میرسلیم در میدان هستند وطبق پیش بینی ها خواهند توانست بخش کوچکی از آرای اصولگرایان سنتی که همانا اعضای حزب مؤتلفه و طرفداران آنها هستند را به دست آورند اما باید توجه داشت که حضور آقای میر سلیم منجر می شود بخشی از آرای اصولگرایان میانه رو که پشتیبان آقای روحانی هستند و در حال حاضر بخشی از آنها حتی عضو دولت وی هستند از سبد آرای آقای روحانی جدا شود وهمان چند در صد هم می تواند کل موازنه انتخاباتی را بر هم زند.
با توجه به این شرایط دیگر معلوم است که انتخابات از این پس میان آقای روحانی و آقای رئیسی پیش خواهد رفت و همانگونه که در مناظره های انتخاباتی همه توجه ها به سمت این دو بود از این پس روند انتخابات به سمت این دو پی

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала