گزارش و تحلیل

همه کشور ها پرتاب نوبتی موشک کره شمالی را محکوم کردند

© REUTERS / KCNAЗапуск баллистической ракеты средней дальности Hwasong-12 в КНДР
Запуск баллистической ракеты средней дальности Hwasong-12 в КНДР - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز یک‌شنبه 14 مه کره شمالی موشک نوع نامعلوم را پرتاب کرد که 700 کیلومتر طی کرد. خبرگزاری یونهاپ با استناد به کمیته روسای فرماندهان کره جنوبی خبر داد که سئول در رابطه با پرتاب این موشک جلسه فوری تشکیل می دهد

مون چیه این رئیس جمهور کره جنوبی هم اینک از سیاست پیونگ یانگ نقد کرده گفت: «ما این نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را محکوم می‌کنیم و این عمل را چالش جدی به صلح در منطقه و جهان می دانیم».

ژاپن هم پرتاب این موشک را ثبت کرده است. به گفته یوشیهیده سوگا دبیر کل کابینه ژاپن، این موشک در 30 دقیقه پرواز 800 کیلومتر را طی انجام داده و در دریای ژاپن سقوط کرد و به حوزه اقتصادی ژاپن نرسیده و به کشتی ها و هواپیما های این کشور آسیبی نرساند. سیندزو آبه نخست وزیر در این رابطه به فوریت تشکیل جلسه کابینه می‌دهد. توکیو می‌گوید که این پرتاب خطر به امنیت ملی ژاپن است.

وزیران امور خارجه ژاپن و کره جنوبی موقعیت پدید آمده را بررسی کردند. آن‌ها به اهمیت همکاری نزدیک دو کشور جهت رفع بحران شبه جزیره کره اشاره کردند.

Премьер-министр Японии Синдзо Абэ и главный секретарь Кабинета министров Японии Есихидэ Суга в парламенте Японии - اسپوتنیک ایران
ژاپن پیشرفت تکنولوژی در کره شمالی را به رسمیت شناخت
فرماندهی حوزه اقیانوسیه آمریکا تأکید کرد که آن موشک راکت قاره پیما نبود و برای کشورشان خطرساز نبود، با وجود این واشنگتن به همکاری با توکیو و سئول جهت مقابله با تجاوز کره شمالی ادامه خواهد داد.

کاخ سفید پرتاب نوبتی موشک کره شمالی به باد انتقاد گرفت و احتمال داد که روسیه نیز از این پرتاب راضی نباشد. در اعلامیه کاخ سفید آمده است: «دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از پرتاب اخیر موشک کره شمالی مطلع شده است. با در نظر داشت اینکه این موشک نزدیک‌تر به روسیه بود نه به ژاپن، ممکن نیست تصور شود که روسیه از این آزمایش راضی باشد».

واشنگتن از جامعه بین‌المللی دعوت کرد علیه پیونگ یانگ تحریمات شدیدتر را اعمال کند زیرا این کشور مدت مدیدی است که جهان را به مخاطره می اندازد.

در ژاپن نیز در باره موضع مسکو نسبت به پرتاب های پیونگ یانگ صحبت کردند. سیندزو آبه نخست وزیر به اهمیت گفت و گو با کرملین برای حل بحران اشاره کرده گفت: «ما قصد داریم ضمن همکاری نه تنها با آمریکا و کره جنوبی بلکه با روسیه، چین و جامعه جهانی از کره شمالی قطعاً در خواست کنیم که قطعنامه های سازمان ملل متحد را اجرا کند.

وزارت دفاع روسیه در گزارش خود، گفته‌های پنتاگون در این باره که موشک کره شمالی در نزدیکی آب‌های روسیه رد شد را تکذیب کرد. در این گزارش آمده است: «سیر پرواز موشک کره شمالی به سمت روسیه و در فاصله چشمگیر از حریم این کشور بود و این پرتاب برای فدراسیون روسیه اصلاً خطرساز نبود».

وزارت دفاع روسیه خبر داد که در این هنگام سامانه های هشداردهی حمله موشکی، موشک بالیستیک کره شمالی را در طول پرواز آن رصد کرده و سقوط آنرا در 500 کیلومتری مرز این کشور را ثبت کردند.

انتظار می‌رود که بحران شبه جزیره کره یکی از موضوع های مورد بحث در همایش چین تحت عنوان «یک کمربند — یک جاده» باشد. امروز ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که در این همایش حضور دارد با شی جین پینگ رهبر جمهوری خلق چین ملاقات می کند.

روسیه به کرات آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی را محکوم کرده است لیکن کره شمالی بر خلاف انتقاد از سوی جامعه بین‌المللی و مصوبات سازمان ملل جهت محدود کردن این‌گونه فعالیت‌ها به آزمایش های خود ادامه می دهد. گفتنی است که مسکو مانند چین طرفدار حل صرفاً صلح آمیز این بحران است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала