4 راه نابودی مغز و حافظه

© Fotolia / ALDECAstudio4 راه نابودی مغز و حافظه
4 راه نابودی مغز و حافظه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نخوردن صبحانه، مصرف چربی زیاد، امواج گوشی، نبود ارتباطات اجتماعی و ... باعث مرگ تدریجی مغز شما می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، هر چه سن مان بالا می رود، به طور طبیعی کمی از عملکرد مغزمان را از دست می دهیم. با وجود این، برخی عادت های زیان آور می توانند واقعا به فرآیند زوال مغز سرعت بدهند.
به گفته دکتر هانِک جوستون، پژوهش گر این مطالعه، عادت هایی که برای قلب مضر هستند، بر مغز نیز تاثیر مشابه ای می گذارند. فهرست 8 عادت خطرناک برای مغز که باید بشناسید و از آنها دوری کنید در ادامه آمده است:

1 — فقدان ارتباط اجتماعی
روان شناسان به طور کلی با این نظریه موافق هستند که هنگامی که بتوانیم با دیگران معاشرت داشته باشیم، عملکرد مغزمان به بهترین حالت خود می رسد. به اعتقاد وب گاه سایکولوژی تودی فقدان برخوردهای اجتماعی می تواند به افسردگی و احساس تنهایی منجر شود و حتی بر توانایی یادآوری مان نیز تاثیر بگذارد.
مشاوران دانشگاه فلوریدا توصیه می کنند برای جلوگیری از این مسئله در باشگاه ورزشی ثبت نام، و در یک انجمن یا فعالیت اجتماعی شرکت کنید. انجام فعالیت بدنی احساس خوبی به شما می دهد و این فرصت را در اختیارتان می گذارد و روند فعالیت مغز را افزایش می دهد.

2 — امواج گوشی های موبایل
امواج گوشی باعث سرطان مغز شوند. مدت ها است بحث و جدل های زیادی در مورد احتمال سرطان زا بودن امواج گوشی های همراه در جریان است. در یک آزمایش موش ها را به مدت 2 سال، روزی 9 ساعت در معرض امواج مشابه امواج گوشی های همراه قرار داد. این پژوهش به افزایش خطر ایجاد تومور در مغز و قلب موش ها پی برد.
البته این مسائل به این معنی نیستند که باید گوشی های همراه مان را دور بیندازیم.
بلکه سعی کنید:
2-1) بلندگو یا هندزفری برای صحبت کردن استفاده کنید.
2-2) اگر آنتن ضعیف است، سعی کنید گوشی را دور از بدن تان نگه دارید.
2-3) حتی الامکان از پیامک یا تماس تصویری استفاده کنید.
2-4) گوشی تان را در جیب پیراهن یا شلوارتان نگذارید.

3- حذف صبحانه
عادتِ حذف صبحانه — یا بهتر بگوییم، عادت به صبحانه نخوردن — می تواند تاثیر منفی بر سلامت مغزتان داشته باشد. در واقع، صبحانه مهم ترین وعده ی غذایی روز است.
بر اساس نتایج پژوهش های متخصصان آمریکایی، حذف صبحانه برای سلامت مغز بسیار مضر است.
خوردن صبحانه به صورت منظم و همیشگی تاثیرات مثبتی بر قدرت تمرکز و توانایی های ذهنی دارد. این مسئله از جانب پژوهشی در زمینه ی تاثیرات صبحانه و عملکرد تحصیلی در کودکان مورد تایید قرار گرفت. مجله ی پیشگامان علوم اعصاب انسان شواهدی را منتشر کرد که نشان می دهند کودکانی که عادت به خوردن صبحانه دارند از لحاظ تحصیلی، به ویژه در زمینه ریاضی و حساب، عملکرد بهتری دارند.

4 — مصرف بیش از اندازه چربی
دانشمندان کشف کرده اند غذاهای چرب می توانند مغز را به گونه ای برنامه ریزی کنند که اشتیاق به خوردن غذاهای چرب را در بدن افزایش دهند.
پژوهشی که تحت برنامه علوم اعصاب در سوءمصرف مواد در دانشگاه وندربیلت به عمل آمد، دریافت آدم هایی که مرتبا در مصرف غذاهای چرب زیاده روی می کنند باعث ایجاد یک مشکل مغزی در خود می شوند. این مشکل سبب می شود مغز پیام هایی ارسال کند که باعث شوند فرد حتی هنگامی که از لحاظ جسمی کاملا سیر است، هم چنان به غذا خوردن ادامه دهد که در نهایت موجب بیماری می گردد.
عادت به خوردن غذاهای سالم می تواند به عملکرد مناسب مغز کمک و از ایجاد اشتیاق به مصرف غذاهای چرب جلوگیری کند.

یک راه حل مناسب: گاهی اوقات رژیم روزه متناوب بگیریم، رژیم روزه متناوب 5: 2 می گویند. روزه متناوب یعنی این که 5 روز در هفته به صورت معمول و همیشگی غذا بخوریم، و برای 2 روز غیرمتوالی در هفته میزان کالری مصرفی مان را به 500 کالری برای خانم ها یا 600 کالری برای آقایان کاهش دهیم. آیا این نوع از روزه داری توانایی های ذهنی مغزمان را افزایش می دهد؟ یک پژوهش که در مجله پلاس وان منتشر شد، نشان داد روزه داری متناوب در فضای کارآزمایی بالینی توانست عملکردهای مغز را بهبود ببخشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала