کره شمالی در شرایط انزوای بی سابقه بین‌المللی دارد جاده ابریشم می‌سازد

© AP Photo / Wong Maye-Eکره شمالی در شرایط انزوای بی سابقه بین‌المللی دارد جاده ابریشم می‌سازد
کره شمالی در شرایط انزوای بی سابقه بین‌المللی دارد جاده ابریشم می‌سازد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پکن انزوای بین‌المللی پیونگ یانگ را به عنوان راهکار حل مسایل شبه جزیره کره را قبول نمی کند. برنامه موشکی – هسته ای کره شمالی مناسبات با چین را تا اندازه‌ای متشنج کرد ولی این مناسبات تیره نشد.

اسپوتنیک با چند تن از کارشناسان پیرامون این موضوع صحبت کرد و آن‌ها گفتند که چین با دعوت کردن کره شمالی به شرکت در همایش بین‌المللی در چین در خصوص جاده ابریشم این را نشان داد. حضور پیونگ یانگ در این این همایش می‌رساند که کره شمالی آماده است با دیگران تماس برقرار کند و در راه لغو تحریمات و دستیابی توافق با آمریکا و کره جنوبی بر پایه شرایط خود می‌کوشد

همایش پکن اولین گردهمایی بین‌المللی بزرگ با حضور کره شمالی پس از تیرگی شدید موقعیت در شبه جزیره کره و اعمال تحریمات شدید سازمان ملل متحد در جواب به آزمایش های هسته ای در آن کشور خواهد بود. جزئیات در باره ترکیب هیات کره شمالی افشا نشده است. رسانه‌های کره جنوبی نوشتند که در راس این هیات کیم یون چیه وزیر روابط اقتصادی خارجی کره شمالی خواهد بود. در این رابطه روزنامه South China Morning Post به سخنان خوان چی خو کارشناس در امور امنیت منطقه ای دانشگاه زبان‌های خارجی سئول عطف توجه کرده که در انتظار آن نیست که وزیر کره شمالی مایل باشد مسایل ظریف را با مقامات چینی بررسی کند زیرا وی از میان اطرافیان نزدیک کیم جونگ اون رهبر آن کشور نیست. ولی این یازدید به مقام کره شمالی امکان خواهد داد که از پکن بخواهد که در مورد چگونگی اجرای تحریمات، سختگیری کمتری از خود نشان دهد.

وزارت خارجه کره شمالی: اگر شرایط مناسب باشد، با آمریکا مذاکره می‌کنیم - اسپوتنیک ایران
وزارت خارجه کره شمالی: اگر شرایط مناسب باشد، با آمریکا مذاکره می‌کنیم
محققان در مصاحبه با اسپوتنیک بعید ندانستند که نمایندگان چین طی صحبت‌های غیر رسمی از پیونگ یانگ دعوت خواهند کرد که اعمال تحریک آمیز مربوط به پرتاب های موشک ها و آزمایش های هسته ای را قطع کند. این امر امکان خواهد داد که از شدت تحریم های بین المللی کاسته شود.

«آلکساندر لارین» محقق انستیتوی مطالعه خاور دور روسیه گفت که خود دعوت از کره شمالی برای شرکت در این همایش با حضور 130 کشور این نیات چین را منعکس می‌کند که می‌خواهد در رفع انزوای بین‌المللی به پیونگ یانگ کمک کند. این دانشمند چنین اظهار کرد:

«کره شمالی از همسایگان چین است. چین با وجود اختلافات کنونی در مورد مساله موشکی — هسته ای کره شمالی از اعتبار و نفوذ بالایی در میان آن‌ها برخوردار است. ظاهراً رهبری چین برای احترام گذاشتن به رهبری کره شمالی از این فرصت استفاده خواهد کرد، حتی در شرایط کنونی که کره شمالی در انزوای سیاسی قرار گرفته است. کره شمالی خواهش خواهد کرد که چین کاری کند تا از فشار اقتصادی کاهش داده شود. شاید در جواب پکن خواهد گفت که پیونگ یانگ باید راه خلع سلاح هسته ای را در پیش گیرد و با کشور های ذینفع وارد مذاکره شود. کره شمالی از طرف خود از این همایش برای اعلام موضع خود استفاده خواهد کرد. کره شمالی هر چند که روحیه جنگجویانه را نشان می‌دهد مانند چین خواهان اختلاف نیست، آن‌ها خواهان توافق در درجه اول با آمریکا و کره جنوبی بر پایه شرایط خود هستند. از این رو امکان دارد که در پکن یک نوع معامله انجام شود و کار از نقطه سکون خارج شده و لا اقل به‌قدری به پیش برود».

مسلماً پیونگ یانگ به ژست حسن نیت پکن ارزش بسزایی قائل شد. منظور تمایل کمک رسانی به کره شمالی برای بازگشت آن به جهان است. در غیر این صورت کره شمالی هیات خود را به پکن روانه نمی‌کرد. «آلکساندر ورونتسف» کارشناس انستیتو ی شرق شناسی مسکو در این خصوص چنین گفت:

«این همایش حادثه مهمی است. کره شمالی هم در این همایش حضور دارد و نشان می‌دهد که در حال تجسس برقراری تماس با پکن است. آن‌ها برای گفت و گو ها در خصوص بسیاری مسایل مشکلی انباشته شده در حوزه شان آمادگی نشان می دهند. آمدن شان بدون شک یک سیگنال دارای اهمیت بالا است. این کار رونمایی باز بودن کره شمالی و آمادگی آن برای تجسس راه حل‌ها در مورد مسایل بسیار مشکل است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала