گزارش و تحلیل

اتحاد بلوغ یافته روسیه و چین

© Sputnik / Sergey GuneevПрезидент России Владимир Путин и председатель Китайской Народной Республики Си Цзиньпин в Пекине
Президент России Владимир Путин и председатель Китайской Народной Республики Си Цзиньпин в Пекине - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در نشست «یک کمربند، یک راه» که روزهای 14 و 15 مه در پکن برگزار خواهد شد، حضور فعال خواهند داشت.

آندره دنیسوف سفیر روسیه در چین ضمن اعلام این خبر گفت که قرار است شی زینپیان رهبر چین نیز اوایل ماه جولای سفر متقابلی به روسیه داشته باشد.

سرگی ساناکویف رییس مرکز تحلیل روسیه — چین در گفتگو با رادیو اسپوتنیک اظهار کرد که امروز مناسبات روسیه و چین در سطح فوق العاده بالایی قرار دارد و دیدارهای سران دو کشور تایید کننده این موضوع است.

وی در ادامه توضیح می دهد: «بعید است بتوان مشابه روابط روسیه و چین را بین کشورهای دیگری که شریک استراتژیک هستند، پیدا کرد. دیدارهای سران دو کشور چندین مرتبه در سال و در عرصه های مختلف صورت می گیرد. به زودی دو رهبر دیدار مجددی خواهند داشت. رییس جمهور روسیه قصد دارد در نشست «یک کمربند، یک راه» شرکت کند. در حاشیه این نشست، چندین دیدار برنامه ریزی شده و امسال نیز از قضا نوبت سفر رهبر چین به روسیه است. از گذشته معمولا این دیدارها با برنامه های متعدد و در محورهای مختلف دولتی صورت می گرفتند. مکانیزم ارتباطات دولتی ما شاخه های متعددی دارد. پنج کمیسیون بین دولتی فعال هستند که محورهای همکاری تجاری — اقتصادی، انرژی، مسایل اجتماعی، همکاری ها در بخش سرمایه گذاری و همکاری منطقه ای را پیگیری می کنند».

تحلیل گر روس در ادامه می گوید که همکاری بین دو کشور در محورهای مختلف به سرعت توسعه پیدا می کنند.

وی همچنین توضیح می دهد: «طبق برآوردهای آماری، در ماه آوریل سال جاری گدرش کالا بین دو کشور 15% بالاتر رفته است. در بخش تجارت انرژی تنوع ایجاد کرده و پیوسته مسیرها و محورهای جدیدی برای صادرات انرژی روسیه به چین پیدا می کنیم. در سایر بخش ها نیز همکاری های فعالی با چین داریم که شامل صنایع هوایی، فضا، ارتباطات، راه و ساختمان و بویژه حوزه های زیرساختی می شود. گستره ارتباطات به اندازه ای وسیع است که در چند کلام نمی توان توضیح داد. در رابطه با مناسبات دو کشور می توان گفت که ارتباط امروز ما شراکت استراتژیک بلوغ یافته است. با احتساب تنش های موجود در دنیای امروز، دو کشور را می تواند شریک به حساب آورد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала