گزارش و تحلیل

موشک های امریکایی در مرزهای روسیه

© Sputnik / Sergey Stepanovآغاز مانور نظامی ناتو در لتونی
آغاز مانور نظامی ناتو در لتونی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده امریکا در حاشیه بالتیک موشک های مدل «پاتریوت» را برای دوره برگزاری رزمایش نظامی تابستان مستقر کرده است.

منابع خبری به نقل از مقامات رسمی امریکا این خبر را اعلام کرده و می نویسند که بعد از پایان رزمایش موشک ها از این محل خارج خواهند شد.

جیمس متیس وزیر دفاع امریکا که اخیرا سفری به لیتوانی داشت اظهار کرده که ایالات متحده امریکا از کشورهای بالتیک محافظت کرده و سیستم دفاعی خود را در آنجا مستقر خواهد کرد.

متیس در نشست خبری بعد از ملاقات با رییس جمهور لیتوانی اظهار کرد که سیستم های دفاع ضدموشکی مستقر شده در این منطقه کاملا ضرورت دارند. روسییه نیز نیروهای مسلح خود را در منطقه مستقر ساخته و ما از این موضوع مطلع هستیم. ما از سیستم دفاعی تنها برای حفظ تمامیت ارضی کشور استفاده می کنیم.

میتس در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره احتمال استقرار موشک های پاتریوت در منطقه بالتیک پاسخ داد که این موضوع در چارچوب رایزنی ها حل و فصل می شود و این سامانه را زمانی مستقر می کنیم که نسبت به ضرورت آن رای مثبت بدهند.

رییس جمهور لیتوانی توجه را به ضرورت حضور مستمر نیروهای نظامی امریکا در کشورهای بالتیک و همچنین استفاده از ابزارهای تکمیلی دفاعی جلب کرد. وی توضیحات بیشتری در این باره نداد و گفت که تمامی تصمیمات پس از رایزنی اتخاذ خواهند شد.

در حال حاضر یک گروهان از نظامیان امریکایی به همراه تانک های مدل آبرام و ماشین های مخصوص پیاده نظامی مدل برادلی در لیتوانی مستقر هستند.

در اجلاس گذشته ناتو در ورشو پایتخت لهستان درباره تقویت جناح شرقی ناتو تصمیماتی گرفته شد. ائتلاف ناتو قصد دارد نیروهای ائتلافی خود را در لیتوانی، لتونی، استونی و لهستان مستقر کند.

ایوان کاناوالوف مدیر مرکز مطالعات استراتژی ضمن گفتگو با رادیو اظهار کرد که موشک های پاتریوت امریکا آرزوهای رهبران دول حاشیه بالتیک را محقق می سازند. وی در ادامه توضیح می دهد: «قطعا این برنامه به درخواست دول حاشیه بالتیک بوده است. تحلیل ها نشان می دهند که دول حاشیه بالتیک یکی از نظامی ترین مناطق اروپا است. با وجود بودجه کم نظامی این منطقه، هر سه کشور حاشیه بالتیک در سال 2014 میلادی نزدیک به یک میلیارد دلار برای بخش نظامی هزینه کردند و دو سال بعد بودجه را به حدود یک و نیم میلیارد دلار رسانده و تا سال 2020 آن را به دو میلیارد دلار افزایش خواهند داد. این مبلغ با توجه به ابعاد جغرافیایی کشورهای نامبرده بسیار زیاد است. با این وجود دول مذکور از ایالات متحده امریکا می خواهند که هزینه های نظامی را به شکل ارسال سامانه های مختلف و استقرار مستمر بیشتر کند».

به اعتقاد کارشناس روس، امریکایی ها قصد ندارند چنین کاری کنند و آنها نگران اقدام متقابل روسیه هستند.

کاناوالوف در ادامه می گوید: «امریکایی ها نمی توانند از درخواست متحد خود امتناع کنند، اما در عین حال برنامه ای برای استقرار مستمر در این کشورها ندارند، زیرا به خوبی متوجه هستند که این کار روسیه را نگران خواهد کرد. آنها متوجه هستند که استقرار مستمر سامانه موشکی پاتریوت در سطح دفاع ضدموشکی ارزیابی می شود. امریکایی ها می دانند که اقدام متقابل روسیه سنگین خواهد بود و روسیه از امکانات بیشتری برخوردار است. به همین خاطر امریکایی ها سعی می کنند توازن را برقرار سازند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала