گزارش و تحلیل

مناطق کاهش تنش در سوریه بدون سه کشور ضامن باقی می‌مانند

© Sputnik / Mikhail VoskresenskiyДети на улице в сирийском городе Дейр-эз-Зор
Дети на улице в сирийском городе Дейр-эз-Зор - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک منبع در وزارت خارجه روسیه به اسپوتنیک تعریف کرد که چهار منطقه احتمالی کاهش تنش باید زیر کنترل کشور های خارج از گروه سگانه کشور های ضامن مصالحه در سوریه باشند

دیپلمات ها می‌گویند که حضور خارجی در این مناطق باید در درجه اول به نفع کاهش میزان زورگویی خدمت کند نه برای گسترش مقیاس آن. در ضمن جلب نیروهای سازمان ملل متحد در نظر گرفته نشده است. محققان حدس می‌زنند که بدین سان ممکن خواهد بود که به برقراری کنترل مستقل مصالحه در سوریه مساعدت شود.

یک منبع در وزارت خارجه روسیه به روزنامه «ایزوستیا» گفت که در مناطق کاهش تنش باید نیرو های بین‌المللی مشتقر شوند ولی آن‌ها نباید از سه کشور ضامن باشد.

وی افزود: «در مسکو معتقد اند که نیرو های روسیه، ترکیه و ایران نباید به این کار اشتغال داشته باشند و جلب کلاه‌های آبی سازمان ملل متحد نیز مطرح نیست.

آندره کلیموف معاون کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون — سنای روسیه توضیحا گفت که حضور روسیه در سوریه در وهله نخست ناشی از لزوم مبارزه با تروریسم است.

سناتور روس گفت: «رفع اختلاف در کشور — وظیفه مردم سوریه است، از این رو حضور ما در این کشور باید به اصل کفایت خردمندانه محدود باشد. این اصل شامل ایران و ترکیه هم می باشد.

عضو پارلمان روسیه فهماند که در جریان ایجاد مناطق کاهش تنش باید در درجه اول کنترل آن‌ها تأمین شده و کاری شود تا با وارد شدن این یا آن کشور جدید به رفع اختلاف، بحران سوریه ابعاد جدیدی به خود نگیرد.

ژنرال سرگئی رودسکوی معاون ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در کنفرانس خبری 5 مه اعلام کرد که برقراری مناطق کاهش تنش در سوریه کاری خواهد کرد تا نیروهای دولتی هنگفتی از عملیات منصرف شده و حمله گسترده علیه داعش آغاز شود. هدف‌ اساسی ضربات با حمایت نیروی هوافضای روسیه — بخش شمال شرقی استان حلب، امتداد فرات به سمت رقه، شرق پالمیرا به قصد باز کردن محاصره دیر الزور خواهد بود. وی اضافه کرد که کشور های ضامن به یگان های دولتی و اپوزیسون مسلح در مبارزه شان با داعش مساعدت خواهند کرد.

پیشتر معلوم شد که مسکو پیشنهاد کرد برای رفع تشنجات در سوریه چهار منطقه کاهش تنش ایجاد شود: در استان ادلب، شمال حمص، حومه دمشق و غوطه شرقی. قرار است برای جلوگیری از تیراندازی متقابل میان طرف‌های درگیر در سوریه در امتداد مرز ها خطوط حایل ایجاد شود. برای اینکه شهروندان غیر نظامی بتوانند از آن‌ها عبور کنند پاسگاه ها ایجاد می شوند. کشور های ضامن حتی 5 مه پس از مذاکرات نوبتی در آستانه یادداشت مربوطه را امضا کردند. مسکو، تهران و آنکارا به این توافق رسیدند که برای تعیین مناطق کاهش تنش و حوزه های امنیت در سوریه گروه کار مشترک تشکیل شوند. قرار است که تهیه نقشه های این مناطق تا 27 ماه مه پایان یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала