گزارش و تحلیل

پلیمر رباتی

© Photo / Russian Foundation for Advanced Research Projectsدانشگاه دولتی « کاباردینو - بالکاریا» روسیه
دانشگاه دولتی «  کاباردینو -  بالکاریا» روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در روسیه پلیمر برای چاپ ربات ها اختراع شد.

سوتلانا خاشیرووا  رئیس آزمایشگاه  پلیمرهای پیشرفته  که بنیاد  پژوهش های آینده دار و « وزارت آموزش و علم» موسس آن در  دانشگاه دولتی «  کاباردینو —  بالکاریا»ست در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک» گفت: « دانشمندان روسیه  پلیمری را اختراع کردند که از آن می توان برای چاپ  سه بعدی  پهپادها، ربات ها و پروتز ها  استفاده کرد.

با استفاده از چاپگر سه بعدی ، از پلیمر  اختراعی ما می توان پروتز مطابق با  خودویژگی های  هر شخص ساخته شود.  از آنها می توان پهپاد،  اسکلت  و  مکانیزم  و اجزاء خودرو و اجزاء پیچیده ربات و یا اجزاء لباس فضایی را چاپ کرد».

به گفته وی  چاپ اجزاء  از پلیمرها با عملکرد بالا در بخش های  غیر قابل جایگزین انجام خواهد شد که باید  وزن ساختار کاهش یابد و تعداد « گره ها و نقاط تماس»  به حساب  اشکال پیچیده تر کمتر شود که ساخت آن ها با استفاده از روشهای  سنتی و معمولی یا غیر ممکن است و یا زحمت زیادی می برد.

« این نوع مواد  در مقابل گرما و سرما و آتش مقاوم هستند.  از آن ها می توان  در شرایطی با دمای  بالا و تابش های رادیو اکتیو استفاده کرد.  از این رو حیطه کاربرد مواد جدید خیلی وسیع است —  صنعت هواپیماسازی و فضا، ماشین سازی  و نفت و گاز  و غیره».

در عین حال، از این مواد می توان در رشته طب  استفاده کرد که در مقابل دمای بسیار پایین مقام هستند و می توان از آن ها در  ساخت  تکنیک آلات  برای کار در شرایط قطبی استفاده کرد.

بنیاد  تحقیقات آینده دار در سال 2012 میلادی برای  تعامل  پژوهشهای علمی و  طرح ها به نفع دفاع و تأمین امنیت کشور  تأسیس شد.  این بنیاد در  سه جهت  فعالیت می کند: شیمی — زیست شناسی ، طب ، فیزیک — فنی و انفورماتیک.  اواخر  سال 2015 میلادی در ساختار بنیاد مذکور،  مرکز ملی  رشد و توسعه  تکنولوژی  و عناصر پایه  فناوری ربات  گشایش یافت. هم اکنون  در این مرکز  روی بیش از 50 پروژه کار می شود  که  بیش از 40 آزمایشگاه  در  دانشگاه های مشهور  و  پژوهشگده  علمی و  کارخانه های نظامی — دفاع تأسیس شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала