گزارش و تحلیل

موشکهای آمریکایی در نزدیکی مرزهای روسیه

© AP Photo / Czarek Sokolowskiمقام آمریکایی: سپر موشکی با وجود توافق هسته ای با ایران در لهستان مستقر می شود
مقام آمریکایی: سپر موشکی با وجود توافق هسته ای با ایران در لهستان مستقر می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه های آمریکایی به نقل از مقامات رسمی این کشور خبر می دهد که ایالات متحده امریکا طی رزمایش تابستانی امسال می توانند موشک های Patriot در کشورهای بالتیک استقرار کند. به گفته مقامات، بعد از اتمام تعالیمات مجتمع های Patriot از این منطقه خارج خواهد شد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا طی سفر به لیتوانی گفت که ایالات متحده برای دفاع از کشورهای بالتیک و راه اندازی مجتمع دفاعی آماده می باشد.
متیس در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با دالیا گریبائوسکایته، رئیس جمهور لیتوانی در ویلنیوس اعلام نمود: " مستقر نمودن این سیستم خاص دفاع ضد موشکی در اینجا ضروری به نظرما می رسد. روسیه همچنین در منطقه سلاح شبیه دارد. ما سیستم دفاعی را تنها به دلیل اطمینان سازی از حاکمیت کشورها استقرار می نمایم".
در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد استقرار احتمالی سامانه دفاع ضد موشکی Patriot در کشورهای حوزه دریای بالتیک متیس گفت که این موضوع باید در چارجوب مشاورات مورد بررسی قرار گیرد. وی اضافه نمود: "زمانی که تصمیم بگیریم که انجام این کار لازم است ما این سیستم ها را مستقر خواهیم کرد".
خانم گریبائوسکایته به نیاز استقرار دائمی نیروهای نظامی آمریکا و سایر وسایل اجباری دفاعی در کشورهای بالتیک اشاره کرد. رئيس جمهور جزئیات خاص در این مورد فاش نکرده، افزود که همه تصمیم ها در چارچوب مشاوره مشترک گرفته خواهد شد.
در حال حاضر گروهان سربازان آمریکایی، تانک های Abrams و خودروهای زرهی جنگی پیاده نظام Bradley در لیتوانی مستقر است.
در آخرین نشست سران ناتو در ورشو، تصمیم در مورد تقویت سمت شرقی این سازمان گرفته شده بود. ناتو تصمیم گرفت به درخواست لتونی، لیتوانی، استونی و لهستان در این کشورها گردان های چند ملیتی بر اساس چرخش مستقر کند.
ایوان کونووالوف، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک در مصاحبه با رادیو Sputnik اشاره نمود که در داستان مستقر Patriot ، آمریکا خواسته های رهبران کشورهای بالتیک تحقق می نماید. مخاطب مزبور در این مورد می گوید: 


"این یک درخواست رهبران کشورهای بالتیک می باشد. داده های تحلیلی نشان می دهند که کشورهای حوزه دریای بالتیک به نظامیگرانه ترین منطقه در اروپا تبدیل می شود. با وجود بودجه های کوچک نظامی، هر سه کشور بالتیک در سال 2014 در حدود یک میلیارد دلار هزینه نظامی داشته، پس از دو سال، یک میلیارد و نیم دلار و تا سال 2020 ، دو میلیارد دلار خرج خواهند کرد. این مبالغ برای این کشورها خیلی زیاد به نظر می رسد. با این حال، آنها خواستار هزینه های نظامی اضافی توسط ایالات متحده به عنوان عرضه این سیستم به طور مستمر می باشند".


به نظر کارشناس مزبور، آمریکایی ها با در نظر گرفتن اقدامات تلافی جویانه فدراسیون روسیه مایل تحقق این خواسته ها نیستند. مفسر نظامی به چنین نتیجه گیری می رسد: 


"آمریکایی ها نمی توانند از کمک به متحدانشان خودداری کنند با این وجود نمی خواهند این مجتمع ها را مستقر کنند چون خشم مورد پیشبینی طرف روسی را درک می نمایند. آنها می دانند که زمانی مقدار بحرانی می تواند لَبریز شود چونکه سیستم Patriot ، دفاع ضد موشکی است. آمریکایی ها می دانند که روسیه با وجود فرصت های بزرگ تکنیکی واکنش ما سخت خواهد بود. بنابراین، ایالات متحده سعی می کند تعادل را حفظ کند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала