گزارش و تحلیل

مرکز صادرات روسیه در تاجیکستان

© Photo / Shukhrat Sa'dievتاجیکستان
تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مرکز صادراتی روسیه در دوشنبه کار خود را شروع کرد.

مرکز صادراتی روسیه در جمهوری تاجیکستان گشایش یافت که هدف آن  کمک به تولیدکنندگان  روسیه  برای آشنایی بهتر با تاجیکستان  و ورود به بازار  محلی است.  عالم فصح الدینوف، خبرنگار رادیو « اسپوتنیک»  در این خصوص گزارش می دهد.

مرکز  صادراتی روسیه در تاجیکستان از چند هدف پیروی می کند که مهمترین آن ها،  تحویل کالاهای غیرمواد خام است.  در وهله اول  تجهیزات  فناوری عالی.

دمیتری پروخورِنکو  رئیس مرکز صادراتی روسیه در تاجیکستان  در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک» گفت: فهرست کالاهای صادراتی بسیار طویل است-  مواد و مصالح ساختمانی،  نرم افزار، ماشین سازی و بالگرد سازی. در عرصه های زیادی می توان همکاری کرد. کالاهای ساخت روسیه بخوبی در تاجیکستان « جا افتاده اند».  از آنجا که اهالی تاجیکستان زبان روسی یاد می گیرند، این نیز نکته مثبتی برای  توسعه  مناسبات بین دو کشور است».

مرکز صادراتی روسیه در تاجیکستان ، یک سازمان صد درصد دولتی است  که موسس آن —  بانک اقتصاد خارجی روسیه است. آژانس های  صادراتی — بیمه  « اکسار» و « روس اکسیم بانک» در ترکیب آن فعالیت می کنند. بدین ترتیب  معرفی فهرست  خدمات برای  صادرکنندگان فراهم می شود.  از نظر مالی، آن ها می توانند بر بیمه و دریافت اعتبار حساب کنند. در عرصه غیر مالی،  امکان کمک مالی نیز وسیع است.  « خانه بازرگانی» می تواند در جستجوی  شرکای بالقوه ، سازماندهی مذاکرات  و  حمایت از معرفی  شرکت های روسی در تاجیکستان به صادرکنندگان کمک کند.

— در حال حاضر 10 پروژه  به ارزش  حدود 100 میلیون دلار در حال بررسی است.  دورنمای  پیشرفت  خوب است».

هم اکنون روسیه،  یکی از شرکای اصلی  تجاری  تاجیکستان است. در سال 2016 میلادی  حجم  گردش کالا  بیش از یک میلیارد دلار بود.

اما  مسائلی نیز وجود دارند.  یکی از آن ها  فقدان  مرز گمرکی مشترک است.  جنبه حساس دیگر —  هزینه بالای  حمل و نقل است.  بهر حال اگر دوشنبه خواهان همگرایی  « اورآسیایی»  باشد، از شدت این نکات   کاسته خواهد شد.  مقامات تاجیکستان  می گویند که در حال بررسی عضویت در اتحادیه اقتصادی اورآسیا هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала