گزارش و تحلیل

ویروس رادیویی

© Fotolia / Cocci65تلفن
تلفن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محققان روسی کار « ویروس رادیویی» را مشخص کردند.

به گزارش « اسپوتنیک»  با استناد به مقاله منتشره در Journal of Computational Science ریاضیدانان  سن پیترزبورگ  اسرار کار « ویروس رادیویی» را کشف کردند. برنامه  کامپیوتری  آنها می تواند  پخش ویروس  در شبکه های اجتماعی  و از طریق تلفن را پیش بینی کند.

الکساندر ویشِراتین  از  دانشگاه  سن پیتربورگ گفت: « در مدل ما مثل  واقعیت روزانه، مشترک  می تواند خبر را پس از  پایان گفتگو  فراموش کند، اگر برایش مهم نباشد. حلقه ارتباطی می تواند زمانی نیز پاره شود که شخص با یکی از  آشنایان دور خود تماس می گیرد که این خبر برایش جالب نیست.  با توجه به این موضوع، ما  فرمولی را طراحی کردیم  که احتمال انتقال  اطلاعات را  معین می کند».

اطلاعات مسری

در سال های اخیر  دانشمندان به  مطالعه اصول رفتاری  گروه های بزرگ مردم می پردازند. به عقیده آنها  برای درک شیوع  اپیدمی  بیماری خطرناکی مانند « ابولا»  این تحقیقات ضروری است.

به عنوان مثال،  ریاضی دانان آمریکایی  به تحقیق در باره  کار «  عقل جمعی» گروه ها  و نقش  « تویتر» در  سازماندهی « بهار عربی»  پرداختند.  متخصصان دانشگاه سن پیترزبورگ  چندی پیش به این درک رسیدند اجماع در  جامعه و رسانه ها چگونه رخ می دهد  و چه چیزی آن را کنترل می کند.

اینبار  برنامه نویسان سن پیترزبورگ  و ریاضی دانان به  باصطلاح « ویروس رادیویی» (که دهان به دهان منتقل می شود)  توجه نشان دادند که در بین خویشاوندان، دوستان و آشنایان  و آشنایان آشنایان و دیگران  پخش می شود.

به گفته  متخصصان،  در اوضاع بحرانی  مانند وقوع بلایای  طبیعی و یا جنگ « ویروس رادیویی» یگانه  منبع  اطلاعاتی و (یا ضد اطلاعات) می شود. فعالیت شدید آن می تواند  به ایجاد سراسیمگی در بین مردم و دیگر عواقب منفی منجر شود. آن ها را می توان رفع کرد اگر بتوان به منبع پخش اطلاعات دسترسی پیدا کرد.

متخصصان روسیه، برای  رفع این مسأله،  مدل کامپیوتری شبکه موبایل را طراحی کرده اند  که از مشترک مجازی  و شبکه تماس های بین  آنها و چندین روش  انتقال اطلاعات تشکیل شده است. طرح آن تقلیدی از  معاشرت مردم در زندگی واقعی است که بر اساس  اطلاعات دریافتی مرتبط با تماس های تلفنی  و نتایج همه پرسی  از دهها داوطلب  طراحی شده است.

هر یک از ساکنان  این «شبکه» از ارتباط با خویشاوندان و همسایگان و آشنایان برخوردار است که بعضی ها قوی  و بعضی ها ضعیف است.  وقتی اتفاقی رخ می دهد، مشترک می تواند  اطلاعات  مهم را برای همه ارسال کند.

متخصصان روسیه با نظارت بر «معاشرت» مشترکان توانستند افرادی که در پخش «ویروس رادیویی» نقش مهمی ایفا می کنند را پیدا کنند. سه گروه  شرکت کنندگان در این فرایند —  افراد معمولی، «  شاغلان» و  سازماندهندگان هستند. گروه اخیر  زیاد  به گروه مردم عادی و شاغلان زنگ می زنند، گفتگوی آنها کوتاه است.  سهم افراد معمولی 94 درصد است  که کمتر تماس برقرار می کنند اما صحبت آنها طولانی تر است و  اغلب با افراد نزدیک بخود درتماس هستند.

سرعت انتقال اطلاعات به  موضوع مورد نظر بستگی دارد.  اگر خبر ابتدا به گوش « گروه سازماندهندگان» رسیده باشد، سریعتر پخش می شود. بدین ترتیب  ریاضی دانان فرمول  پیش بینی   پخش  احتمالی اطلاعات را  طراحی کردند. جالب آن است که اخبار ابتدا به کندی پخش می شود ولی بعد تأثیر آن شدید است که آگهی های  تبلیغاتی و دیگر انواع  « ویروس رادیویی» از این نوع هستند.

ویشِراتین در پایان گفت: « برای  پیشروی در این جهت باید  مدلی بر اسای اطلاعات  صدهاهزار  مشترک را ایجاد کرد. تمام اطلاعات در باره تماس، مدت گفتگو و تکرار تماس  و دلایل از دست رفتن تماس ها در این رابطه مفید خواهد بود. این اطلاعات  فقط  از طریق اوپراتورهای « موبایل» قابل دسترسی خواهد بود.  اما هنوز باهیچ یک از آن ها نتوانستیم به توافق برسیم».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала