گزارش و تحلیل

چین، تایلند را به باشگاه کشور های دارنده زیردیریایی ها باز می گرداند

© AP Photo / Andy WongКитайская подводная лодка в заливе Ялонг
Китайская подводная лодка в заливе Ялонг - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری رویترز گزارش داد که نظامیان تایلند برای تجهیز ناوگان خود به سه زیردریایی ساخت چین به مبارزه قاطعانه دست زدند.

دریاسالار لئوچای رودیس رئیس ستاد کل نیروی دریایی تایلند در شرایطی که محافل اجتماعی از این پروژه نقد می‌کنند اعلام کرد که این طرح قابل تجدید نظر نیست. هزینه‌های این پروژه به تدریج در طول هفت سال به چین باز پرداخت شده و به حساب دیگر اقلام بودجه نخواهد بود

دریاسالار لئوچای در کنفرانس خبری در مقر نیروی دریایی تایلند در ستاهیپ بانکوک گفت که در این منطقه اوضاع امنیتی ثابت نیست و هر لحظه ممکن است احتیاج به کاربرد نیرو بروز کند، تایلند باید از مرز های دریایی خود حراست کند. وی به نگرانی محافل اجتماعی واکنش نشان نداد

زیردریایی های سفارش شده هم اینک ساخته شدند و در حال حاضر در کارخانه آزمایش می شوند. زیردریایی های کلاس S26T مطابق طرح زیردیبایی های چینی S039A ساخته شده که حالا در تسلیح ارتش چین قرار دارند.

یکی از دلایل افرادی که در لزوم خرید این زیردریایی ها شک دارند این است که عمق خلیج تایلند کافی نیست. ولی کارشناس کنستانتین سیوکوف در این شک سهیم نبوده و چنین گفت:

«این زیردریایی های نسل دوم زمزمه ساز اند و به این خاطر کاملاً جوابگوی مقتضیات معاصر نیستند هر چند که می‌توانند با زیردریایی های کهنه تر مقابله کنند که در جنوب شرقی آسیا رایج اند. آنها کشتی‌های دنیای سوم هستند که می‌توانند در مناطق خود نیازمندی های دفاعی را تأمین کنند ولی آن‌ها نمی‌توانند با زیردریایی های روسی یا آمریکایی رقابت کنند».

بنا به اطلاعی که در دست هست، در حال حاضر قدرت‌های منطقه ایی چین، مالزی، سنگاپور، ویتنام، اندونزی، پاکستان، هند، کره‌های شمالی و جنوبی و ژاپن، دارای زیردریایی ها در تسلیح خود می باشند. قرار است تایلند دو زیردریایی خود در خلیج سیام و سوم در دریای آندامان را مستقر کند. تایلند اولین کشوری شده است که زیردریایی ها را در چین تهیه کرده است. این کشتی‌ها نسبتاً ارزان و سرویس بعد از فروش آن‌ها آسان است. سیوکوف همچنین به نکته دیگری اشاره کرد که در مرکز توجه محافل اجتماعی تایلند قرار گرفته است. او گفت:

«چین انواع صادراتی زیردریایی های خود را به فروش می‌رساند و بدین طریق نفوذ خود را در تایلند تقویت می کند. تایلند با خرید این زیردریایی ها از نظر تحویل قطعات یدکی و تعدادی مین و آماده سازی پرسنل به چین وابسته می شود».

«یانگ من» محقق مرکز مناسبات بین‌المللی انستیتو ی مواصلات چین بر آن است که فروش زیردریایی های چینی به تایلند هدف بازی‌های سیاسی شده که غرب در آن نقش خود را ایفا می کند. او در توضیح گفت:

«چین و تایلند همیشه مناسبات مودت آمیز داشتند. پیشتر هم تایلند از چین تجهیزات نظامی می‌خرید و زیردریایی های چینی از نظر تناسب قیمت و کیفیت برای تایلند مناسب است. در این اوضاع و احوال صدا های اعتراض در تایلند بخشی از بازی‌های سیاسی است که در این کشور به وفور وجود دارد. در محافل سیاسی تایلند نیرو هایی هستند که به چین احساست دوستانه ندارند و آن‌ها از این موضوع سوء‌استفاده می کنند. کودتای نظامی جنبه حکومت را در تایلند عوض کرده ولی سبب آن نشد که مناسبات دوستانه میان چین و تایلند از بین برود. چین و تایلند فاقد اختلافات ریشه‌ای هستند و از این رو هر حکومتی که باشد دلیلی ندارد که مناسبات با چین را وخیم کند. غرب در اینکه در تایلند صدا های اعتراضی بلند شده است نقش ایفا کرده است. در غرب نیروهایی وجود دارد که خواهان همکاری نظامی چین و تایلند نیستند. پیشتر تایلند تسلیحات از آمریکا و غرب تحویل می گرفت. خرید تسلیحات از چین می‌تواند بر منافع برخی کشور های غربی تأثیر بگذارد. بعلاوه غرب سعی دارد در بازی علیه چین از نیرو های مخالف چین در تایلند استفاده کند. غرب برای رسیدن به مقاصد خود تخم خصومت میان دو کشور را می‌پاشد».

با وجود روحیات اعتراضی مخالفان، تایلند در زمان نزدیکی دوباره به باشگاه قدرت‌های دارنده زیردریایی ها خواهد پیوست. نیروی دریایی تایلند پیشتر هم زیردریایی ها داشته بود. از 1937 تا 1951 زیردریایی های ساخت ژاپن در ترکیب نیروی دریایی آن کشور بودند. در سال‌های نود قرن گذشته میلادی دولت تایلند چند دفعه می‌خواست زیردریایی های جدید را بخرد. در 2010 تایلندی ها نزدیک بودند 6 فروند زیردریایی مستعمل آلمانی را بخرند ولی بنا به علل مالی و سیاسی این معامله انجام نشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала