گزارش و تحلیل

جنگ بر علیه نفت روسیه

© Sputnik / Maksim Blinovشرکت « روس نفت» روسیه
شرکت « روس نفت» روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا علیه نفت روسیه اعلان جنگ داد.

به گزارش « اسپوتنیک» به نقل  از آژانس خبری « رویترز»  با استناد به  اطلاعاتی که آژانس مذکور در اختیار دارد، گروهی از سناتورهای  آمریکایی  طرح قانونی  را تهیه دیدند که هدف آن  مقابله با شرکت « روس نفت» روسیه در برقراری کنترل خود بر  هر یک از شرکت انرژتیک در آمریکاست.

بدین ترتیب این حق به دونالد ترامپ واگذار می شود تا مانع از برقراری کنترل  « روس نفت» بر زیر ساخت های انرژتیک آمریکا شود. سناتورها در نامه ای خطاب به  استیون منوچین، وزیر مالی  آمریکا  نسبت به این موضوع که « روس نفت» بتواند  از امکان کنترل  شرکت « Citgo Petroleum که دارای  48 ترمینال نفتی در  20 ایالت است برخوردار شود، ابراز نگرانی کردند.  به گفته آنها، شرکت روسی می تواند  از  سهم قابل ملاحظه» PDV America برخوردار شود که صاحب  « سیتگو» است.  در عین حال شرکت PDV America به بزرگترین شرکت نفت ونزوئلا- PdVSA- تعلق دارد.

قبلا شرکت  کانادایی « کریستالکس»  و شرکت آمریکایی «  کونوکو فیلیپس»  که به دلیل ملی کردن  دارایی آنها   نسبت به ونزوئلا  ادعای دعوی کردند، از PdVSA در رابطه با  معامله اعتباری  آن  با « روس نفت» شکایت کرده بودند.  به گفته مدعیان،  شرکت ونزوئلا PdVSAقصد داشت دارایی  شرکت « سیتگو هولدینگ» را به  ونزوئلا — بدور از دسترس  سیستم دادگستری و اعتباری آمریکا منتقل کند.

شرکت مذکور ونزوئلا، 49 و یک دهم درصد  سهام در  « سیتگو» را به « روس نفت» واگذار کرد.  شرکت ونزوئلا  گفت که این  سهام برای دریافت کمک مالی  مورد استفاده قرار گرفته  است اما  نگفت چه مبلغی از « روس نفت» گرفته است.  شرکت روسی ابراز داشت که تمام معاملات آن مطابق با  قوانین بین المللی انجام می شود.

آلکساندر خورشودوف  کارشناس آژانس  اطلاعات نفت و گاز  در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص گفت: تا کنون با چنین موردی که  شرکت های انرژتیک به ویژه شرکت های نفت  به این شکل دست به مقابله  بزنند  مواجه نشده بودم.  این در تضاد با قوانین آمریکا  و  تجارت آمریکایی است.  شرکت  انرژتیک نمی تواند  یک شرکت جنایی باشد. اتهامات به شخص خاصی  وارد می شود و نه کل شرکت  و نه  افرادی که  مطابق با قوانین کشوری که در آنجا کار می کنند،   فعالیت می کنند».

به عقیده کارشناس روسیه،  آمریکا می تواند  نکاتی  در ازای اینگونه اقدامات خود را عنوان کند. دلایل عبارتند از:« روس نفت» — عملا بزرگترین شرکت نفت جهان است ، از لحاظ  ارزش  و  سرمایه گذاری از  بزرگترین شرکت  های آمریکایی عقب می ماند  اما از نظر ذخایر نفت  و حجم استخراج  و درآمد  از آن ها جلو می زند.  همانا به این دلیل آنها می خواهند بهر شکل ممکن آن را « در منگنه بگذارند». از اینرو رقبا سعی می کنند « چوب لای چرخ» بگذارند. اما جنبه دیگر این قضیه نیز وجود دارد — مسائل داخلی  آمریکا.  آنها باید  به یکی در روسیه « پارس کنند»، آنها انتخاب می کنند و « پارس می کنند». هیچ کار دیگری  ندارند انجام بدهند، پس ما باید خوشحال باشیم، زیرا  « روس نفت»  هیچ پروژه ای در آمریکا اجرا نمی کند».

به عقیده کارشناس روسیه، سناتورها در کارهایی دخالت می کنند که در صلاحیت آنها نیست.

—  اما  ممکن است چنین قانونی به تصویب برسد. قوانین آنها خیلی عجیب و غریب است، مثلا بر طبق یکی، گوزن را نباید از طبقه دوم پایین انداخت ، اما از طبقه سوم می توان این کار را کرد.  یعنی هر چیزی  در آمریکا ممکن است رخ بدهد.  آنها  عقل خود را بطور کامل از دست داده اند  و حالا می خواهند کشور خود را  نابود کنند. نباید مانع از اینکار شد.  بگذارید هر کاری دلشان می خواهد انجام بدهند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала