کنفرانس «جهانی سازی در بن بست» جایگزینی برای نئولیبرالیسم

© Fotolia / Rawpixel.comЯпонцы на встрече по бизнесу
Японцы на встрече по бизнесу - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یورگن مایر رییس اجلاس «محیط زیست و توسعه» معتقد است جهانی سازی به آن صورتی که ما تا امروز می شناختیم در شرایط بحرانی قرار گرفته است.

به زودی در برلین در چارچوب کنفرانس «جهانی سازی در بن بست» پیشنهادات جدیدی برای برون رفت از این بحران به بحث و بررسی گذاشته می شوند.

برگزار کنندگان این کنفرانس شامل یکی از سازمان های کلیسای انجیلی و چند کلیسای آزاد آلمان با شعار «نان برای دنیا»، اتحادیه های اصناف آلمان و اجلاس «محیط زیست و توسعه» هستند که فعالیت های سازمان های غیروابسته آلمان را در فرایندهای سیاسی منطقه ای در جهت حمایت از توسعه پایدار هماهنگ می کنند.

یورگن مایر رییس اجلاس «محیط زیست و توسعه» در گفتگو با رادیو اسپوتنیک توضیح داد که در بسیاری از کشورهای دنیا کمافی السابق سیاست تجارت آزاد تحت فشار قرار دارد: «تجارت آزاد راکد شده، موافقتنامه تجارت آزاد در اتحادیه اروپا باید از سوی 37 نماینده مجلس کشورهای عضو اتحادیه رای مثبت بگیرد و هنوز هم مشخص نیست که آیا این امر ممکن است یا خیر. سایر موافقتنامه ها رسما لغو شده اند، به عنوان مثال موافقتنامه اتاق بازرگانی در امریکا. می توان گفت که جهانی سازی به آن صورتی که ما تا امروز می شناختیم امروز در بحران قرار گرفته است. تا امروز ما به دنبال تغییرات فضای بحث و مناظره بودیم که متاسفانه هیچ تاثیری بر منابع واقعی اقتصاد جهان نداشته است.

شمار افرادی که در فرایند جهانی سازی برنده شدند چندان زیاد نیست، اما تعداد بازندگان زیاد است. مایر توضیح می دهد که صحبت از رقابت جهانی در تمام محورها است، به این معنا که فشار دستمزد کار و فشار قیمت بیشتر از قبل شده، به عنوان مثال این فشارها بر بخش تولیدات کشاورزی کاملا محسوس است. مایر این اتفاقات را «جهانی سازی کنسرسیوم ها» می نامد.

شکست مقررات نئولیبرالیسم گواه آن است که سیاست نتوانسته وظایف پیش روی خود را به خوبی انجام دهد. مایر خود عضو شورای متخصصین امور تجارت آزاد در وزارت اقتصاد آلمان است. نتایج انتخابات و بازنده شدن گروهی که می خواهند این روند را ادامه بدهند، خود حاکی از شرایط وصف شده است.

تقسیم بندی جهانی کار به خودی خود چیز بدی نیست. مایر تاکید می کند که بازار جهانی اسمارتفن ها بدون شک اهمیت دارد، اما آیا لازم است که آن بازار جهانی شیر را با تلفن تلفیق کنیم؟ قطعا لازم نیست. در کنفرانس ما می خواهیم دقیقا روی این مساله متمرکز شویم و در اجلاس گروه بیست یا در نشست های اقتصادی جهانی در داووس نیز این موضوعات را مطرح کنیم.

در تمام دنیا شاهد رشد ناسیونالیسم جدید هستیم. مایر تاکید می کند که بریتانیا راه برون رفت از اتحادیه اروپا را آماده می کند، اما رییس جمهور جدید امریکا قصد دارد از تمهیدات حمایتی و تشدید کنترل مرزی استفاده کند. در بسیاری از کشورهای دنیا احزاب راستی بیشتر حمایت می شوند و همین اشتباه است. «احزاب پیشرفته» که نمی توانند از پس مشکلات برآیند مورد حمایت قرار می گیرند.

این افراد معمولا تظاهر می کنند که با این مدل جهانی سازی مخالف هستند اما زمانی که در راس قدرت قرار می گیرند به طور مثال آقای تسیپراس در یونان یا دولت ائتلافی سوسیال- دموکرات و سبز در سوییس و لوکزامبورگ بلافاصله شروع به موافقت با این پروسه می کنند.

خیلی از مردم به همین خاطر ناراضی هستند و من این مساله را بی عدالتی می دان. باید در وهله اول از سوسیال دموکرات سوال کرد که چرا طبقه کارگر امروز پیوسته پوپولیست های راستی را انتخاب می کند. این مساله با شکست سیاسی سوسیال دموکرات در ارتباط است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала