گزارش و تحلیل

توافق هسته ای –راه ورود بنزین ایران به بازار جهانی

© AFP 2023 / Seyllouتوافق هسته ای –راه ورود بنزین ایران به بازار جهانی
توافق هسته ای –راه ورود بنزین ایران به بازار جهانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آغاز به کار پالایشگاه نفت " ستاره خلیج فارس" به ایران این امکان را می دهد که به طور کامل نیازهای بنزین خود را تامین کرده و به صادر کننده آن تبدیل شود.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ضمن صحبت درباره مراسم آغاز بهره برداری بزرگترین پالایشگاه در استان جنوبی هرمزگان روز یکشنبه در این خصوص خبر داد.
در مراسم آغاز به کار فاز اول پالایشگاه حسن روحانی رئیس جمهور ایران حضور داشت. وی در سخنان خود در حضور مهندسین و کارگران بیان داشت که این واقعه که مدت ها انتظارش را می کشیدند به واسطه توافق هسته ای در ماه ژوئیه سال 2015 امکان پذیر شد. حسن روحانی خاطر نشان کرد: امروز که پالایشگاه ستاره خلیج فارس فاز اول آن افتتاح خواهد شد که یکی از افتخارات صنعت نفت ایران خواهد بود. تمام تجهیزات اصلی این پالایشگاه در کشور خریداری شده بود و توقیف بود و اگر برجام نبود؛ هیچ وقت این پالایشگاه راه‌اندازی نمی‌شد.
آنهایی که می‌گویند آثار برجام را ندیده‌ایم؛ امروز به پالایشگاه ستاره خلیج فارس بیایند و ببینند که تمام تجهیزات توقیف‌شده به ایران آمده و نصب شده است.
قبل از برجام اگر گاهی‌ می‌توانستیم تحریم را دور بزنیم و تجهیزاتی را به ایران بیاوریم؛ ولی نمی‌توانستیم ضمانتی برای آن داشته باشیم
بدین ترتیب همانطور که انتظار می رود با راه اندازی فاز اول پالایشگاه نفت ، ایران می تواند از واردات بنزین امتناع نماید. قدرت این کارخانه 12 میلیون لیتر بنزین در شبانه روز است ، 4.5 میلیون لیتر سوخت دیزلی و یک میلیون لیتر نفت سفید با استاندارد " یورو-4" است. این کارخانه به طور شبانه روز 1.3 میلیون لیتر گاز مایع که از میدان پارس جنوبی بدست آمده است تولید خواهد کرد.
ایران تا چه مدت دیگر می تواند بنزین را به بازار جهانی صادر کند؟
امید شکری کله سر ، کارشناس مستقل ایرانی در زمینه مسائل انرژی در مصاحبه ای با اسپوتنیک می گوید: " فعلا ایران برنامه تامین نیازهای داخلی و صرفنظر از وابستگی واردات را مد نظر دارد اما چشم اندازهای رسیدن به صادرات در بازار جهانی بنزین همیشه وجود داشته از جمله از طریق کانال برجام."


تجهیز پالایشگاه نفت " ستاره خلیج فارس" بیش از 10 سال توسط واحد ساخت و ساز " خاتم الانبیا" سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طول کشیده است. ساخت و ساز آن پیش از تحریم های بین المللی در ارتباط با ایران از جمله تحریم های ارسال تجهیزات خارجی شروع شده بود. تجهیزاتی که برای تولید بنزین بسیار مهم محسوب می شوند. لغو تحریم ها در ژانویه سال گذشته راه جدیدی را در اجرای این پروژه ی عظیم گشود.
امید شکری کله سر معتقد است که در کنار امکان خرید بدون مانع و نصب تجهیزات لازم ، بخش های مهم در اجرای این پروژه منابع انسانی هستند یعنی متخصصین ایرانی باتجربه و تراز اول. امید شکری کله سر ادامه می دهد:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала