گزارش و تحلیل

خبرهای دورغ خبرگزاری رویترز

© Photo / Elvert Barnesخبرهای دورغ خبرگزاری رویترز
خبرهای دورغ خبرگزاری رویترز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری رویترز به صورت دوره ای به خاطر انتشار اطلاعات تائید نشده ، مغرضانه و گاهاً کذب و دروغ آشکار ، مورد انتقاد قرار می گیرد.

یکی از آخرین نمونه های تیترهای دستکاری شده ، بیانیه فرمانده نیروی مسلح آمریکا در افغانستان بود. رویترز در تیتر خود نوشت " ژنرل آمریکایی ارسال تسلیحات از روسیه به طالبان را تایید می کند". اما در واقع ژنرال نیکلسون در پاسخ به این سوال که " آیا شما می توانید رد کنید که روسیه اسلحه به طالبان میفرستد؟ گفت: " نه، رد نمی کنم. " رویترز بعدا در مقاله ای نوشت که تا به امروز ارسال اسلحه توسط روسیه به طالبان یکی از جدی ترین فرضیه هاست. در سازمان FAIR که به کار نقد و بررسی رسانه ها مشغول است، خاطر نشان می کنند، اگر ناسا به رویترز اطلاع می داد که نمی تواند این شایعات را رد کند که در مریخ زندگی جریان دارد آیا رویترز این تیتر را منتشر می کرد که " ناسا حیات را در مریخ کشف کرده است."
انتشار خبرهای درگیری در سوریه توسط خبرگزاری از نمونه های بارز آن است. طی چند ساعت پس از آنکه در تاریخ 4 آوریل در شهر خان شیخون از تسلیحات شیمیایی استفاده شد، رویترز مقاله ای را منتشر کرد و در آن مقصرین را معرفی نمود: " در نتیجه حملات گازی که توسط دولت سوریه یا هواپیماهای روسی صورت گرفته است 58 نفر کشته شدند." خبرگزاری چند ساعت بعد متن را تغییر داد و هواپیماهای روسی را از متن حذف کرد. در عین حال لازم به یادآوری است که بسیاری از رسانه های جهانی با این خبرگزاری همکاری می کنند و مقاله در کل جهان منتشر شد. رویترز در مقاله جدید خود حتی متذکر نشد که تغییراتی در آن داده است.
پس از حمله موشکی آمریکا به سوریه ، رویترز بیانیه " مرکز فرماندهی مشترک" متحدین سوریه را منتشر کرد که " آمریکا دست از پا خطا کرده و بعد از این در پاسخ به هر گونه تجاوز از نیرو استفاده خواهد شد." رویترز این " بیانیه " را از شبکه اینترنتی روزنامه عرب زبان برداشته و به نظر می آمد که صحت آنرا بررسی نکرده بود. برای آنکه در روسیه درباره این بیانیه چیزی نشنیده بودند. بیانیه سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهور در مقاله نیامده بود.
و این اولین موردی نیست که رویترز مقالاتی جنجالی منتشر می کند ، مقالاتی که تقلبی و کذبند. در سال 2012 فیلم " منحصربه فردی" منتشر شد که چطور سربازانان نیجریه ای به سمت ساکنین غیر مسلح تیراندازی می کنند. متن زیر فیلم نشان می داد که ارتش نیجریه از مدت ها پیش حقوق بشر را نقض کرده و شهروندان را اعدام می کند. سپس نظامیان خشمگین نیجریه ای اعلام کردند که این فیلم ، جعلی است. رویترز مقاله را حذف کرد و نوشت که این فیلم صحت نداشت.
در سال 2014 در وبلاگ نیویورک تایمز در خصوص صحت و درستی عکسی از حلب دچار شک و شبهه شدند. " سه عکاسی که در رویترز کار می کردند شرح دادند که برخی از داوطلبین عکسهایی گرفته اند. یکی از آنها مستقیما اذعان داشت که از صحنه عکس گرفته است." در شبکه ها عکس پسربچه ای که به تنهایی در کارخانه تولید اسلحه تحت کنترل اپوزیسیون کار می کرد به چشم می خورد. در رویترز به خاطر نبود شواهد ومدارکی مبنی بر نادرست بودن آن، از حذف این عکس امتناع کردند.
در سال 2010 این خبرگزاری عکسی از عرشه " ناوگان آزادی" غزه منتشر کرد. سرویس عکاسی رویترز رد خون و چاقو را که نشان می داد چطور سربازان اسرائیلی توسط فعالین دستگیر شدند، حذف کرده بود. این جزئیات فعالین را بدنام کرد، کسانی که در کشتی به سمت غزه می رفتند و اعلام کرده بودند که صلح جو هستند. رویترز اذعان داشت که عکس ها را فتوشاپ کرده است و خبر داد که هیچ انگیزه سیاسی در آن وجود نداشته است.
رئیس دفتر رویترز در اورشلیم در توییتر خود بیانیه جدی را نوشت ، فیلمی هست که نشان می دهد چطور پلیس اسرائیل مخفیانه و مخصوصا سنگ هایی را به سمت نظامیان اسرائیلی پرتاب می کند ، تا جوانان فلسطینی را به این کار تحریک کند، " و درگیری را به وجود آورده اند. رویترز ، خبرگزاری جهانیست که منبعی برای اخبار سایر خبرگزاری ها محسوب می شود ، روزنامه های دیگر از جمله " واشنگتن پست" نیز این داستان را منتشر کردند. اتهامات هیچ پایه و اساسی نداشتند: همانطور که خبرنگار فرانس پرس گزارش داد پلیس پس از شروع درگیری در محل حاضر شده است.
در سال 2010 رویترز مجبور شد مقاله ای را در خصوص سیاست مالیاتی اوباما حذف کند ، پس از آنکه کاخ سفید چندین باز اشتباهات بسیاری را متذکر شد. نماینده خبرگزاری اذعان داشت که " این مقاله اشتباهات زیادی داشته است و بهتر است که حذف شود."
در سال 2006 خبرگزاری به نزاعی وارد شد که حتی آنرا Reutersgate نامیدند. رویترز خبر داد که بخشی از عکس های جنگ دوم لبنان دستکاری شده است. در یک مورد خبرنگار لبنانی که برای خبرگزاری عکس می گرفت به شکل مصنوعی عواقب بمباران اسرائیل را شاخ و برگ داده و دود روی شهر را به آن اضافه کرد. در عکس دیگر هواپیمای اسرائیلی با یک بمب فتوشاپ شده بود که به نظر این هواپیما در حال حمله است.رویترز مجبور شد عذرخواهی کرده و این خبرنگار را اخراج کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала