تعلیق مذاکرات آستانه از سوی مخالفان سوری

© AFP 2023 / Kirill Kudryavtsevتعلیق مذاکرات آستانه از سوی مخالفان سوری
تعلیق مذاکرات آستانه از سوی مخالفان سوری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دور چهارم مذاکرات آستانه طی امروز (چهارشنبه) با کارشکنی مخالفان سوریه همراه بود. اما وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد که مخالفان فردا در مذاکرات شرکت می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل ازایسنا به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، هیئت مخالفان سوریه تعلیق مشارکت خود را در نشست آستانه در اعتراض به آنچه که بمباران مناطق تحت کنترل خود خواندند، اعلام کردند.
یک منبع در مخالفان سوریه گفت: مخالفان یادداشتی را در زمینه تعلیق مشارکت‌شان در مذاکرات تا زمان توقف حملات هوایی توزیع کردند.
یحیی العریضی مشاور هیئت عالی مذاکرات نیز این خبر را تایید کرد.
این در حالی است که استفان دی‌میستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه نسبت به خروج هیئت مخالفان از نشست ابراز بی‌اطلاعی کرد وگفت: مذاکرات به صورت جلسات متعدد ادامه دارد.
وزارت خارجه قزاقستان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، هیئت مخالفان مشارکت در جلسات را از فردا از سر می‌گیرد.
این وزارتخانه افزود: هیئتی از مخالفان سوری به ریاست محمد علوش، عضو هیئت عالی مذاکرات که شامل طیف وسیعی از گروه‌های مخالف سوری می‌شود،‌ برای شرکت در دور چهارم مذاکرات سوریه که قرار است امروز و پنج‌شنبه برگزار شود،‌ وارد شهر آستانه شد.
وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد،‌ نشست امروز آستانه پشت درهای بسته برگزار می‌شود.
در سه دور قبلی مذاکرات در آستانه که با نظارت روسیه و ایران،‌ دو حامی دمشق و ترکیه به عنوان حامی مخالفان برگزار شد، هیچ‌گونه موفقیتی در مسیر حل بحران سوریه با بیش از ۳۲۰ هزار کشته در طول شش سال حاصل نشد.
یحیی العریضی،‌ یکی از مشاوران هیئت عالی مذاکرات در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت:‌ هیئت گروه‌های مخالف سوری تقریبا شامل همان چهره‌هایی است که در مذاکرات قبلی نیز شرکت داشتند و مانند دوره‌های قبلی بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل ریاست هیئت دمشق را بر عهده دارد.
آمریکا با نماینده خود استوارت جونز،‌ معاون وزیر خارجه این کشور در امور خاورمیانه به عنوان یک ناظر در مذاکرات آستانه حضور خواهد داشت.
در دوره‌های قبلی سفیر آمریکا در قزاقستان به عنوان نماینده واشنگتن حضور داشت.
هیئت آمریکا قصد دارد تنها بر یک مساله یعنی مشکل کاهش تنش تمرکز کند.
طبق اعلام سازمان ملل که مقدمات برگزاری مذاکرات جدیدی در ژنو درباره سوریه را فراهم کرده، هیئت این سازمان در امور سوریه به ریاست استفان دی میستورا به مذاکرات آستانه خواهد پیوست.
روز گذشته در آستانه نشست مقدماتی در سطح کارشناسان برگزار شد. محور اصلی نشست دو روزه آستانه بررسی سند روسیه درباره مناطق امن در سوریه است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала