سرعت از دست دادن دندان در میان ایرانی ها هر ثانیه یک دندان

© AP Photo / Paul SakumaYvonne Chu puts Colgate toothpaste on a tooth brush for her son, Skyler Fong, 6, in Palo Alto, Calif.
Yvonne Chu puts Colgate toothpaste on a tooth brush for her son, Skyler Fong, 6, in Palo Alto, Calif. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو کمیته شورای سلامت دهان ایران گفت: بر اساس نتایج تحقیقاتی که تاکنون در کشور انجام شده است، ایرانی ها هر ثانیه تقریبا یک دندان، روزانه بیش از 86 هزار دندان و سالانه 30 میلیون دندان از دست می دهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- دکتر مهدی سروش روز چهارشنبه در همایش 2روزه مسئولان آموزش دوره سلامت دهان شرق ایران بدون اشاره به علت این امر، افزود: با بررسی هایی انجام شده نیمی از 30 میلیون دندان سالانه، توسط دندانپزشکان کشیده می شود و سرنوشت بقیه مشخص نیست.

به گفته وی رشته بهداشت دهان و دندان از اوایل قرن بیستم در کنار رشته دندانپزشکی و ماموریت های بهداشتی مطرح شد، از سال 1344، رشته بهداشت کار دهان و دندان در دانشگاه تهران راه اندازی شد و تا سال 60 که در مجلس قانون بهداشت کاران تصویب شد هیچ تشابه اسمی نداشت.

وی بیان کرد: سال 1360 در ایران  تعداد دندانپزشکان کم بود، در اغلب نقاط پوشش خدمات دندانپزشکی کم یا نبود در این مدت تعداد دانشکده های دندانپزشکی پنج واحد و پذیرش سالانه دانشجوی دندانپزشکی 250 نفر بود و هزار و 600 داندانپزشک تنها در در پنج شهر بزرگ کشور خدمت می کردند.

وی عنوان کرد: در آن سال ها جمعیت روستایی ایران زیاد بود اما در حال حاضر به دلیل توسعه زندگی شهرنشینی و برخی عوامل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کمتر از 29 درصد جمعیت کشور روستایی هستند، نسبت جمعیت روستای در حال کاهش و تعداد جمعیت شهری در حال افزایش است.

سروش اظهار کرد: تعداد فارغ التحصیلان دندانپزشکی سالانه به 2 هزار نفر رسیده است که با مدیریت این افراد می توان تمام نقاط روستایی محروم را حداقل برای 2 سال پوشش داد.

وی یادآور شد: 23 فروردین 1360 قانون تربیت بهداشت کار دهان و دندان برای گسترش خدمات بهداشتی درمانی در روستاها تصویب شد و به پیشنهاد جامعه اسلامی دندانپزشکان و تصویب هیات دولت این روز به عنوان روز دندانپزشکی نامگذاری شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала