گزارش و تحلیل

مذاکرات تلفنی پوتین و ترامپ: تصمیم های جهشی بعید به نظر می رسند

© AFP 2023 / Savo PRELEVICCars pass by a billboard showing US President-elect Donald Trump and Russian President Vladimir Putin placed by pro-Serbian movement in the town of Danilovgrad on November 16, 2016
Cars pass by a billboard showing US President-elect Donald Trump and Russian President Vladimir Putin placed by pro-Serbian movement in the town of Danilovgrad on November 16, 2016 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کرملین اعلام کرد کره رییسان جمهوری روسیه و آمریکا ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ مذاکرات تلفنی انجام دادند

سران دو کشور چشم انداز هماهنگ کردن اعمال روسیه و آمریکا در مبارزه با تروریسم در سوریه و موقعیت در شبه جزیره کره را مفصلاً بررسی کردند

Государственный секретарь США Рекс Тиллерсон - اسپوتنیک ایران
تیلرسون: گفتگوی پوتین و ترامپ سازنده بود
گفته می‌شود که پوتین به خویشتن داری و کاهش سطح تنش‌ها فرا خواند. طرفین قرار گذاشتند که «کار مشترک جهت دستیابی به راه حل‌های دیپلماتیک برای حل و فصل جامع مسائل رو براه شود».

پوتین و ترامپ در باره برقراری تماس های تلفنی به توافق رسیده و خواستار دیدار شخصی هنگام همایش سران جی 20 در هامبورگ شدند. همچنین سران به این تصمیم رسیدند که گفت گو میان وزیران خارجه دو کشور به قصد تجسس انواع راه حل‌های بحران سوریه شدت بیشتری پیدا کند.

به گزارش سرویس خبری کرملین، این گفت و گو «جنبه کاری و سازنده» داشت.

کاخ سفید این گفت و گو را «خیلی خوب» نامید. به گفته طرف آمریکایی، سران ایجاد «مناطق امن عدم گشترش تنش» برای دسترسی به صلح پایدار در سوریه، مبارزه با تروریسم «در سراسر خاور نزدیک» و این که به چه ترتیبی می‌توان موقعیت بسیار خطرناک پیرامون کره شمالی را رفع کرد» را بررسی کردند.

چنین مذاکرات پوتین و ترامپ برای سومین بار پس از روی کار آمدن ترامپ انجام می شود.

پوتین و ترامپ در حاشیه نشست گروه بیست باهم دیدار می کنند - اسپوتنیک ایران
موضوع گفتگوی تلفنی امروز پوتین و ترامپ چه خواهد بود؟
به نوشته «وال استریت ژورنال» با استناد به یک کارمند آمریکایی بدون هویت نزدیک به مذاکرات، دو رهبر 30 دقیقه صحبت کردند و ابتکار آن بر عهده پوتین بود. این کارمند اشاره کرد که طرفین در جریان مذاکرات جهش نکردند.

به عقیده کارشناس سیاسی آلکسی پانین رئیس دفتر Urus Advisory در مسکو مذاکرات سران را می‌توان «هماهنگ کردن ساعت‌ها» نامید. وی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت:

«بله، عمدتا این هماهنگی ساعت بود. در حقیقت امر اگر حتی مسائلی را کم و بیش مفصل بر شمرده کنیم که در برابر کشور های ما قرار دارند نیم ساعت وقت خواهد گرفت. روشن است که ممکن نیست این مسائل را در طول چنین وقت کوتاهی بررسی کرد و مواضع مشخصی را در مورد آن‌ها تدوین نمود».

به عقیده این کارشناس، در دستور روز بین‌المللی یک نوع تشدید اعمال حول مساله خاور نزدیک صورت می گیرد. این سیاست شناس بازدید چندی پیش آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از روسیه و دیدار پیش روی ولادیمیر پوتین با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را یادآوری کرد. به عقیده او مساله سوریه نقطه مشترک منافع روسیه، آمریکا، آلمان و ترکیه است. او گفت:

«جا دارد گفته شود که مطلب سر کشور های دارای منافع خود در سوریه است. در مورد آمریکا و آلمان می‌توان گفت که آن‌ها همچنین دارای منافع در اوکراین هستند ولی در مورد دیدار با اردوغان می‌توان گفت که در درجه اول مسائل خاور نزدیک و موقیعت در سوریه و لزوم حل سیاسی بحران در آن کشور مطرح است. این تشدید عملیات در مورد خاور نزدیک است».

با این حال به عقیده این کارشناس ما نباید در انتظار رسیدن به راه حل‌های جهشی باشیم. او در پایان گفت:

«آقای ترامپ تا اندازه ای گروگان موقعیتی شده که در قشر حاکم ایالات متحده پدید آمده است. هر توافق ترامپ را می‌توان با اعلام آن به عنوان توافقی به سود ولادیمیر پوتین عقیم گذاشت. ترامپ برای اینکه نفوذ خود را در کشور از دست ندهد مجبور است اعمال خود را با خواست های قشر حاکم دمساز کند. متأسفانه می توان گفت که شخص ترامپ زیر نفوذ قرار دارد. بیم آن دارم که تا موقعی که آقای ترامپ این مساله را حل نکند رسیدن به راه حل‌های جهشی میسر نخواهد بود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала