گزارش و تحلیل

ابتکار کاتس : بازدارندگی ایران

© Sputnik / Sergey Guneevبنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ابتکار کاتس در خصوص بیرون راندن ایران از سوریه معرفی شد.

یسرائیل کاتس وزیر اطلاعات و عضو دفتر سیاسی و نظامی اسرائیل  به نهاد ریاست جمهوری   آمریکا  نقشه ای از 5 ماده  را پیشنهاد نمود که  در جهت بیرون راندن ایران و نیروهای  طرفدار ایران از سوریه  سمتگیری شده است. بیائید با مضمون این پیشنهاد  و بازتاب آن در خاورمیانه  و جهان آشنا شویم.

ولادیمیر ساژین  خاورشناس و کارشناس سیاسی روسیه این موضوع را مورد تفسیر قرار داده  گفت:  بر هیچکس پوشیده نیست که  اسرائیل برای ایران — پس از آمریکا — دومین  دشمن  رسمی است.  ایران تنها کشور جهان است  که  موجودیت اسرائیل به عنوان یک کشور را برسمیت نشناخته است.  طبیعتا، تل —آویو  نگران  تشدید فعالیت  نظامی — سیاسی  تهران در خاور میانه و به ویژه در سوریه است.

 بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر  اسرائیل در سفر چندی پیش خود به  مسکو  اعلام نمود که هدف ایران در سوریه،  استفاده از آن کشور به عنوان پایگاه استراتژیکی  در منطقه   و استقرار  نیروهای  زمینی  و  واحدهای دریایی  در آنجاست  که امکانی برای ایران  ایجاد می کند تا « جبهه ای  بر علیه اسرائیل در بلندی های جولان بگشاید».  وی متذکر شد که قصد دارد  مخالفت قاطعانه اسرائیل نسبت به این موضوع را با  ولادیمیر پوتین در میان بگذارد.

 نتانیاهو  در مسکو همین کار را کرد.  می توان گفت که هدف اصلی  سفر نخست وزیر اسرائیل به مسکو  آن بود که عقیده خود را با ولادیمیر پوتین درمیان بگذارد:  اسرائیل خواهان  خروج نیروهای  ایران و  واحدهای  تحت کنترل ایران  و دسته های « حزب الله»  از سوریه است.

می توان گفت که در مسکو با درک  نسبت به نگرانی  اسرائیل برخورد کردند.  اولگ سیرومولوتوف  معاون وزیر امور خارجه  فدراسیون روسیه  که به  موضوع مبارزه با تروریسم  می پردازد  در مصاحبه با  روزنامه «  اورشلیم پست»  گفت:«  من  نگرانی اسرائیل در رابطه با حضور « حزب الله»  و  واحدهای سپاه پاسداران  انقلاب اسلامی ایران  در  سوریه را درک می کنم».  آقای  سیرومولوتوف اسرائیلی ها را با گفتن این موضوع آرام کرد که  نظامیان ایران و « حزب الله» زمانی که جنگ در سوریه به  پایان برسد  آن کشور را  ترک خواهند کرد.

 این موضوع در «آستانه» در جریان  نشست مشورتی  نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه  که از 14 تا 15 ماه مارس برگزار شد بررسی گشت.  یکی از اهداف  مراکز روسی آشتی  طرفین درگیر، کنترل بر  خروج  تشکیلات  شیعه که به طرفداری از بشار اسد می جنگند  از یکسری  مناطق سوریه است.

 به عقیده  تحلیلگران، خروج « حزب الله»  و دیگر تشکیلات  شیعه  از سوریه — یکی از  مسائل کلیدی حل و فصل بحران سوریه است.  زیرا کل جهان سنی  از جمله سنی های سوریه ، شیعیان را  به عنوان اشغالگران سوریه به حساب می آورند.  نکته  شایان توجه آن است که  « حزب الله»  در بسیاری از کشورهای  غربی و عربی  و البته در اسرائیل،  سازمان تروریستی اعلام شده است.

 بدین ترتیب،  رسیدن به درک  معینی در مسکو (منظور « معامله جنتلمن منشانه»  روسیه — اسرائیل است که: تل — آویو مانع از  عملیات  ضد تروریستی مسکو در سوریه نمی شود و  مسکو نسبت به  ضربات اسرائیل به  « حزب الله»، نیروهای طرفدار ایران  و  نیروهای ایران در خاک سوریه  واکنش نشان نخواهد داد)، اسرائیلی ها را تشویق می کند  مناسبات  اسرائیل — آمریکا  را در خاور میانه احیا و تعمیق  بخشند.

 سفر  یسرائیل کاتس  وزیر اطلاعات اسرائیل به آمریکا همانا با این هدف انجام شد.  وی به  نهاد ریاست جمهوری آمریکا پیشنهاد کرد  سند مشترکی در باره اصول  فعالیت دو کشور متحد  طراحی شود تا بر اساس آن بتوان ایران را از سوریه بیرون راند.  به عقیده وزیر اسرائیلی  این سند باید از 5 ماده تشکیل شده باشد:

1-    برسمیت شناختن  حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان از سوی آمریکا

2-   غیرمجاز بودن حضور  دائمی  ایران در سوریه

3-   برقراری تحریم  بر علیه ایران  تا تهران  به کمک  نظامی و مالی به « حزب الله»   و دیگر سازمان های تروریستی در منطقه خاتمه بدهد.

4-   تشدید تحریم ها بر علیه « حزب الله»

5-    همکاری مشترک  آمریکا — اسرائیل  در جهت  جلوگیری از   تلاش  توسعه طلبی ایران در  عراق  و سوریه  تا مرز های لبنان.  یعنی در واقع   تخریب  «قوس شیعه»  از ایران  تا لبنان  که توسط جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است.

شایان ذکر است که کشورهای  عربی ، کشورهای سلطنتی  خلیج فارس ، مصر و اردن از این  طرح پشتیبانی می کنند.  آنها  با توجه به این موضوع که  اگر ایران — دشمن  نظامی — سیاسی آنها-  در  سوریه در  نزدیکی جولان  مستقر شود، ضرورت  بازگرداندن  این اراضی  مطابق  با  مرزهای  شرقی اسرائیل  تا  1967 میلادی از نظر دور خواهد ماند، ابراز نگرانی می کنند.

 بعلاوه،  کاتس وزیر  اطلاعات اسرائیل، برای  کشورهای خلیج فارس یک هدیه دیگر آماده کرده بود.  این طرح (با نقشه های  مشخص  مسیر و علایم ضروری) ساخت خط راه آهن از بنادر سعودی  خلیج فارس  از خاک اردن  تا   کرانه غربی رود اردن  و سواحل  دریای مدیترانه اسرائیل  (حایف) را درنظر می گیرد.  خط راه آهن  خلیج فارس — مدیترانه  باعث کاهش مسیر حمل و نقل بار  به میزان 10 برابر می شود — تا 600 کیلومتر  در مقایسه با مسیر  آبی از طریق کانال سوئز  که باعث کاهش  10 برابر  هزینه  حمل و نقل خواهد شد.  این یک طرح فوق العاده وسوسه کننده است و بخوبی در  نظریه  متحد کردن همه  مخالفان ایران  با یکدیگر و  ایجاد پایگاه  اقتصادی  برای اتحاد غیر رسمی  کشورهای بزرگ ضد ایرانی  جا می افتد.

 به نظر می رسد که  « ابتکار کاتس»    برنامه عمل ایدئولوژیک  برای ایجاد  ائتلاف  ضد ایرانی است که  مدتی قبل در باره آن صحبت شده بود.  منظور ایجاد ائتلاف  نظامی — سیاسی  ضد ایرانی با  شرکت عربستان سعودی ، امارات متحده عربی ، مصر و اردن  و چشم انداز پیوستن کشورهای دیگر به آن است.  اسرائیل مانند آمریکا،  رسما عضو آن نخواهد شد  اما  از نظر  سازماندهی،  نظامی — فنی و اطلاعاتی  به این ائتلاف کمک خواهد کرد.  هدف اصلی ائتلاف —  بازدارندگی ایران است.

 بدین ترتیب، اسرائیل منتها سعی خود را برای  تضعیف موضع  مخالف  نظامی —  سیاسی خود  — ایران — به انجام می رساند و از  نهاد ریاست جمهوری ترامپ می خواهد  از این سیاست حمایت کند.

ولادیمیر ساژین در پایان گفت:  اما هم اکنون در خاور میانه  همه چیز به اسرائیل  و یا آمریکا وابسته  نیست. روسیه در این منطقه  نقش مهم  و اصولی  را ایفا می کند. اما زمان نشان خواهد داد که  تا چه حد  منافع اسرائیل  با پیشرفت اوضاع  پیرامون سوریه، ایران و  کل خاور میانه   مطابقت خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала