گزارش و تحلیل

در نبرد موصل 16 هزار غیرنظامی کشته شدند

© AP Photo / Felipe DanaМальчики в сломанном автомобиле на западе Мосула
Мальчики в сломанном автомобиле на западе Мосула - اسپوتنیک ایران
اشتراک
منابع Sputnik در رهبری جمهوری عراق خبر می دهند که طی مدت شش ماه، از لحظه ای که جنگ آزادسازی موصل آغاز شده، در حدود 16 هزار غیر نظامی کشته شدند.

در عین حال، مقامات در بغداد ادعا می نمایند که این رقم دور از واقعیت می باشد و مسئولیت مرگ افراد غیر نظامی را ،در درجه اول، بر دوش تروریست های داعش می گذارند. اما کارشناسان اشاره می کنند که به احتمال زیاد، بمباران عظیم مناطق مسکونی شهر توسط ائتلاف بین المللی با ایالات متحده در راس به مرگ هزاران نفر منجر شده است.
از آغاز عملیات آزادسازی موصل که بیش از شش ماه ادامه دارد، 16 هزار غیر نظامی این شهر کشته شدند. از این تعداد، حدود 9 هزار، زنان و کودکان هستند. علاوه بر این حدود 19 هزار نفر زخمی شدند. به گفته منابع Sputnikکه نزدیک به دولت بغداد می باشند، ارقام فوق هم به جنایات داعش و هم مواردی که دستخوش اقدامات عملیات ارتش عراق و ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده مربوط است.
حبیب الطرفی، عضو کمیسیون حقوق بشر مجلس عراق به رادیو Sputnik گفت که چنین ارقام، اغراق بزرگ به شمار می رود. حبیب الطرفی تاکید کرد: « در موصل ارتش کشور با موفقیت عملیات را انجام می دهد. و در پرتو پیروزی، اطلاعاتی در مورد گویا اعداد زیادی از تلفات افراد غیرنظامی شایه پراکنی می شود. هیچ رازی نیست که داعش فرصت های زیادی را در حوزه رسانه ای دارد. با استفاده از آنها، تروریست ها سعی می کنند تصویر واقعی را تحریف نمایند".
به گفته وی، داده ها، از جمله تلفات غیر نظامی در نبرد موصل، به صورت روزانه و هفتگی تهیه می شود، اما وکیل مجلس ارقام دقیقی را فاش نکرد و گفت که داده های نهایی، به احتمال زیاد، پس از اتمام عملیات انتشار خواهد شد.
وضعیت انسانی در موصل بارها موضوع نگرانی سازمان های بین المللی بوده است. لیز گراندِ، هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل در عراق، در تاریخ 18 آوریل اظهار نظر داشت: " می توانیم با یک فاجعه انسانی، شاید بدترین طی کل دوره مُناقِشه، مواجه شویم".
ماریا زاخارووا، رئیس اداره مطبوعات و اطلاع سازی وزارت امور خارجه روسیه، در اواخر ماه مارس همچنین به این موضوع اشاره نموده و " مردم را به جلب توجه فرا خواند". وی یاد آور شد که در موصل 400 هزار غیر نظامی زندگی می کنند، در حالی که در شهر کمبود شدید مواد غذایی و دارویی احساس می شود.
به دلیل عملیات داعش وضعیت غیر نظامییان پیچیده تر می شود چون، به گفته مقامات عراقی، داعش از ساکنان شهر به عنوان سِپَر انسانی استفاده می کند. در نهایت، مردم از کسانی که برای نجات آنها از تروریست ها آمدند،هم رنج می برد، مخصوصا از ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده.
در اواخر ماه مارس، سرگئی رودسکوی، رئیس اداره عملیاتی ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اظهار کرد که هواپیماهای ائتلاف تقریبا هر روز محله های مسکونی موصل را که در آن دهها هزار نفر از شهروندان زندگی می کنند، مورد آتش قرار می گیرند.
آخرین مورد در 17 مارس، در زمانی که در نتیجه بمباران موصل 200 غیرنظامی کشته شدند، رخ داده است.
به گفته اولگ گلازونف، کارشناس انجمن دانشمندان نظامی و سیاسی و استادیار علوم سیاسی و جامعه شناسی دانشگاه اقتصادی پلِخانف خاطر نشان می نماید که ارقام منابع Sputnik کاملا واقع بینانه به نظر می رسد. کارشناس در این مورد می گوید: "آمریکایی ها هرگز در مورد تلفات در میان مردم غیرنظانی نگران نبودند. می توانیم از بمباران بیمارستان صلیب سرخ و جشن عروسی افغانستان یاد کنیم. در موصل نیز رفتار زشت ادامه دارد چون شهروندان عراقی شهروندان آمریکایی نیستند، به این دلیل واشنگتن از تلفات ساکنان صرف نظر می کند".
به نظر کارشناس، بمباران مناطق مسکونی موصل ادامه خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала