سال 1395 بیش از 10 خبرنگار در افغانستان کشته شده

© AP Photo / Massoud HossainiПремьер-министр Афганистана Абдулла Абдулла
Премьер-министр Афганистана Абдулла Абдулла - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس انجمن خبرنگاران افغانستان اعلام کرد که در سال گذشته 14 خبرنگار در این کشور کشته شدند و شمار زیادی دستگیر، تهدید و یا مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، «رحیم الله سمندر» روز سه شنبه در همایش «امنیت و مصونیت خبرنگاران که با حضور «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائی دولت وحدت ملی برگزار شد، گفت که در سال گذشته 128 مورد قتل، خشونت و تهدید علیه خبرنگاران صورت گرفته که وضعیت خبرنگاران وخیم را نشان می دهد.

وی افزود: وضعیت خبرنگاران از نگاه امنیتی وخیم است و در سال گذشته 8 تن از روزنامه نگاران یا خبرنگاران دستگیر، 13 تن مورد خشونت قرار گرفتند و 18 مورد نیز حمله بر کارکنان رسانه ها صورت گرفته که 2 مورد آن حمله به رسانه ها بوده است.

سمندر گفت که 11 مورد سانسور بر خبرنگاران اعمال شده و 21 مورد دیگر تهدید شده اند که از جمله 17 مورد آن، از ناحیه دولت بوده است.

وی همچنین گفت که در سال گذشته در جریان سفر «محمد اشرف غنی»، رئیس جمهوری افغانستان به استان بامیان، خبرنگاران به صورت دسته جمعی دستگیر شدند تا خبر سفر وی پوشش داده نشود و برخی از آنان تا 28 ساعت در بازداشت به سر بردند و در این مدت دسترسی به شبکه های اجتماعی و اینترنت نیز قطع شد.

رئیس انجمن خبرنگاران و عضو اتحادیه خبرنگاران افغانستان از وضعیت خبرنگاران در استان های این کشور و خشونت علیه خبرنگاران زن ابراز نگرانی کرد و گفت که در دست کم 20 استان این کشور زنان در رسانه ها حضور ندارند که این مساله وضعیت وخیم امنیتی را نشان می دهد.

«تدامیچی یاماماتو» نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان روی آزادی مطبوعات را به خبرنگاران تبریک گفت که از دستاوردهای خبرنگاران افغان قربانی ها آنان قدردانی کرد.

وی گفت که آزادی بیان از خصوصیات جوامع پیشرفته می باشد و رسیدن افغان ها به این آزادی دستاورد بزرگ محسوب می شود که جامعه جهانی و سازمان ملل در این راستا افغان ها را کمک کرده است.

وی ضمن تائید گزارش قتل، خشونت، تهدید و دستگیری خبرنگاران در افغانستان گفت که در یک سال قبل آن نیز 8 خبرنگار در افغانستان کشته 53 مورد خشونت قرار گرفته بود و 322 مورد دیگر نیز خبرنگاران تهدید شده بودند.

وی با ابراز نگرانی از افزایش خشونت علیه خبرنگاران، وضعیت خبرنگارن در کشورهای در حال جنگ را خطرناک دانست و گفت که در این کشورها تنها سلاح خبرنگار قلم است و حضور با این سلاح در مناطق ناامن کاری دشوار خواهد بود.

 

وی از سازمان ملل متحد خواست که تدابیر جدی برای مصونیت خبرنگاران در مناطق جنگی اتخاذ کند تا وضعیت اطلاع رسانی در جهان آسیب نبیند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала