دولت ترامپ سیاست ترکیه را در قبال سوریه تعیین خواهد کرد

© AP Photo / Adel Hanaدولت ترامپ سیاست ترکیه را در قبال سوریه تعیین خواهد کرد
دولت ترامپ سیاست ترکیه را در قبال سوریه تعیین خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موسی اوزوغورلو مفسر سیاسی ترک با اسپوتنیک در باره راستای احتمالی مناسبات ترکیه با روسیه، آمریکا و کشور های خاور نزدیک پس از ضربات هوایی ترکیه در شمال سوریه و عراق صحبت کرد. برخی رسانه‌های هواخواه دولت ترکیه این ضربات را مرحله دوم عملیات سپر فرات دانستند.

به گفته اوزوغورلو، افزایش تنش‌ها در مناسبات ترکیه و اتحادیه اروپا آنکارا را به همکوششی با واشنگتن سوق می دهد. او گفت:

«از قرار معلوم سیاست ترکیه در قبال سوریه در دوره نزدیک را بزودی دولت ترامپ تعیین خواهد کرد. در حال حاضر رهبری ترکیه در مناسبات با اروپا مشکلات زیادی دارد و این کار ترکیه را به افزایش همکاری با آمریکا وا می دارد. ترکیه میان دو اتحادیه قرار گرفته — از یک سو بلوک آمریکا و اروپا و از سوی دیگر روسیه و بلوک کشور های خلیج فارس».

ازوراوغلو ضمن ارزیابی تلاش آمریکا برای دستیابی به توافق با روسیه در مورد سوریه و برای تعیین حوزه نفوذ خود به نقش کرد ها در این مساله اشاره کرده گفت:

«ترکیه و آمریکا دارای مساله مربوط به دسته های دفاع از خود کرد ها می باشند. در این مساله حوزه مانور ترکیه به طور چشمگیر محدود شده و آنکارا با در نظرداشت این عامل به عملیات خواهد پرداخت. زیرا آمریکا یک تعداد از عوامل ضد اردوغان را در دست دارد. پیشتر رئیس جمهور ترکیه گفته بود که ترکیه نیروی تعیین کننده منطقه است و بازیگران دیگر نمی‌توانند بدون آن سیاست خود را به‌ موقع اجرا در آورند. ولی پس از رفراندوم اخیر در این باره حتی سخنی هم نمی‌تواند در میان باشد چرا که اردوعان حمایت بخش اروپایی بلوک غربی را از دست داد. به این خاطر او مجبور است به نزدیکی حد اکثر با آمریکا تن در دهد».

به عقیده این مفسر، اردوغان خواهان آن نیست که همکاری با روسیه در قبال سوریه بویژه در خصوص آتش بس قطع شود. ولی حالا موضوع برقراری روابط با کشور های خلیج فارس و موضع آمریکا نسبت به ایران مطرح است. اوزوراوغلو در این رابطه چنین گفت:

«آنکارا مجبور است بین ایران و کشور های خلیج فارس انتخاب کند و به نظرم ترکیه کشورهای خلیج فارس را بر خواهد گزید که زیر نفوذ ایالات متحده قرار دارند».

ازورغورلو تأکید کرد که ابتکار های ترکیه معطوف به پیشبرد همکاری با روسیه در قبال سوریه جنبه محدود دارد زیرا موضع آنکارا نسبت به برکناری اسد هیچ وقت تغییر نکرده بود. وی چنین گفت:

«ترکیه همیشه قصد اصلی برکناری اسد را داشته و هیچ وقت از آن صرف نظر نمی کرد. اردوغان سعی می‌کرد برای رسیدن به این هدف از هر بهانه‌ای که شده استفاده کند. واکنش ترکیه نسبت به حمله شیمیایی در ادلب و ضربه هوایی آمریکا به پایگاه سوریه به رسیدن به این هدف خدمت می‌کنند. ترکیه هدف خود را از مسکو کتمان نمی‌کرد و مسکو از این امر به خوبی آگاه است، به این خاطر بیانات اردوغان پس از ضربه هوایی آمریکا به پایگاه سوریه برای مسکو غیر مترغبه نبود. ولی شاید همه این‌ها کمک کند که طرف روسیه با وجود مشکلاتی که در مناسبات با ترکیه دارد موضع خود را نسبت به اردوغان تا اندازه‌ای عوض کند. هر طوری شده این امر در زمان نزدیک هنگام بازدید های اردوغان از روسیه و آمریکا در ماه مه روشن خواهد شد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала