داعش در جنگ شکست خورد

© Photo / Ministry of Defence of the Russian Federationستاد مشترک روسیه: پایگاه های حمیمیم و طرطوس نه تنها برای امنیت سوریه بلکه برای کل منطقه است
ستاد مشترک روسیه: پایگاه های حمیمیم و طرطوس نه تنها برای امنیت سوریه بلکه برای کل منطقه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه تقریبا نیمی از نیروهای هوایی خود را که از ابتدا در پایگاه حیمیم در سوریه مستقر کرده بود، از این منطقه بیرون برده است.

سرگی رودسکی فرمانده بخش عملیات ستاد نیروهای مسلح روسیه در ششمین کنفرانس بین المللی مسکو با موضوع امنیت به این موضوع اشاره کرد.

نظامیان احتمال می دهند که تعداد هواپیماها کمتر شود، زیرا تعداد تشکلات تروریستی در کشور بسیار کم شده است.

رودسکی توضیح داد که از ابتدای عملیات نظامی در سوریه نیروهای هوا فضای روسیه بیش از 23 هزار پرواز هدفمند داشته و در حدود 77 هزار حمله هوایی به مواضع شبه نظامیان انجام داده اند. به گفته وی، نیروهای هوا فضای روسیه چهار برابر کمتر از نیروهای ائتلافی غرب به رهبری امریکا شلیک کرده اند.

آلگ گازونوف کارشناس اتحادیه سیاست پردازان نظامی و استاد دانشکده سیاست و جامعه شناسی دانشگاه پلخانوف معتقد است که در جنگ علیه داعش در قلمروی سوریه لحظه شکست فرارسیده است.

وی در ادامه توضیح می دهد: «خلبانان ما مهارت و توانایی خود را به نمایش گذاشتند و نشان دادند که هواپیماهای ما از نظر فنی و به طور کل از غرب بهتر است. در عین حال باید گفت که سوریه یک کشور خاورمیانه و گرم است که آب و هوای آن اصلا شباهتی به روسیه ندارد. امروز سربازان گروه تکفیری داعش زیاد نیستند، به همین خاطر نیاز به این تعداد نیرو نداریم. باید گفت که داعش در جنگ سوریه شکست خورده است و لحظه فروریختن آنها فرا رسیده است».

به گفته وی، امروز کار اصلی بر عهده نیروهای اطلاعاتی است. وی در ادامه توضیح می دهد: «فقط آشتی ناپذیرترین گروهک تکفیری در قلمروی سوریه باقی مانده و رهبران داعش همه به مخفی گاه های خود رفته اند. به همین خاطر ماموران اطلاعات و تجسس باید نقش اصلی را ایفا کرده و هسته داعش را کشف کنند. هواپیماهایی که در پایگاه هوایی می مانند برای انجام عملیات و پشتیبانی از نیروهای رییس جمهور بشار اسد کفایت می کند. تشکلات ایرانی هم به آنها کمک می کنند».

درگیری مسلحانه در سوریه از ماه مارس 2011 آغاز شده و تا امروز ادامه پیدا کرده است. طبق گزارش سازمان مل در نتیجه این درگیری ها بیش از 220 هزار نفر کشته شده اند. نیروهای هوا فضای روسیه به درخواست رییس جمهور بشار اسد برای مقابله با تروریست ها وارد عمل شدند. به لطف و حمایت مسکو دمشق موفق به تغییر اوضاع شد و در محورهای کلیدی تروریست ها را عقب راند.

در ماه مارس 2016 رییس جمهور ولادیمیر پوتین تصمیم به خروج بخش اعظم نیروهای هوافضای روسیه گرفت که دلیل آن پایان گرفتن ماموریت های از پیش تعیین شده این گروهان بود. روسیه با این وجود به حمایت های نظامی و فنی خود از دولت سوریه ادامه داده و پایگاه هوایی حیمیم و همچنین پایگاه طرطوس را حفظ کردند. مرکز روسی صلح نیز در سوریه به کار خود ادامه داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала