گزارش و تحلیل

تلسکوپی به اندازه زمین

© Photo / ESA/Hubble, ESO, M. Kornmesserعکس سوراخ سیاه در کهکشان
عکس سوراخ سیاه در کهکشان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخترشناسان تلسکوپی به اندازه زمین برای تحقیق در باره سوراخ های سیاه ساختند.

به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از بنیاد ملی علمی  آمریکا، شرکت کنندگان پروژه Event Horizon Telescope (تلسکوپ افق رویدادها) در انتظار دریافت  اولین عکس ها  از ابر سوراخ سیاه در  مرکز کهکشان با کمک رادیوتلسکوپ- اینترفرومتری هستند که مساحت بشقاب های « مجازی» آن از زمین بیشتر است.

فرانتس کوردوا  مدیر بنیاد ملی علمی آمریکا در این خصوص گفت: «  در این روزها  عصر جدید در اخترشناسی  آغاز می شود.  تلسکوپ « ای. ان.تی»  اولین « عکس» ها از ابرسوراخ سیاه در مرکز کهکشان  را دریافت خواهد کرد.  رادیو تلسکوپ های جهان  تحت رهبری  رصد خانه « آلما» در شیلی   همراه یکدیگر کار می کنند  تا  قوانین بنیادی فیزیک  امتحان شوند».

به گفته محققان، این تلسکوپ  نظارت بر « افق رویدادها» در سوراخ سیاه در مرکز کهکشان ما را با کمک  اینترفرومتر  Event Horizon Telescope  آغاز خواهد کرد.تحقیقات، عملکرد حساس ترین رصدخانه های رادیویی جهان در اسپانیا، کالیفرنیا، آریزون و جزایر هاوایی و حتی قطب جنوب زمین را متحد می کند.

هدف اصلی، رسیدن به  افق رویداد های سوراخ سیاه Sgr A*, واقع در  مرکز راه شیری  و مطالعه ساختار آن است.  تلسکوپ ها  امکان رسیدن به سطحی را ممکن می سازد  که از سطح حساسیت« هابل» هزار بار بیشتر است.

 جِف کرو (Geoff Crew)  اخترشناس از  انستیتوی  فنی ماساچوست  متذکر شد که نظارت بر  افق رویدادهای Sgr A*, به دلیل پیوستن  بزرگترین تلسکوپ میلیمتری  به پروژه  « ای. ان.تی»  رصد خانه  « آلما»  در منطقه کوهستانی « چاخنانتور» در شیلی ممکن  می شود.

 این فرایند به گفته « کرو» یک روند جزئی نیست، زیرا «آلما» بخودی خود اینترفرومتری است  که  قدرت  61  آنتن نه چندان بزرگ را  با هم پیوند می دهد.  برنامه نویسان و اختر شناسان  « ام. آی. تی»  مجبور شدند  مجموعه برنامه  ویژه ای  برای اتصال به  ساعت های ما فوق دقیق « آلما» طراحی کنند  تا باعث کار تمام آنتن ها بطور همخوان با یکدیگر و تلسکوپ شود.

زحمات آنها نتیجه دلخواه را ببار آورد — پس از اتصال « آلما» به شبکه، حساسیت  و وضوح   « ای. ان. تی» افزایش یافت و  حالا متخصصان آستروفیزیک  می توانند  بطور واقعی افق رویدادهای سوراخ سیاه را ببینند.  در « ام. آی.تی» اعلام شد که  در ماه آوریل  دو گروه علمی  نظارت ها را شروع کردند.

علاوه بر افق رویدادهای Sgr A* محققان  سعی می کنند عکس هایی از اطراف سوراخ سیاه  در هسته کهکشان  مجاور « ام87» دریافت کنند  که از زاویه راحتی برای  نظارت بر  بخش مرکزی آن به « زمین می نگرد».

 اخترشناسان  فورا از  نتایج  نظارت ها  مطلع نخواهند شد ، زیرا شرکت کنندگان  پروژه « ای. ان. تی»  مجبور می شوند تمام اطلاعات دریافتی  تلسکوپ ها  را برای « ام.آی.تی» جهت ادغام و  بررسی ارسال کنند.به گفته شرکت کنندگان این پروژه انتقال «هارد دیسک» های حاوی اطلاعات  با هواپیما  به آمریکا  راحت تر است  تا انتقال این اطلاعات از طریق شبکه جهانی. زیرا انتقال چند « پتا بایت»  اطلاعات  از طریق اینترت وقت زیادی می برد.

 اخترشناسان امیدوارند  که وقتی  این فرایند به پایان برسد، عکس ها و اطلاعات دریافتی  بحد کافی خوب خواهند بود تا بتوان با کمک آن ها  به بررسی  تمام اصول  تئوری نسبیت  پرداخت که  رفتار  سوراخ های سیاه را توصیف می کنند و به دلیل  عدم  تطابق آن با  فیزیک کوانتومی پی برد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала