گزارش و تحلیل

گروکشی آمریکا برای لغو تحریم ها از ایران

© AFP 2023 / Joe Klamarگروکشی آمریکا برای لغو تحریم ها از ایران
گروکشی آمریکا برای لغو تحریم ها از ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اعضای کمیسیون مشترکی که جریان اجرای برجام را کنترل می کنند ، قصد دارند یک بار دیگر در وین اوضاع تحریم های اجرایی علیه ایران را بحث و بررسی کرده و موضع آمریکا را در خصوص اقدام بعدی در چارچوب برجام مشخص نمایند.

به گفته ی ولادیمیر وارانکوف، نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی از اصلی ترین مشکلات علاوه بر ارزیابی معمولی روند اجرای برجام ، این است که بانک ها و مکانیزم های مالی کشورهای غربی به ویژه آمریکا تا به امروز همکاری کامل و متمرکز با ایران ندارند ، علی رغم اینکه تمامی تحریم های چند جانبه به تصمیم شورای امنیت لغو شده است. برای همین ایرانی ها با مشکلات زیادی روبرو می شوند، از جمله اینکه آنها نمی توانند به آن حجم از همکاری اقتصادی برسند که تصور می کردند با انعقاد این تفاهم بدست آید. و این امر در سطح مشخصی برای ما هم مضر است چرا که بخشی از پروژه های ما از طریق کانال های بین المللی تامین مالی می شوند ، کانال هایی که همیشه برای ما مناسب نیستند اگرچه پول ها قانونی و مشروع هستند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: روسیه از آمریکا انتظار دارد که موضع مشخصی در خصوص اجرای برجام نشان دهد ، موضعی که در سخنان رکس تیلرسون ، وزیر امور خارجه به طور کلی شرح داده شد. چهارشنبه گذشته وی بیان داشت که برجام در دستیابی به اهدافش یعنی ایران غیر اتمی ، ناموفق بوده است. کاظم سجادی پور، معاون وزارت امور خارجه ایران بیان داشت که کشور به وظایف خود عمل می کند. معاهده اتمی ایران نمی تواند به صورت یکجانبه تغییر کند.
حسن بهشتی پور ، مقاله نویس و کارشناس سیاسی ایرانی شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی و کارشناس دائم مسائل هسته ای اسپوتنیک خاطر نشان می کند که اوضاع کنونی حول برجام در نتیجه اینکه آمریکا وظایف خود را طبق توافق هسته ای انجام نداده ، گیج کننده شده است. حسن بهشتی پور خاطر نشان کرد: طرف آمریکایی تفسیر برجام را جابه جا کرده است.


مسئله لغو تحریم ها بیشتر سیاسی ست تا فنی. حسن بهشتی پور معتقد است:


خاطر نشان می کنیم که ایران و گروه 5+1 واسطه های بین المللی 14 ژوئن سال 2015 به توافق تاریخی برای حل و فصل مشکلات چندین ساله برنامه ی هسته ای ایران دست یافتند. طرح اقدام مشترک و همه جانبه تصویب شد که اجرای آن تحریم های اقتصادی و مالی شورای امنیت سازمان ملل ، آمریکا و اتحادیه اروپارا لغو می نمود. این طرح از 16 ژانویه 2016 اجرایی شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала