گزارش و تحلیل

برجام اجرا می شود

© Photo / Wikipedia / Nanking2012 راکتور آب سنگین اراک در ایران
راکتور آب سنگین اراک در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین بازسازی رآکتور اراک را به عهده می گیرد.

 به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از رسانه های چین، کشور چین و ایران  اولین قرارداد تجاری  در خصوص بازسازی  رآکتور آب سنگین  در شهر اراک ایران را به امضا رساندند.

انتظار می رود بازسازی  رآکتور  در اراک  در قالب  اجرای  برجام  در خصوص  برنامه هسته ای ایران  انجام شود که بین  ایران و گروه شش  میانجی های بین المللی «5+1» (  آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) به امضا رسید. رآکتور بشکلی بازسازی خواهد شد که از آن نتوان  برای  تولید  پلوتون تسلیحاتی استفاده کرد.  بدین ترتیب از آن می توان برای پژوهش های طبی استفاده کرد.

محسن  شریعتی نیا  کارشناس ایران در  مسائل  تعامل ایران و چین از مرکز مطالعات ایران و اورآسیا (ایراس) ابراز داشت که با وجود موانع  زیادی که از طرف دولت جدید  آمریکا ایجاد می شود،  مفاد برجام  بهرحال اجرا می شود. وی در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص اظهار نظر نمود.

شایان ذکر است که ایران و گروه «5+1»در روز 14 ماه ژوئیه سال 2015 میلادی  در خصوص برنامه هسته ای ایران به توافق رسیدند. اجرای مفاد برجام  باعث لغو تحریم های اقتصادی و مالی  شورای امنیت  سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا از ایران می شود. مطابق با  برجام هسته ای ، ایران می  تواند از آب سنگین   رآکتور  اراک استفاده کند اما  تمام  آب سنگین  اضافی  و اورانیوم غنی شده  را موظف است  در بازار بفروشد.  اجرای برجام 16 ژانویه سال 2016 میلادی آغاز شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала