گزارش و تحلیل

ارزان شدن هزینه تولید طلا

© Sputnik / Igor Mikhalevاستخراج طلا در ایرکوتسک روسیه
استخراج طلا در ایرکوتسک روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
متخصصان روسیه با طراحی فناوری جدید هزینه تولید طلا را دوبار کاهش دادند.

 به گزارش « اسپوتنیک»  به نقل از  دفتر مطبوعاتی دانشگاه ملی پژوهشی — فنی « میسیس» ، شیمیدانان روسیه و  همکاران چینی آنها  روش جدید تولید طلا  را طراحی کردند  که هزینه تولید  را  40-30 درصد کاهش می دهد.

 وادیم  تاراسوف پروفسور دانشگاه در این خصوص گفت: « با استفاده از روش جدید،  هزینه  تولید طلا کاهش می یابد.  البته  فناوری  کاراتر  استخراج طلا  نیز وجود دارد که هر ذره طلا را  استخراج می کند، اما هزینه آن ها بسیار بالاست، از اینرو استفاده از این نوع فناوری سودآور نیست.  با کمک فناوری  جدید، میتوانیم  90-80 درصد  طلای  موجود را استخراج کنیم  که یک سطح استاندارد است».

بر خلاف  تصورات چند قرنی  در باره استخراج طلا،  امروزه  بخش اعظم این سنگ گرانبها  نه بصورت تکه سنگ  و یا شن طلا  مانند قرن 19 و دوران دیرتر تاریخی استخراج می شود ، بلکه استخراج طلا با  پردازش شیمیایی  سنگ های مس و غیره که حاوی طلا هستند تولید می شود.

فلز  بطور مستقیم  با کمک آب  و  ترکیب اسید سیانیک  که براحتی به طلا می چسبد، طلا را از سنگ استخراج می کند.  این روش امکان استخراج  تمام طلای موجود در سنگ را  ممکن می سازد  اما این فرایند فوق العاده کند و گران است — این روش دست کم 120-100 ساعت طول می کشد  و 30 گرم طلای بدست آمده با استفاده از این روش  حدود 800 دلار قیمت خواهد داشت.

شیمیدانان  دانشگاه ملی پژوهشی — فنی « میسیس» روسیه  و  همکاران چینی آنها  از  کارخانه  معدن،  تکنولوژی جید  استخراج طلا  را  طراحی کردند که هزینه تولید را به میزان 40-30 درصد کاهش می دهد.  این روش نه فقط  بر اساس ترکیب اسید سیانیک  برای استخراج طلا از سنگ های معدنی  استوار است  بلکه از ترکیب  « آمونیاک» نیز استفاده می شود.  این فناوری  8-4 بار سریعتر  از روش استاندادر کار می کند  و خالصی آن بیشتر است.  با استفاده از فناوری جدید، شرکت های  استخراج  طلا   وقت و هزینه کمتری برای  پاکسازی  طلا از مس  خرج خواهند کرد.

 روش جدید  به گفته دفتر مطبوعاتی دانشگاه « میسیس»  در یکی از معادن طلا  در تاجیکستان آزمایش شد  که سنگ های طلا حاوی مقدار زیادی مس  هستند.  به گفته متخصصان،  فناوری روسیه  بخوبی از عهده  جدا سازی طلا از مس  برآمد که روش های غربی  جداسازی فلز از طلا  نتوانستند به چنین نتیجه ای برسند. با استفاده از فناوری جدید متخصصان روسیه، تقریبا  5 بار زمان  ضروری برای پردازش سنگ کاهش یافت.

به ارزیابی  متخصصان دانشگاه ملی پژوهشی — فنی « میسیس» روسیه  در تمام معادن  روسیه میتوان از این فناوری استفاده کرد.  تاراسوف پروفسور دانشگاه  در پایان گفت از این روش می توان برای «استخراج» طلا  از وسایل الکترونیکی  معیوب و تکنیک آلات کامپیوتری از کار افتاده استفاده کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала