گزارش و تحلیل

کارشناس در باره سخنان اسد راجع به حمله شیمیایی در ادلب: غرب از رسیدگی بیم دارد

© REUTERS / Ammar AbdullahNach Gasattacke am 4. April 2017 im syrischen Idlib
Nach Gasattacke am 4. April 2017 im syrischen Idlib - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با خبرگزاری «ریا نووستی» اعلام کرد که غرب همه گونه تلاش‌ها برای رسیدگی به حمله شیمیایی در خان شیخون را رد عقیم می گذارد.

اسد گفت:

«ما به سازمان ملل متحد نامه رسمی ارسال کردیم و در آن خواهش کردیم که برای رسیدگی به حادثه خان شیخون یک هیات کارشناسان بفرستد ولی تا حالا کسی را نفرستادند زیرا کشور های غربی و آمریکا در این مورد مانع ایجاد می کنند».

وی یادآوری کرد که

«پس از حمله ای که تروریست ها چند سال پیش در حلب انجام دادند سوریه به سازمان ملل متحد مراجعه کرده بود تا ثابت شود که تروریست ها علیه ارتش ما گاز بکار بردند. بعد از این هم چند مورد از این قبیل بود ولی سازمان ملل هیات خود را به سوریه نفرستاد. زیرا اگر مثلاً کارشناسان به خان شیخون بیایند خواهند دید که حادثه خان شیخون و حمله به پایگاه هوایی شعیرات دروغ بود».

دمیتری یگورچنکوف، معاون رئیس انستیتو ی مطالعات استراتژیک دانشگاه دوستی ملل مسکو کارشناس در امور خاور نزدیک در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت که ما شاهد کاربرد نوبتی استاندارد های دوگانه از سوی غرب هستیم. وی افزود:

«ساختار های سازمان ملل متحد و در درجه اول سازمان منع سلاح های شیمیایی سعی دارند از یک نوع تحقیقات از فاصله استفاده کنند. با تأسف باید گفت که این شعب سازمان ملل به دیگر فراخان های مقامات سوریه نیز بیتوجهی می کردند وقتی که شبه نظامیان و مخالفان در سوریه سلاح شیمایی را بکار می بردند. همه این‌ها گویا آن است که شرکای غربی به میزان 100 درصد از استاندارد های دوگانه استفاده می کنند. سازمان ملل متحد تقش مستقلی ایفا نمی‌کند و نمی‌تواند وسیله بی‌طرف تحقیقات باشد».

به عقیده این کارشناس، غرب بنا به علل مشخص رسیدگی را بلوکه می کند. وی در توضیح گفت:

«سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی در حال حاضر زیر نظر نخبگان غربی قرار دارند که حالا بیم آن دارند که در نتیجه رسیدگی انجام شده مطابق کل مقتضیات و مقررات لازم معلوم خواهد شد که پشت سر آن حمله نیروهایی قرار دارند که غرب از آن‌ها حمایت می کند. و اگر اینطور باشد معلوم می‌شود که آن حمله بخشی از جنگ خبری بود».

گفتنی است که اپوزیسیون سوریه 4 آوریل اعلام کرد که بر اثر حمله شیمیایی در استان ادلب 80 نفر کشته شد. اپوزیسیون یگان های دولتی سوریه را متهم کرد. دمشق شبه نظامیان و حامیهانشان را به خاطر این حمله متهم نمود.

آمریکا بدون ارائه هیچ مدرکی درباره دست داشتن تقصیر دمشق، شب 7 آوریل به پایگاه نظامی شعیرات سوریه ضربه وارد کرد. بنا به داده‌های واشنگتن ارتش سوریه همانا از این پایگاه ضربه هوایی وارد کرد که بر اثر آن تعداد زیاد مردم به هلاکت رسیدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала