گزارش و تحلیل

روسیه و ایران برای رسیدگی مشترک به حمله شیمیایی در ادلب باید تمام هم خود را بکار ببرند

© AP Photo / Peter DejongВосьмая сессия Конференции государств-участников Организации по запрещению химического оружия в Гааге
Восьмая сессия Конференции государств-участников Организации по запрещению химического оружия в Гааге - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه و ایران پیشنهاد های جدید خود جهت رسیدگی به حادثه حمله شیمیایی در خان شیخون واقع در استان ادلب سوریه را به سازمان منع سلاح های شیمیایی ارائه دادند. این پیشنهاد ها در نتیجه رایگیری در شورای اجرایی آن سازمان رد شدند

در نامه هیات انگلیسی در توییتر آمده است: «شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی با اکثریت آرا پیشنهاد های روسیه و ایران را که در حکم تلاش متزلزل کردن کار هیات مشغول به کشف و مشخص کردن حقایق بود رد کرده است».

راستش، کارشناسانی که اسپوتنیک پیش از آن رییگیری با آن‌ها تماس بر قرار کرد در این امر شک کردند که آن سازمان طرح روسیه و ایران را بپذیرد.
سید هادی افقهی، کارشناس ارشد مسایل خاور میانه، دیپلمات سابق ایرانی در لبنان در این باره چنین گفت:

نیکیتا اسماگین، کارشناس روسی در امور خاور نزدیک اشاره کرد که این امکان واقعی وجود دارد که آمریکا در لزوم انجام تحقیق در مورد حملات شیمیایی یقین حاصل کند. لیکن نتایج تحقیق ممکن است تصورات بسیاری کشور ها در این باره که پشت سر این حمله بشار اسد قرار دارد را عوض نکند. این کارشناس گفت:

«من گمان می‌کنم که می‌توان جامعه جهانی و آمریکا را متقاعد کرد که لازم است در باره حملات شیمیایی رسیدگی انجام داد. ولی بعید است که بر اثر این تحقیق ها وضع عوض شود. زیرا چنین رسیدگی ها ماه ها و حتی سال‌ها طول می کشند. ما به خوبی حمله سال 2013 در سوریه را یاد داریم. با‌ گذشت چندین سال باز هم مشخص نشد کی مقصر آن حمله شیمیایی بود. به احتمال قوی در این مورد نیز همین خواهد شد. حتی اگر مقصر آن حمله بر ملا شود موقع برای انجام اقدام از دست خواهد رفت. یعنی تصمیم با‌ گذشت زمان طولانی گرفته خواهد شد. در حال حاضر تنها هواپیماهای روسیه و ارتش سوریه در آسمان آن کشور پرواز می کنند. یقیناً معلوم است که روسیه در آن عمل دست نداشته است. اگر ضربه از هوا وارد آمد و تعیین این عمل خیلی آسان است، ارتش سوریه مقصر است. اگر ضربات از هوا نبودند و انفجار رو زمین یعنی در محل حمله شیمیایی بود، در این صورت ارتش سوریه مقصر نیست. ثابت کردن این عامل مشکلی ندارد. کافی است وقت معیینی داشته باشیم و دیر یا زود حقیقت را خواهیم دانست. ولی همانطوری که من گفتم این امر بر تصمیم سیاستمداران هیچ تأثیری نخواهد گذاشت».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала