گزارش و تحلیل

اپیدمی فیلی در اوگاندا

© AFP 2023 / Adriane Ohanesianآفریقا
آفریقا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محققان به ریشه اپیدمی فیلی در اوگاندا پی بردند.

به گزارش « اسپوتنیک»  با استناد به مقاله منتشره در « مجله آمریکایی طب گرمسیری و بهداشت»  American Journal of Tropical   Medicine and Hygiene« اپیدمی فیلی» مرموز  که پاهای  بسیاری از  ساکنان  اوگاندا را  بدشکل و کریه کرده بود  و در شرق آفریقا گسترش  یافته بود  نه به دلیل کرم های انگلی، بلکه  عادت بسیاری از  ساکنان منطقه  به  « پا برهنه رفتن»  روی خاکسترهای آتشفشانی  بروز کرده بود.

کریستینا کیهمبو (Christine Kihembo) کارمند وزارت بهداشت و بهداری اوگانا در این خصوص گفت: « مردم  از این بیماری غیرعفونی  دهها سال است که رنج می برند  و بعد متوجه می شوند که مبتلا به «  بیماری فیلی» شده اند. مشخص شد که بسیاری از ساکنان غرب اوگاندا طی  بیش از 30 سال با این مشکل دست بگریبان بودند تا اینکه پزشکان به آن توجه کردند.

بسیاری از  ساکنان آفریقا  از باصطلاح « بیماری فیلی» رنج می برند  که بیماری مزمن و دردناک  پا است. در صورت پیشرفت این بیماری  پوست  و سلول های زیر پوستی  به اندازه زیاد رشد می کنند. علت  رشد آن  ابتلا به  نماتود  Brugia malayi است. این کرم ها وارد سیستم لنفاوی و مسدود شدن رگ های خونی، تورم و  و اختلالت دیگر می شود  که به  رشد پوست و استخوان می انجامد.

به گفته کیهمبو، دو سال پیش  پزشکان اوگاندا در غرب کشور  با « بیماری فیلی» روبرو شدند که مردم  تا آن زمان مبتلا به اینگونه عفونت های انگلی  نشده بودند.  با مطالعه نمونه های  بافت و  مایعات لنفاوی  بیماران  ، متخصصان   با تعجب زیاد  متوجه شدند که انگلی در بدن آنها  وجود ندارد.  این مورد  عجیب  باعث شد تا  متخصصان سعی کنند به ریشه این بیماری پی ببرند.

کیهمبو و همکارانش با مطالعه بیش از 50 مورد  انواع مختلف  و مرموز  « بیماری فیلی» به نتیجه غیرمنتظره ای رسیدند —  علت بروز این بیماری ، نه کرم های انگلی و یا انگل های دیگر ، بلکه آتشفشان است که ساکنان روستاهای  مبتلا به  اپیدمی فیلی، سالها  پا برهنه روی خاکسترهای آن  راه می رفتند.

خاکستر آتشفشان ها اغلب حاوی  کریستال های بسیار ریز میکروسکوپی هستند  که خیلی راحت  به پوست نفوذ کرده و  باعث التهاب  کمی می شود. اینگونه التهابات سریالی  به  بروز زخم ها  و بتدریج به رشد رگ های لنفاوی  فرا می روید  که عواقب آن شبیه  ابتلا به کرم های انگلی  Brugia malayi    یا    Wuchereria bancroftiاست.

چرا شیوع این بیماری در زمان حاضر و  نه گذشته دور  آغاز شد؟  محققان در توضیح گفتند  که انسان مقصر  است — در دهه 1960 میلادی  جنگل هایی  که  خاکسترها را می پوشاندند توسط ساکنان برای کشاورزی از بین برده شدند.

پس از  چند دهه  اولین موراد « بیماری فیلی» به ثبت رسید، اما هیچکس توجهی به آن نکرد، زیرا تا آن زمان  نوع « آتشفشانی» این بیماری در اوگاندا به ثبت نرسیده بود. در اتیوپی  نزدیک به یک میلیون نفر از این بیماری رنج می برند.

 متخصصان به ساکنان بومی پیشنهاد می کنند برای جلوگیری از شیوع  بیشتر این بیماری ، هنگام کار در  مزارع کفش بپوشند و کمتر به حرف های جادوگران  و شامان ها  باور کنند که می گویند مدفوع فیل باعث این بیماری می شود.  مقامات اوگاندا  به گفته  کیهمبو  باید دائما کمپین  اطلاع رسانی به ساکنان در باره  دلایل اصلی  گسترش  بیماری و  مراقبت از خود را به انجام برسانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала