گزارش و تحلیل

خطر آشکار

© Sputnik / Sergey Pyatakovبزرگترین زیردریایی جهان « دمیتری دونسکوی» روسیه
بزرگترین زیردریایی جهان  « دمیتری دونسکوی» روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در کشورهای اسکاندیناوی از زیردریایی های اتمی روسیه می ترسند.

بزرگترین  زیردریایی اتمی  دنیا به درازای  172 متر در نمایشگاه نیروی دریایی سن پیترزبورگ  شرکت خواهد کرد.  هم اکنون این زیردریایی در بندر « سورودوینسک» روسیه لنگر انداخته است و برای رسیدن بموقع به محل نمایشگاه  باید  شناوری خود را از دریای سفید در امتداد  سواحل اسکاندیناوی  در آبهای بیطرف را آغاز و وارد بالتیک شود.  شایان ذکر است که زیردریایی اتمی « دمیتری دونسکوی» در  اتحاد شوروی برای دفاع از کشور در صورت جنگ اتمی ساخته شد. با وجود سن بالای آن — 40 سال — زیردریایی  در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و مجهز به 20 موشک و 200 کلاهک هسته ای است.

نمایشگاه بین المللی سالانه نیروی دریایی  از 28 ماه ژوئن تا 2 ماه ژوئیه در سن پیترزبورگ برگزار می شود. کشتی ها در جشن « روز  نیروی دریایی» شرکت می کنند.  در سال جاری تصمیم گرفته شد بزرگترین کشتی ها ، از جمله بزرگترین زیردریایی جهان  « دمیتری دونسکوی» در این نمایشگاه شرکت داشته باشند.

 اتحادیه بین المللی محیط زیست  نروژ  از نقشه های روسیه  انتقاد کرد و در گفتگو با « اسپوتنیک» اطمینان داد  که اقداماتی  در آینده نزدیک در این خصوص به انجام خواهد رساند. کارشناسان محیط زیست قصد دارند  یادداشتی  برای دولت های نروژ، سوئد و دانمارک حاوی تقاضای  ممنوعیت مانور زیردریایی ارسال کنند.

در دفتر مطبوعاتی  سازمان مذکور به « اسپوتنیک» گفته شد: « ما نگرانی خود در رابطه با این شناوری را  ابراز می کنیم.  با وجود آنکه در امتداد سواحل نروژ، زیردریایی های اتمی زیادی شناوری می کنند، مورد کنونی خاص است.  سطح خطر  به چند عامل وابسته است  که اطلاعات در باره آن ها فعلا  وجود ندارد.  به عنوان مثال،  ما می خواهیم از وضعیت فنی  زیردریایی با خبر بشویم: آیا در زمان شناوری  رآکتورها کار خواهند کرد ، آیا کشتی ها ، زیردریایی را همراهی خواهند کرد که در صورت از کار افتادن موتور به آن کمک کنند،آیا  سلاح اتمی در زیر دریایی وجود خواهد داشت؟

برای دریافت پاسخ به این سوالات ما مصرانه  از دولت های کشورهای واقع  در مسیر شناوری زیردریایی  روسی (نروژ، سوئد و دانمارک)  می خواهیم به دولت فدراسیون روسیه رجوع کنند».

در دولت و وزارت دفاع کشورهای اسکاندیناوی به خبرنگار « اسپوتنیک»  اطمنیان دادند که بلافاصله پس از دریافت یادداشت کارشناسان محیط زیست نسبت به آن واکنش نشان خواهند داد.

خبرنگار « اسپوتنیک» با  کارشناسان در رشته تسلیحات  هسته ای  به گفتگو نشست و آنها  ابراز داشتند که  ترس کشورهای اسکاندیناوی  قبل از آغاز شناوری زیردریایی  بیشتر  سیاسی است. بیورن  نیستاد کارشناس سیاسی نروژ معتقد است که زیردریایی ها عمدتا « موضوع دردناکی» برای کشورهای اسکاندیناوی است.

« موضوع  زیردریایی های روسیه  که درحال کارهای اکتشافی  و یا زیردریایی هایی که برای  حمله به سوئد و یا نروژ اعزام شده اند دائما در رسانه ها مطرح می شوند.  مقاله ها در باره هر زیردریایی روسیه آنقدر زیادند که احساس می شود گویا تمام  دریا پر از زیردریایی های  روسی شده است.  برای مقامات حکومتی سودآور است که مردم باورکنند آنها در مقابل دشمن خارجی از ساکنان کشور دفاع می کنند».

شایان ذکر است که در سال 2014 میلادی  رسانه های غربی  گزارش دادند  که سوئد گویا  در آبهای ساحلی خود زیردریایی روسی را مشاهده کرد.  نیروی دریایی کشور دست به  عملیات  شناسایی بزرگ مقیاسی زد که مخارج آن برای  دولت 2 میلیون و 200 هزار دلار تمام شد.  اما هیچ اثری از زیردریایی روسی پیدا نشد.

دیرتر  آندِرس گرنستاد دریاسالار  نیروی دریایی سوئد،  مجبور شد اعتراف کند کشتی که  گفته شده بود زیردریایی خارجی  است، در واقع کشتی فنی بود.  رسانه های محلی  پس از آن  نوشتند که  عملیات جستجو و شناسایی که وزارت دفاع سوئد به انجام رساند برای توجیه افزایش  بودجه نظامی در دوره زمانی از 2016  تا 2020  میلادی به مقدار  680 میلیون دلار انجام شده است.

الکساندر بوخاروف  دکتر علم فنی از دانشگاه  انرژتیک مسکو  متذکر شد که تمام مقررات امنیتی رعایت می شوند و حملات انتقادی نسبت به شناوری زیردریایی برای شرکت در رژه دریایی  بطور مصنوعی دامن زده می شود.

« همه بخوبی درک می کنند  که احتمال هرگونه  اختلالی در کار زیردریایی فوق العاده ناچیز است.  به ویژه که قصد ندارند سلاح هسته ای با آن حمل کنند.  زیردریایی هسته ای یک وسیله شناوری پاک از لحاظ محیط زیست است. از اینرو صحبت ها در خصوص آلودگی  محیط زیست  بی اساس است.  در اینجا آشکارا موضوع سیاسی مطرح است.  هم اکنون در کشورهای اسکاندیناوی از هر نوع امکانی برای نمایش برخورد منفی خود نسبت به روسیه استفاده می کنند. آن ها نمی توانند مانع از شناوری  زیردریایی در آبهای بیطرف  شوند، اما می توانند در رسانه ها جنجال به پا کنند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала