گزارش و تحلیل

افغانستان و پاکستان - همسایگان ناآرام

© AP Photo / Muhammad Sajjadافغانستان و پاکستان - همسایگان ناآرام
افغانستان و پاکستان - همسایگان ناآرام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ده سال است که پاکستان با تروریسم می جنگد اما فعلا موفقیت مشخصی در این مبارزه مشاهده نمی شود.

ضمن اینکه دائما ارتباطش با افغانستان وخیم تر می شود و مقامات پاکستان، افغانستان را به پنهان کردن تروریست ها متهم می کنند. افغانستان به نوبه خود اتهامات مشابهی را به پاکستان می زند.
اواخر فوریه پاکستان از حمله ی تروریستی وحشتناک دیگری در رعب و وحشت بود. حمله ای توسط تروریست انتحاری، که خود را در پناهگاه مقدس صوفی لعل شهباز قلندر در جنوب پاکستان منفجر کرد. در نتیجه این انفجار 90 نفر کشته شدند. این مسئله ارتباطات افغانستان و پاکستان را وخیم تر کرد و بلافاصله پس از حمله تروریستی ، پاکستان به برخی از تاسیسات در محدوده ی افغانستان شلیک کرد و سپس اعلام نمود که در نتیجه تیراندازی ها تقریبا ده ها اردوگاه تروریست ها از بین رفته اند. مسئله این است که مقامات پاکستانی معتقدند، افغانستان همسایه، وجود اعضای گروهک های تروریستی مانند طالبان پاکستانی و لشکر جهانگوی را که مسئول اقدامات تروریستی در پاکستان هستند، در محدوده اش نادیده می گیرد. رهبریت افغانستان به نوبه خود معتقد است 

پاکستان چه نسخه ای برای افغانستان پیچیده است؟ - اسپوتنیک ایران
پاکستان چه نسخه ای برای افغانستان پیچیده است؟
که پاکستان همچنین نمایندگان طالبان را در کشورش مخفی کرده و از آنها به نفع خود استفاده می کند. وزارت دفاع افغانستان تیراندازی را عمل تجاوز گرانه قلمداد کرده و بیانیه ی خشنی را انجام داد که در آن به پاکستان در خصوص عواقب احتمالی کارهایشان هشدار دادند. کابل و اسلام آباد درخواست های متقابل را برای اقدامهایی علیه تروریست ها تبادل کردند ، تروریست هایی که در محدوده ی طرف دیگر هستند اما فعلا هیچ گونه گام مشخص در این جهت بر نداشته اند. 

در واقع به عقیده برخی از تحلیل گران پاکستانی ، هند فعالانه از نیروهای مختلف برای فشار برپاکستان استفاده کرده و بر بی نظمی ها در این محدوده می افزاید که این شرایط هم مانند بنزین روی آتش است. افغانستان به نوبه خود از رفتار با مهاجرین افغان در پاکستان ناراضیست. براساس اطلاعات خود مهاجرین ، مورد خشونت پلیس قرار گرفته و حتی از ارائه خدمات پزشکی به آنها خودداری می شود.
آمریکا نیز بر تنش در ارتباطات بین افغانستان و پاکستان دامن می زند و در صورت وخیم شدن اوضاع در منطقه آمریکا ممکن است در حالتی قرار بگیرد که باید بین کشورها انتخاب کند و باید بداند که با کدامشان می خواهد روابط استراتژیک برقرار کند. در حال حاضر بدیهیست که دولت دونالد ترامپ هیچ گونه استراتژی روشنی در منطقه و کلا در زمینه سیاست در شرق ندارد. ترامپ که با شعار رد سیاست خارجی توسعه طلبانه برسرکار آمد عملا بلافاصله پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری قول های پیش از انتخاباتی را فراموش کرد و به سیاست سنتی آمریکا بازگشت ، یعنی مداخله فعال در امور سایر کشورها برای مثال می توان به حمله موشکی به پایگاه هوایی سوریه و بیانیه های ضد و نقیض نمایندگان دولت ترامپ در خصوص مسئله کره اشاره کرد. می توان گمان کرد که ترامپ واقعا قصد داشت بر مسائل سیاست داخلی تمرکز کرده و در امور سایر کشورها مداخله نکند اما پس از آنکه به کاخ سفید آمد تحت تاثیر آن نیروهایی قرار گرفت که به ادامه سیاست خارجی تجاوز گرانه ترغیبش کردند.

افغانستان و پاکستان مذاکرات با طالبان را از سر می‌گیرند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
افغانستان و پاکستان مذاکرات با طالبان را از سر می‌گیرند
در هر صورت ، روحیه تنش زای بین افغان ها و پاکستانی ها ممکن است به توسعه ی غیر قابل پیش بینی اوضاع منجر شود. پتانسیل نیروهای مسلح پاکستان و افغانستان غیرقابل مقایسه است. پاکستان یکی از بزرگترین ارتش های جهان را دارد و توانایی جنگی اش توسط کارشناسان نظامی بسیار بالا ارزیابی می شود. در عین حال ارتش افغانستان در سال 2002 تحت حمایت آمریکا و ناتو تشکیل شده و فعلا به شاخص های بالا دست نیافته است. اما آمریکا توافق های دوجانبه ای در خصوص امنیت و دفاع با افغانستان دارد و افغانستان ممکن است که به کمک آمریکا (حداقل دیپلماسی) در صورت افزایش تنش ها نیاز پیدا کند. یک ذخیره دیگر برای رهبریت افغانستان هند است که در شرایط دشوار ممکن است سطح ارتباط متقابل خود با افغانستان را مجددا بررسی نموده و به این کشور اسلحه ارسال نماید.
کاملا بدیهی ست که در اوضاع منطقه ای و بین المللی سخت و دشوار ، هرگونه اقدام نظامی دراین محدوده به نفع افغانستان و پاکستان نیست. اما عادی سازی ارتباطات بین دو کشور با ضد و نقیض هایی همراه است که در آینده نزدیک تغییری نخواهد کرد. ضمنا بی اعتمادی بین کشورها و مانورهای سیاسی — نظامی دشوارشان ، منجر به آن خواهد شد که پیروزی بر تروریسم در منطقه که همه به نظر برای رسیدن به آن تلاش می کنند به مدت نامعلومی موکول گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала