گزارش و تحلیل

آمادگی ترکیه برای حمله به شنگال عراق و جنگ با حزب کار کردستان

© AFP 2023 / Safin Hamedآمادگی ترکیه برای حمله به شنگال عراق و جنگ با حزب کار کردستان
آمادگی ترکیه برای حمله به شنگال عراق و جنگ با حزب کار کردستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق اطلاعات منتشرشده در برخی از رسانه های ترکی ، این کشور قصد دارد به شهر شنگال عراق حمله کند.

در این شهر ایزدی ها زندگی می کنند و ترکیه می خواهد عملیات های نظامی را با هدف نابودی اعضای حزب کار کردستان واقع در این منطقه انجام دهد. ترکیه این حزب را تروریستی می داند. بر اساس اطلاعات تایید نشده ، عملیات با شرکت 4 هزار سرباز نیروی زمینی و هوایی ارتش ترکیه تحت عنوان " سپر ببر" اواخر ماه آوریل صورت خواهد گرفت. مقامات ترکیه پیشتر بارها نگرانی خود را از افزایش و تقویت حضور حزب کار کردستان در این منطقه ابراز داشته اند. این حزب پس از آزادی شنگال از داعش در سال 2015 پایگاه نظامی خود را در آن بنا کرد. به عقیده آنکارا، حزب کار کردستان از منطقه شنگال به عنوان نقطه انتقال برای ارسال شبه نظامیان خود از عراق به شمال سوریه استفاده می کنند. رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه پیشتر بیان داشت که ترکیه " به شنگال اجازه نمی دهد که به قندیل دوم تبدیل شود." (قندیل منطقه کوهستانی در محدوده عراق و تحت رهبری حزب کار کردستان است.)
شهردار شنگال محمد خلیل در مصاحبه ای با اسپوتنیک در خصوص اوضاع حمله احتمالی ارتش ترکیه به شهر شرح داد. وی گفت: " ما اطلاعاتی درباره آماده سازی برای عملیات جنگی ارتش ترکیه نداریم. اما ما به ترکیه اجازه نخواهیم داد که عملیات هایی علیه حزب کار کردستان در محدوده کردها ترتیب دهد. حزب کار کردستان ، سازمان کرد است و ما نمی خواهیم که در شنگال خون کردها ریخته شود. حضور حزب کار کردستان در شنگال ، مشکلی است که فقط به ما و اعضای حزب بستگی دارد و مداخله ترکیه در این امر لازم نیست. ما قصد داریم مانع شدید و قاطعی در برابر هرگونه تلاش مداخله چه از طرف ترکیه و چه از طرف هر نیروی دیگر ایجاد نماییم. اقدامات مشابه نه به نفع ترکیه ، نه عراق و نه شنگال است. در محدوده شنگال نه اعضای حزب کار کردستان و نه نظامیان ترکیه نباید باشند."
ضمنا اطلاع داده شد که ریاست دولت منطقه ای کردستان عراق از آمادگی برای عملیات ارتش ترکیه خبر داده است. در مرزهای کردستان عراق 16 پایگاه نظامی ترکیه قرار دارند که به نظر می رسد در جریان عملیات ها در شنگال عمل خواهند کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала