گزارش و تحلیل

انسان ، حیوان، تغذیه

© Photo / Marshal Hedinعنکبوت
عنکبوت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انسان، عنکبوت و نهنگ- غذای کدام یک بیشتر است.

به گزارش « اسپوتنیک» با استناد به مقاله منتشره در مجله «  Science of Nature » عنکبوت ها  در سال بین 400  تا 880 میلیون تن  حشره می خورند که برابر است با مقدار گوشتی که انسان  می خورد و  تقریبا دو برابر  وزن تمام ساکنان زمین.

 محققان در مقاله خود نوشتند: « این ارزیابی  نشاندهنده  آن نقشی است  که عنکبوت ها در زندگی  محیط طبیعی و با  نیمه  طبیعی ایفا می کنند ، زیرا  بسیاری از  انواع حشرات مضر و ناقلان بیماری ها  همانا در جنگل ها و  بیشه زارهایی  رشد می کنند  که محل اصلی زندگی عنکبوت هاست. ما امیدواریم که با  کمک این اطلاعات  مردم به این درک برسند که نقش  عنکبوت ها  در  زنجیره جهانی  تغذیه زمین مهم است».

کلائوس بیرک هوفر (Klaus Birkhofer)  از دانشگاه « لوندا»  سوئد  و مارتین  نوفِلِر (Martin Nyffeler)  از دانشگاه  « بازلیا»  سوئیس با  کاربرد سیستم  ماهرانه محاسبه  زیست توده آنها معلوم کردند که عنکبوت ها به اندازه تمام  نهنگ های جهان گوشت می خورند.

عنکبوت ها  و انواع نزدیک به آنها — کنه ها و عقرب ها-  یکی از  باستانی ترین گروه بی مهره گان  جهان هستند.  اولین نوع از آنها  در عمق اقیانوس ها  حدود 400 میلیون سال  قبل ظاهر شدند  و برای مدت طولانی در دریا و خشکی   « حاکم بودند» که  اولین جانوران  در بین  موجودات چند سلولی بودند که در دریا و خشکی  می زیستند.

هم اکنون مطابق با محاسبات محققان  حدود 46 هزار نوع عنکبوت  وجود دارد که در تمام قاره ها  به غیر از قطب شمال  وجود دارند.  اکثر  انواع عنکبوت ها و  شبه عنکبوت ها  در مقایسه با عقرب های دو متری  صدف دار  و یا  ابر عنکبوت  یک متری  عصر سنگ، به اندازه های کوچک  هستند   که شمارش آن ها و ارزیابی  نقش زیست محیطی آن ها را دشوار می سازد.

به این دلیل بیرک هوفر و هوفِلِر راه دیگری را انتخاب کردند — آنها  تعداد  تقریبی عنکبوت ها در  مناطق مختلف جهان را محاسبه کردند  که تعداد آن ها در آنجا در  گذشته مشخص شده بود  و از تمام اطلاعات موجود در باره آن ها  برای  ارزیابی  تعداد کل عنکبوت ها در جهان  استفاده کردند.  معلوم شد  وزن کلی تمام عنکبوت های جهان 25 میلیون تن است.

محاسبه اشتهای آن ها  به گفته محققان به دلیل آنکه عنکبوت ها گوشتخوار هستند و تغذیه آنها شبیه یکدیگر است و  اشتهای انواع عنکبوت ها فرقی با هم ندارد، آسان است.  محققان با استفاده از اطلاعات مربوط به  مقدار غذایی که عنکبوت ها  جنگلی و صحرا  می خورند  به این نتیجه رسیدند که عنکبوت ها  هر سال از 440 تا 880 میلیون تن حشره می خورند.

نکته جالب آن است که 95 درصد  زیست توده  مربوط به محل طبیعی زندگی آنهاست  و فقط 2 درصد  شامل حال محیط غیر طبیعی و نیمه طبیعی می شود. علت آن است که عنکبوت  در اکو سیستمی که انسان دائما دخالت می کند نمی تواند براحتی  زندگی کند.  بهر حال، عنکبوت ها باید  نقش بزرگ خود در زندگی انسان را ایفا کنند  زیرا بسیاری از  حشرات خون آشام  مانند پشه ها  و  کنه ها و یا حشرات  مضر مانند ملخ و انواع سوسک ها نه در  شهرها و یا زمین های کشاورزی، بلکه در  جنگل ها و  جلگه های وحشی رشد و نمو می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала